הפרעות קשב וריכוז – המדריך

המדריך להפרעות קשב וריכוז – הוא אסופה של מאמרים + בונוס חינם של של ספר דיגיטלי "ספר הטיפים הגדול ל- ADHD" – חובה להורים! באוסף המאמרים במאמר זה תמצאו  הסברים על נושאים הקשורים להפרעת קשב וריכוז ושחשוב להכיר!  

אז מה כולל המדריך להפרעות קשב וריכוז?

המדריך להפרעות קשב וריכוז ספר טיפים להתמודדות יעילה עם ADHD

לחצו וקבלו ספר הדרכה ADHD

 הפרעות קשב וריכוז – הגדרה

הפרעות קשב וריכוז נחשבת היום לקושי מספר אחת בהתמודדות ילדים, הורים ומורים עם בעיות ילדים ביום יום ובלימודים.

הפרעות קשב וריכוז מנטרלת יכולות של ילדים גם אם מדובר בילדים אינטליגנטיים ומוכשרים ככל שיהיו.

הפרעות הקשב לעתים פוגעת בהתקדמות האישית ואינה מאפשרת להם לממש את הפוטנציאל ולהגיע להישגים.

לא רק זאת, אלא שהפרעות קשב וריכוז לעתים מלוות בבעיות התנהגותיות ורגשיות שיש לתת עליהן את הדעת והמענה הטיפולי.

הפרעות קשב וריכוז או כפי שנקרא בלועזית Attention Deficit Hyperactivity Disorder או בקיצור ADHD נמצאת אצל בנים יותר מאשר אצל בנות ומאופיינת בתסמינים מאוד ברורים: ריכוז נמוך, קושי ביכולת לעכב תגובה או דחף (אימפולסיביות), חוסר שקט, תנועתיות יתר ו/או דברנות ללא הפסקה. ניתן לראות סימנים אלו אצל פעוטות כבר משלב הגן ויש אפילו הורים שמעידים שכבר בינקות שמו לב שילדם חסר מנוחה וחסר שקט.

בשלב הגן נראים התסמינים של אימפולסיביות והיפראקטיביות (לא אצל כולם) אך עדיין חוסר הריכוז אינו בא לידי ביטוי. זה יגיע רק בשלב ביה"ס מכיוון שאז נדרשים הילדים לבצע פעילויות של ריכוז לאורך זמן.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז יכולים לגלות את הסימנים גם בשלבים מאוחרים יותר של ביה"ס ולאו דווקא בכיתה אלף.

יכולות להיות לכך כמה סיבות: דרגת הפרעות הקשב אינה חמורה, אלא גבולית והסממנים מועטים או שקיימות בעיות נוספות למשל בעיות רגשיות, בעיות משמעת והתנהגות שההורים וצוות המורים לא מצא לנכון לשים לב דווקא לכך שמדובר בהפרעות קשב ולא בבעיות התנהגותיות.

היום, המודעות להפרעות קשב וריכוז גדלה והולכת ולכן ישנה המלצה לגשת לאבחון כבר עם הסימנים הראשונים, או בתחילת הדרך כלומר כבר בכיתה א'.

הפרעות קשב וריכוז – שתי קבוצות, תסמונת אחת.

הפרעות קשב וריכוז הנה תסמונת רפואית אחת, אך בשל סממני התנהגות שונים, נוטים להפריד ל-2 קבוצות:

קבוצה 1- אלה שמסוגלים לשבת בשקט, רק שאינם מרוכזים והם נראים יותר מנותקים וחולמניים (במינוח המקצועי ADD).

קבוצה 2- אלה שאינם מרוכזים אך ההתנהגות שלהם דווקא הפוכה מהקבוצה הראשונה וחוסר השקט והצורך המתמיד להיות בתנועה הוא זה שמאפיין אותם. לקבוצה זו (במינוח המקצועי ADHD) יש בדרך כלל בעיות משמעת ובעיות חברתיות. הורים, אל תפספסו את המדריך להפרעות קשב וריכוז – חפשו את הלינק בעמוד זה.

DSM-V הוא ספר האבחון הפסיכיאטרי של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית שמטרתו לאבחן ולסווג את הפרעות הנפש על-פי התסמינים שלהם.

