פורסם על ידי ב 09/09/2019

ADHD אצל מבוגרים

עם כל תשומת הלב שמופנית לאבחון של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, לעתים נדמה ששכחנו גם את המבוגרים שבינינו שמתמודדים עם הפרעה זו והשלכותיה כמו למשל, איך מתמודדים עם ADHD בעבודה?

לא הרבה יודעים, אך לעיתים, מבוגרים עם ADHD סוחבים אתם את תסמיני הפרעת הקשב כבר מאז הילדות, רק שהם לא ידעו על כך.

יותר ממחצית הילדים שלהם הפרעת קשב ימשיכו לחוות ולהתמודד עם סימפטומים מובהקים של ההפרעה גם לאחר תקופת הילדות ולמעשה למשך כל חייהם הבוגרים. הסיבה לכך שרבים מהמבוגרים הסובלים מ- ADHD כלל לא אובחנו בילדות נובעת מכך שלא היו מודעים אז לקשיים הידועים של ADHD כתסמונת רפואית מוגדרת.

>> לקריאה נוספת על הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

כאן נשאלת השאלה מה קורה בבגרות כשיוצאים לחיים עצמאיים? וליתר דיוק, איך מתמודדים עם ADHD בעבודה?

היום מתקבלת תמונה ברורה וניתנת לזיהוי בקלות של מבוגרים אשר סבלו שנים רבות מתסכול עקב חוסר הישגיות אישית ולימודית ובהמשך אכזבה בחייהם המקצועיים.

איך מתמודדים עם ADHD בעבודה?

האם יש הבדל בסימפטומים של ADHD אצל מבוגרים מאשר אלו שהיו להם כילדים? היפראקטיביות היא דוגמה בולטת, שאולי הופכת מהתנהגות מאד אנרגטית וחסרת שליטה בילדות, לחוסר מנוחה כללי מלווה בעצבנות, בבגרות.

כתוצאה מכך, לא מעט מבוגרים תוהים לעצמם איך מתמודדים עם ADHD בעבודה כאשר ישנם מאפיינים נוספים של ADHD שיכולים להשפיע, בניהם:

  • קושי להתרכז ולהתמקד במשימות הנדרשות
  • קושי לעמוד בזמנים ולתכנן את לו”ז הפעילות בעבודה
  • קושי לארגן את המטלות ולתעדף אותם, כלומר להחליט מה חשוב יותר.
  • קושי לארגן את הניירת על השולחן למשל.
  • פיזור דעת ושכחנות וכן אי שימת לב לפרטים הקטנים (מה שמאוד יכול להכעיס את הבוס)
  • התפרצויות כעס ותגובות אימפולסיביות על קולגות בעבודה
  • חוסר ריכוז, חוסר סבלנות וקושי להמתין לסיום הדברים בעת שיחה
  • קושי להתמיד במשימות חוזרות ושגרתיות כולל התמדה במקום עבודה אחד לאורך זמן.

תכונות אלה לעתים קרובות מקשות על האדם לפעול על-פי נהלים וכללים, להשלים משימות בזמן, להגיע לעבודה ולפגישות בזמן, ועוד – ועלולות אפילו להשפיע על יכולת האדם לשמור על מקום עבודתו. עדיין שואלים איך מתמודדים עם ADHD בעבודה? תשמחו לדעת, שאנשים רבים בעלי הפרעת קשב וריכוז נחנו בתכונות חיוביות מאד כגון יצירתיות, תשוקה לעשיה, דמיון ורמת אנרגיה גבוהה.

כשמתעלים את כל אלה בצורה הנכונה, יכולות להוות יתרון אדיר בבניית הקריירה!

5 טיפים איך להצליח עם ADHD במקום העבודה:

1) בדוק – האם העבודה מתאימה לך?

עבודות שדורשות משימות שחוזרות על עצמן, הרבה זמן ישיבה או עבודה בשקט וסביבת עבודה מובנית – אלה עבודות שכמעט ובטוח אינן מתאימות לך! אצל בוגרים בעלי ADHD, יש התאמה הרבה יותר גבוהה עם עבודה שיש לה קצב גבוה יותר, יותר גיוון וגמישות בשעות. בעלי ADHD רבים מוצאים הצלחה כיזמים – מקום בו הם הם יכולים למנף את כישרונותיהם ויצירתיותם – ולתת לאחרים אחריות לטפל בפרטים ובניהול הזמנים.

2) צור סביבה עם מינימום הסחות דעת

נסה לארגן לך פינת עבודה באזור שקט, ובלי הרבה “תחבורה” של קולגות הולכים הלוך ושוב.

