ליקויי למידה בכל גיל

ליקויי למידה אצל ילדים ובני נוער

ליקויי למידה הינם מנת חלקם של תלמידים רבים במסגרת החינוכית הפורמלית. נתונים סטטיסטיים מציינים כי לפחות 25% מהילדים הם בעלי ליקוי למידה כלשהוא.

ליקויי למידה אצל ילדים ובני נוער

ליקויי למידה – ילדים אשר אינם מאובחנים

כיום, ישנה מודעות גבוהה של אנשי החינוך וההורים לבעיות הקשורות ללימודים אצל ילדיהם.
אך למרות המודעות הגבוהה, חשוב לזכור כי ישנם ליקויי למידה קלים אשר אינם מאותרים. לפעמים, מדובר בילד הסובל מבעיות של ריכוז ומוגדר כילד ביישן, פעמים רבות ילד זה יאמר להוריו ומוריו כי הוא יתאמץ יותר ואין לו כלל בעיה, דבר זה יכול לגרור מצב שבו הילד לא יאובחן ובמשך שנים יהיה מתוסכל מכך שהוא אינו מצליח בלימודים משום שאינו מספיק שקדן.
תפקידם של ההורים כאן הוא תפקיד מרכזי. שכן, אם הם רואים שילדם אינו מצליח בלימודים וזאת למרות שהוא יושב שעות רבות בניסיון לעשות את שיעורי הבית ולהתכונן למבחנים, הגיע הזמן להתערב גם אם הילד אינו מעוניין בכך.
יש לזכור כי ילד הוא ילד. הוא אינו מעוניין להיות חריג בכיתתו ואינו מעוניין לשאת בתווית של "סובל מליקויי למידה". עיקשות זאת יכולה לבזבז הרבה אנרגיה והתסכולים שיכולים להשפיע על הדימוי והביטחון העצמי שלו ולסכל מהלכים רבים בחייו הבוגרים.

ליקויי למידה – דיסלקציה

ישנם ליקויי למידה רבים שמהם אי אפשר להתעלם. אנו נדבר במאמר זה על שניים מהם: דיסלקציה ודיסגרפיה. פעמים רבות אנו מגלים כי הילד שלנו אינו מצליח לכתוב בצורה נכונה. כלומר, הוא משמיט אותיות כדרך קבע, הוא ממקם אותיות תחיליות בסוף מילה ועוד מיני תופעות.
במצב כזה חשוב לדעת כי ככל הנראה הילד שלנו סובל מליקוי למידתי הנקרא: דיסלקציה או דיסגרפיה.
דיסלקציה היא מוגדרת כליקוי למידה אשר בא לידי ביטוי בכל הקשור לקריאה וכתיבה.
אנשים אשר לוקים בדיסלקציה יכולים ללקות בכל הקשור טעויות במילות קישור, תחביר, קושי להגות מילים, קריאה איטית ובעיות הפרדה בין העיקר לבין הטפל בעת הקריאה. בדרך כלל הם כל לוקים בכל הקשור בארגון של מטלות ולוחות זמנים, קשיים בזיכרון, שגיאות כתיב, כתיבה איטית ועוד.
אבחון תחילי של דיסלקציה יכול להיעשות כאשר אנחנו מבחינים כי הילד הופך אותיות, או לוקה בכל פעולה תפקודית הקשורה ללימודים וזאת למרות שהוא בעל אינטליגנציה רגילה.
במצבים אלו האבחון הראשוני נעשה על ידי המורה ולאחר מכן הילד יופנה למכון מיוחד שבו נעשים אבחונים לאיתור ליקויי למידה.

ליקויי למידה – דיסגרפיה

דיסגרפיה מוגדרת כליקויי למידה הבא לידי ביטוי בפעולת הכתיבה.
ניתן לאתר ילד הלוקה בדיסגרפיה על ידי הדברים הבאים:
כתב היד שלו אינו מובן ומבחינה חזותית האותיות נראות מבולבלות. פעמים רבות הוא כותב בקצב איטי מאוד ויש לו הרבה שגיאות כתיב, כתב היד שלו אינו אחיד. אות אחד נכתבת בצורה מסוימת ואות אחרת בצורה אחרת. הילד הופך אותיות, כלומר במקם לכתוב 'שמלה', הוא יכול לכתוב 'משלה'. אין לו רווחים בין המילים כך שכל הכיתוב צפוף.
פעמים רבות ילדים הלוקים בדיסגרפיה אינם ממשיכים ללימודים אקדמאיים ומנסים להימנע מכל דבר הקשור בכתיבה. דבר זה נובע מכך שהם מרגישים כי המאמץ שהם משקיעים בניסיון לכתוב, הינו מאמץ גדול מדי בשבילם.
הרבה פעמים מנסים לעזור לילדים הסובלים מליקויי למידה דיסגרפיה, ללמוד ולהחזיק את העט או את העיפרון, לשפר את הכתיבה שלו ולהפנות את הילד לאיש מקצוע שילמד אותו כיצד לארגן את הכתיבה שלו וכלים נוספים הקשורים לכתיבה וארגון.

ליקויי למידה – אבחון

אבחון ליקויי למידה וכן אבחון הפרעות קשב וריכוז הינם נדבכים חשובים בסוגיית איתור ליקויי למידה עוד בכיתות הראשונות. המטרה באבחון לאתר ליקויים בתהליכי למידה, ולספק הסבר למקור הקשיים ומה השלכותיהם בבי"ס. אבחון טוב גם ימליץ כיצד להתמודד עם הקשיים. תלמידים רבים נשלחים קודם לאבחון שאינו מאתר ליקויי למידה, למשל: מבחני אינטליגנציה, מבחנים פסיכולוגיים רגשיים וכו'. ורק אח"כ לאבחון דידקטי, הוא האבחון הנדרש לאיתור לקויות למידה. אבחון דידקטי יכול לסייע בגילוי קשיים גרפו מוטוריים, קשיים במיומנות זכירה, גיוונים, סדר ואירגון, וקשיים בקשב וריכוז. אבחון פסיכו-דידקטי שמבוצע על ידי פסיכולוג בדרך כלל מאתר גם בעיות רגשיות בקרב המאובחן. אבחונים דידקטיים מאפשרים גם גילוי של נקודות חוזק בקרב המאובחן ובדיקת מיומנויותיו בהשוואה לבני גילו.

קרא עוד על סוגי אבחונים להפרעות קשב וריכוז.

לדף הבית: הפרעות קשב וריכוז בשיטת אטנגו