ה-DSM-V (המהדורה החמישית יצאה באמצע שנת 2013), קובע פרמטרים לאבחון בסוגיה זו וישנם מאבחנים שנצמדים להגדרות הספר בעוד שאנשי מקצוע אחרים חולקים עליו מאוד ואלה נוקטים בשיטות אבחון נוספות ושונות, עליהם נדבר מאוחר יותר.

אחד מהמומחים הידועים בעולם נקרא: Dr. Hallowell וניתן ללמוד ממנו באתר:  http://www.drhallowell.com/meet-dr-hallowell/

מהו ריכוז?

קושי של קשב וריכוז מתבטא בבעיה קוגניטיבית, למרות שאין אדם בעולם שאינו חווה קשיים בריכוז מעת לעת.

ריכוז שהנו חלק ממרכיב קוגניטיבי זה היכולת להתמקד במשימה אחת לאורך זמן. הריכוז שלנו מושפע מגורמים שונים, כמו: עייפות, מתח, חרדות, וכן תסמונת הפרעות קשב וריכוז.

ילדים הסובלים מחוסר קשב מתקשים בריכוז ובמיקוד מחשבה במשימה חד גונית. הם משתעממים בקלות ודי מהר – עניין של דקות ומיד מחשבתם נודדת למקום אחר. לעומת זאת, אם ילדים אלה מתעסקים בפעילות מהנה וכיפית, הם לא יתקשו כלל וכלל להישאר מרוכזים בה.

רוצים עוד טיפים לגבי פעילויות המתאימות לילדים עם הפרעות קשב? >> מדריך להפרעות קשב וריכוז

מצבים הדורשות ריכוז, מיקוד ותשומת לב מכוונת בארגון ובהשלמת משימה או בלימוד נושא חדש, עלולים ליצור בעיות.

אחת מהמשימות הידועות בהן קשה להתרכז היא הכנת שיעורי הבית.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים או כלל לא להתמודד איתה, או לבצעה אבל ברמה נמוכה, כמו למשל לא לכתוב את הדברים המשמעותיים, להשמיט מידע חשוב, לא לסיים את המשימה עד תומה, ועוד.

ריכוז חשוב מאוד גם בהקשר של ארגון. כאשר ילדים צריכים להתרכז בסידור הילקוט למשל הם נדרשים לא לשכוח דברים, לוודא שכל מה שצריך ליום הלימודים למחרת כבר נמצא בתיק וכדומה.

מהו קשב?

קשב הוא תהליך קוגניטיבי שבמהלכו אדם נדרש להתרכז באופן סלקטיבי בהיבט אחד של הגירויים המגיעים אליו מהסביבה ובמקביל להתעלם מגירויים אחרים.

אדם הסובל מקשיי קשב יהיה מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים עם נטייה לשכחה במהלך פעילות שגרתית.

ילדים המאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות – ADD הנם שקטים יותר, הם אינם בעלי היפראקטיביות, אך בהחלט קיימים בהם סימנים של אימפולסיביות וחוסר יכולת לעיכוב דחפים. ילדים אלו נתקלים בקשיים רבים במצבים בהם נדרש קשב מתמשך והם נוטים להיות חולמניים, או מרחפים, מבולבלים, אטיים ולעתים אף אדישים. ייתכן ויהיה להם קושי בעיבוד מידע הקשור גם לתהליכי זיכרון וזאת לעומת ילדים אחרים בני גילם. בבית הספר, הילדים יתקשו להבין הוראות שניתנות בע"פ או בכתב וירבו לטעות. בדרך כלל הם יישבו בשקט בכיתה מבלי להפריע והמורה עשוי לחשוב שהילד עובד אך בעצם הוא אינו מבין את המשימה ומתקשה למלא אחרי ההוראות.

כפי שנאמר, ילדים אלו אינם בעלי דחפים בלתי נשלטים (אימפולסיביים) או מפגינים פעלתנות-יתר (היפראקטיביות).

ייתכן והקשרים החברתיים שלהם עם ילדים אחרים יהיו טובים יותר מאשר ילדים הסובלים מ-ADHD. בשל העובדה שהילדים יושבים בשקט בכיתה ומסתדרים טוב מבחינה חברתית קורה לא פעם שמתעלמים מבעיית הקשב שלהם מכיוון שהיא פחות נראית לעין לעומת הילדים הסובלים מ-ADHD ומעוררים בעיות רבות בכיתה.