אם אין לך כזה, ואתה צריך לסיים משימה, תראה אם תוכל למצוא, לצורך כך, חדר או משרד לא מאויש.

אפשר אפילו לתלות שלט “שקט, לא להפריע”.

אפשר להיעזר למשל באזניות כדי לחסום רעשי רקע ומומלץ לפנות ולשמור על סדר של שולחן העבודה.

טיפ נוסף…

בהקשר הזה, הוא להקדיש זמן מוגדר בכל יום בו אתם עונים לכל הדוא”ל ומחזירים את כל הטלפונים -במקום לענות ולהגיב במשך היום, הרגל שיכול להיהפך להפרעה כרונית.

3) תמצא את שיטת הארגון המתאימה לך!

יש המון שיטות יצירתיות: שימוש בצבעוניות, סידור מסוים, דגש על אמצעיים ויזואליים, תזכורות וכדומה שמטרן לאפשר לך לראות את כל הדברים שיש, לארגן אותם לפי תיעדוף מתאים ובלוח זמנים נכון.

החשוב הוא גם כמובן להשתמש בהם! תוכלו להיעזר בפתקיות מאורגנות לפי צבע, רשימות ביצוע, יומן יומי שמאפשר לרשום כל דבר על-מנת שלא יישכח, שעון מעורר או שעון עצר כדי לוודא שאתם יוצאים בזמן או לא חורגים מעבר לזמן שקבעתם להשלמת משימה…

4) קח פסק זמן באמצע העבודה

אם יש לך עבודה משרדית בה אתה יושב במשך שעות – וודא לקחת הפסקה מדי פעם! קום, צא להליכה קצרה אפילו בחוץ אם אפשר כשאתה מרגיש חסר מנוחה או צורך לזוז. תמצא מקום בו אפשר לעשות קצת התעמלות קלה לשחרר את המתח. כדאי אפילו לסגל הפסקות רבות במשך היום, אפילו 5 דקות, זה עשוי לעזור לך לחזור ולהתמקד טוב יותר בהמשך המשימה.

5) נהל את תגובותיך והתאמן על הפחתת האימפולסיביות

בקש לקבל משוב על האינטראקציות שלך עם אחרים; אפשר להיעזר בשירותים של מאמן אישי או פסיכולוג כדי לעבוד יותר לעומק על מצבים שנוטים לגרום לך לתסכול או כעס.

תרגל שיטות הרגעה כגון מדיטציה. המשוב אולי יעלה את המודעות שלך לנושא השליטה העצמית, אך זה לא מספיק!

בנוסף ולא פחות חשוב זה לאמן את המוח להיות פחות אימפולסיבי וזה באמצעות שיטת האימון-המוחי של AttenGo אשר מתאימה ולמעשה פותחה במיוחד גם למבוגרים עם ADHD. 

לסיכום: ADHD יכול להפוך מחיסרון ליתרון!

יישנם אתגרים רבים במקום העבודה עבור כל עובד – הסחות דעת, משימות חוזרות ומשעממות, לחצים וצורך לעמוד בלוחות זמנים ועוד.

כל אלה מהווים אתגר קשה במיוחד עבור אלה בעלי הפרעת קשב וריכוז. מטפלים מומחים ב-ADHDמציינים כי בזמן שרוב העובדים מצליחים פשוט לעשות את הנדרש – להשלים משימות משעממות ולהתעלם מהסחות הדעת – מרבית מהסובלים מ-ADHD רגישים יותר מאחרים, ויצטרכו אולי לעבוד קשה יותר כדי למצוא את המצב המתאים להם.

אז איך מתמודדים עם ADHD בעבודה?

זה דיי פשוט, ניראה שאותם אנשים שאובחנו עם ADHD,הם:

יצירתיים יותר, בעלי חשיבה מחוץ לקופסה ויודעים אולי יותר מאחרים למצוא פתרונות מהירים ולא שגרתיים לבעיות שונות.

בנוסף, מבוגרים בעלי ADHD יכולים בהחלט להתגבר על תסמיני ההפרעה ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם (ויש להם), כך ש-ADHD יהפוך מחיסרון ליתרון.

AttenGo הנה תכנית אימון נוירו-קוגניטיבית שמטרתה להפחית את תסמיני ADHD ושתעזור לך לממש את הפוטנציאל שלך בקלות.

התכנית עובדת באינטרנט והיא תתאים עבורך, לאחר ביצוע מבדק בן 10 דקות, את תכנית האימון המתאימה לך ביותר. אל תוותר, התחל עוד היום את תכנית AttenGo.

דילוג לתוכן