פורסם על ידי ב 09/09/2019

הפרעות קשב וריכוז – אומדן זמן

“תפיסת הזמן היא חלק מבניית יכולת הילד לדחות סיפוקים”.
זיגמונד פרויד

תפיסת זמן או אומדן זמן הם מושגים המוכרים לכולנו ואנו יודעים עד כמה חשוב לתכנן, לארגן את סדר היום ולעמוד בזמנים שתוכננו. אך מה קורה אצל ילדים ובמיוחד אצל הילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז? רבים מהילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז נתפסים כלא ממושמעים, מפוזרים, שכחנים, כאשר למעשה הם מנסים להתמודד עם תפיסה לא נכונה של הזמן. פרק זמן שעבורנו יראה קצר וסביר יכול להיתפס ע”י ילד עם הפרעות קשב וריכוז כסחבת של שעות שאין לה סוף.

הפרעות קשב וריכוז ואומדן זמן – מחקר ותוצאותיו

מחקר שנעשה במוסד לפסיכיאטריה בקוינג קולג’ שבלונדון ביקש לבדוק מה הקשר בין לקות באומדן זמן לבין הפרעת קשב וריכוז. כידוע, הפרעות קשב וריכוז נגרמות כתוצאה מפעילות לקוייה בין תאי העצב במוח הקשורה בהעברת דופמין. מסתבר, שגם אמדן זמן קשור במקרים רבים לחומר עצבי זה.

במחקר השתתפו 12 בנים שאובחנו בהפרעת קשב וריכוז. מוחם נסרק ב-MRI (הדמייה בתהודה מגנטית). הסריקה הראתה פעילות פחותה באיזורים של המוח אשר אחראים לתפיסת הזמן אצל האדם.

בשלב השני התבקשו הנחקרים לאמוד את זמן הופעתו של אובייקט שנראה על המסך ועד שנעלם. התשובות שהתקבלו היו הרבה פחות מדוייקות מתשובותיהם של 12 הבנים האחרים, אשר להם אין הפרעות קשב וריכוז.

החוקרים הסיקו, כי העובדה שילדים בעלי הפרעת קשב תופסים פרק זמן קצר כתקופת זמן ארוכה יותר ומשעממת, מתאים לסימפטומים, בעיות והפרעות קשב וריכוז ADHD אצל ילדים .

דילוג לתוכן