לפי ד"ר איריס מנור, מומחית באבחון וטיפול ממרפאת הפרעות קשב וריכוז בביה"ח גהה: "הפרעות הקשב, גם עם התפתחות מרכיביה הנלווים, היא הפרעה הקרובה מאד לתפקודו הנורמלי של הילד, אך עם זאת היא עלולה לגרום סבל ניכר לילד עצמו ולסביבה. שילוב זה הוא ההופך הפרעה זו לקשה כל כך, הן לאבחון והן לטיפול".

הורים, אל תפספסו את המדריך להפרעות קשב וריכוז – להורדה חינם!

לחצו וקבלו ספר הדרכה ADHD

מהי היפראקטיביות?

היפראקטיביות הנה התנהגות המתאפיינת בפעלתנות יתר. היפר = עודף; פעלתנות = אקטיביות.

כיצד מזהים היפראקטיביות? ובכן, ילדים היפראקטיביים נוטים לנוע ולזוז כל הזמן. הם נראים חסרי מנוחה ולא רגועים. ילדים אלו מתקשים מאד לשבת בשקט בכיתה או בסביבה אחרת הדורשת ישיבה ממושכת (כגון בנסיעה ארוכה או בבית הכנסת). ייתכן שילדים אלו לא יהיו מסוגלים לשבת לאורך זמן ליד שולחן האוכל ולכן ינועו בכיסא, ינדנדו את הרגליים ויקומו לעתים קרובות. במהלך ישיבה ליד השולחן בכיתה הם יזוזו הרבה בכיסא, ייגעו בכל דבר סביבם ויתופפו עם העיפרון.

ילדים בוגרים יותר ומבוגרים יחושו לעתים חוסר שקט פנימי ומדווחים על תחושה לפיה הם צריכים להישאר עסוקים כל הזמן. לעתים ינסו להשלים כמה משימות באותו הזמן ולא יצליחו לסיים אף משימה במלואה.

לעתים נראה כי ילדים הסובלים מתופעות של אימפולסיביות לא יכולים לשלוט בתגובה המידית שלהם או לעצור ולחשוב לרגע לפני שהם מגיבים. בדרך כלל הם יגידו דברים שאינם מתאימים לסיטואציה, יחשפו את רגשותיהם ללא מעצורים ויגיבו מבלי לקחת בחשבון את התוצאות של מעשיהם. בגלל הנטייה שלהם לאימפולסיביות הם יתקשו להמתין לתורם או למשהו שאמור להגיע במועד מאוחר יותר. בשל כך הם עלולים להרביץ ליד אחר או לחטוף מידו משחק שהם רוצים לשחק בו גם בגילאים מאוחרים יותר האימפולסיביות יכולה לגרום להעדפה של משימות שניתן לקבל בעבורם תגמול מיידי (גם אם הוא קטן יחסית) על פני משימות הדורשות מאמץ גדול יותר והתגמול גדול יותר. במילים אחרות: קשה להם לדחות סיפוקים.

מהי אימפולסיביות?

אימפולס = דחף. אימפולסיביות – הנה התנהגות המתאפיינת בפעולה ללא מחשבה תחילה וקושי לעכב תגובה, ולכן מתייחסת לפעולה שהיא מוכתבת על-ידי הדחפים.

הורים רבים מתחילים לזהות אצל ילדם סימנים המעידים על קשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות  בגיל הרך, עוד לפני שהוא מגיע למסגרת של בית ספר.

במקרים אלו ההורים יבחינו כי הילד אינו מתעניין במשחק או בשמיעת סיפור לאורך זמן ונוטה להשתולל ולהתרוצץ ללא שליטה.

חשוב מאד להתייעץ עם מומחה על מנת שיקבע אם התנהגות זו מתאימה לגיל הילד או שמצביעה על בעיה כלשהי.

לכל ילד יש קצב התבגרות שונה ולכן לכל ילד יש מזג ורמת אנרגיה ייחודיים לו.

מומלץ כי הורה החושד שילדו סובל מ-ADHD יפנה אל רופא ילדים או אל פסיכולוג / פסיכיאטר ילדים על מנת לבצע אבחון ל-ADHD. במקרים רבים החשד מתעורר רק כשהילד מתחיל ללמוד בבית ספר ונתקל בקשיים. לעתים קרובות המורים הם אלו שמבחינים בסימנים של היפראקטיביות או קשיי קשב לפני ההורים כי הם פוגשים את הילד בכיתה ושם בדרך כלל מתעוררת הבעיה.

חשוב לזכור! המורים הם בעלי ניסיון רב בעבודה עם ילדים ויודעים להצביע על התנהגות חריגה הדורשת התייחסות.

הורים, אל תפספסו את המדריך להפרעות קשב וריכוז – חפשו את הלינק בעמוד זה.

כיצד מזהים הפרעות קשב וריכוז?

להלן רשימת הסימפטומים הנבדקים בתהליך האבחון:

  • קושי להתייחס לפרטים ונוטה לעשות שגיאות הנובעות מרשלנות.
  • קושי להתרכז לאורך זמן במהלך ביצוע מטלות או בזמן משחק.
  • לעתים קרובות נראה שאינו מקשיב כשמדברים אליו.
  • קושי לעקוב אחרי הוראות ומתקשה לסיים מטלות.
  • קושי בארגון פעילויות או משימות.
  • נטייה להימנע ממשימות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך.
  • נטייה לאבד דברים להם זקוק להשלמת משימה.
  • מצב שכיח שבו גירויים חיצוניים מסיחים את דעתו.
  • נטייה לשכוח דברים במהלך פעילות שגרתית.

מהם הסימפטומים האחרים המאפיינים הפרעת קשב וריכוז?

להפרעת קשב וריכוז פנים רבות: ילדים וכמובן גם מבוגרים יכולים להיות בעלי נטייה לשכחה, בלבול ופיזור הדעת, קושי בדחיית סיפוקים ודחף לאימפולסיביות (כפי שהוסבר מקודם), נטייה לדחות משימות וגם אם כבר התחלנו משימה אז לא להשלימה עד הסוף. הסימפטום הבולט ביותר אצל מרבית בעלי הפרעת קשב וריכוז הם קשיים בארגון, לרבות: ארגון חפצים בסביבה הביתית או לימודית, קושי בניהול עצמי, קבלת החלטות, עמידה בזמנים, ועוד.

מה עושים? אז קודם כל אהבה והבנה

חשוב לזכור כי לא פשוט להיות הורה של ילד עם הפרעת קשב וריכוז וישנם הרבה מאד אתגרים שצריך להתמודד איתם.

בראש ובראשונה לדעת שאתם חייבים להבין אותם ולתמוך בהם מבחינה, והכי חשוב לאהוב אותם כפי שהם! יש לנו עוד עצות עבורכם: המדריך להפרעות קשב וריכוז במהדורה דיגטלית.

חשבו מה אתם רוצים שילדכם יהיו בבוא היום יותר מכל:

האם הם צריכים להיות מפורסמים, בעלי ממון או מאושרים? כמובן שאנו ההורים נרצה לראותם מאושרים בעדיפות על כל דבר אחר.

לכן, אנו צריכים להטמיע בהם את התחושה שהם אהובים ושאנו תומכים בהם למרות שהם לא ממש הכי מצליחים בלימודים, לא מגיעים להישגים בתחרויות, לא ממש מתנהגים כפי שהיינו רוצים, וכדומה.

ילדים אלו אינם ילדים "רעים" או "חצופים" והם אינם מקשים על ההורים והמורים בכוונה.

בנוסף לאהבה, חום ותמיכה, אנו ממליצים לחנך את הילד על פי דרכו.

כלומר, לנצל מצד אחד את כישוריו ומצד שני להתחשב במגבלותיו בגלל הפרעת הקשב והריכוז שלו.

בהמלצת רופא יש לקחת תרופות, אך גם מומלץ לשלב בשיטות אימון מוחי נוירוקוגניטיבי, אשר יכול לעזור מאוד לפיתוח יכולות אישיות ולהעצים את היכולת הקוגניטיבית.

זכרו! כפי שציינו בראשית המדריך, ביטויה של הפרעת קשב וריכוז מתבטאת לרוב במישור הקוגניטיבי.

הורים, אל תפספסו את המדריך להפרעות קשב וריכוז – להורדה חינם!

לחצו וקבלו ספר הדרכה ADHD