הצדדים החיוביים של דחיינות

הצדדים החיוביים של דחיינותאתם נוטים לדחות עשייה של דברים? תפסיקו לכעוס על עצמכם! גלו מהם הצדדים החיוביים של דחיינות.

הדחיינות – הנטייה לדחות דברים – יכולה להוכיח את עצמה כדרך הנכונה לעשות דברים, בתנאי כמובן בסופו של דבר עושים אותם.

צריך לדעת שיש דחיינות פעילה והיא לאו דווקא דחיינות של בטלנים.  

 אתם בעיצומו של יום העבודה. היומן האלקטרוני שלכם, במחשב או בנייד, שולח איתות.

אתם פותחים את המשימה: לקנות טונר למדפסת, לנהל שיחת בירור עם קולגה לעבודה, להזמין תור לבדיקה שגרתית לרופא העיניים, לשלם ביטוח לאומי לעוזרת.

מה מתוך זה דחוף? מה תבחרו לעשות ומה תחליטו לסמן ב"השהה" או "דחה", תסגרו את המשימה, ותפנו לעיסוקים שנראים לכם בוערים יותר.

יכול להיות בכלל שאתם אנשי הרשימה הכתובה, רושמים את המשימות ביומן המשרדי או על דף נייר, ומוחקים כל משימה לאחר ביצועה.

כך או כך, הדחיינות שלכם שולחת את המשימות הנראות לכם כבלתי דחופות אל תחתית סולם העדיפות. עד מתי? האם עד שייעשו דחופות, או עד שתחמיצו אותן?

הצדדים החיוביים של דחיינות ואיך מפסיקים להרגיש אשמה

דחיינות היא מנת חלקם של אנשים רבים אך בעיקר אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז.

מרבית האנשים נוהגים לכעוס על עצמם ולהרגיש אשמים בשל דחיינותם. הם מרגישים שהיא מונעת מהם לעשות מה שהם רוצים או חייבים לעשות.

אך האם באמת הדחיינות הינה רק אבן נגף? אולי כדאי להסתכל עליה קצת אחרת? תכירו את הצדדים החיוביים של דחיינות ותראו כיצד ניתן להרגיש פחות אשמים.

דחיינות פעילה מבטיחה ביצועים

בעצם ההחלטה לעשות דברים מסוימים ולדחות אחרים כבר יש ביצוע, כבר יש הספק של עשייה מסודרת ועקבית.

לבסוף, כאשר תסיימו את המשימות הבוערות יותר, יגיע זמנה של המשימה הנדחית (ברור שאם אתם רובצים על הספה ואינכם עושים דבר, זאת דחיינות פסיבית או דחיינות של בטלנים – וזו לא תוביל אתכם לשום מקום).

הפילטר של הדחיינות

הדחיינות יכולה לשמש כגורם ממיין. אם דחיתם משימה לזמן בלתי מוגבל, ושוב דחיתם ודחיתם, זה מספק לכם הזדמנות להערכה מחדש של נחיצותה. אולי בכלל אין צורך לעשותה, אולי היא כבר לא רלוונטית.

הדחיינות מבליטה את מה שבאמת חשוב לך

מן הסתם תפעילו פחות דחיינות כלפי משימות אהובות יותר.

אם למשל סימנתם לכם להזמין את החברים מהכיתה ביסודי לראות את דירתכם החדשה, ואתם נוטים לדחות ולדחות את המשימה, אולי אתם לא ממש רוצים את המפגש הזה. אם באמת הייתם רוצים במפגש, אם הייתם נחושים בקשר אליו, הייתם מתגברים על הדחיינות. אם אין רצון ואין נחישות, יכול להיות שלא שווה שתקדישו לעשייה זו את זמנכם.

הדחיינות עם היצירתיות

אחד הצדדים החיוביים של דחיינות בא לידי ביטוי גם בשיפור עיבוד הנתונים שלנו? כיצד אתם שואלים? אם מונחת לפניכם מטלה גדולה מאוד, טבעי שתדחו אותה. כובדה עלול להפחיד. אבל מבלי משים, גם אם אתם דוחים את ביצועה, אתם תעבדו אותה במחשבותיכם ובתכנוניכם, וכך, כאשר לא תוכלו עוד לדחות אותה, תגיעו אליה מוכנים יותר, עם דרכים ורעיונות יצירתיים להסתער עליה.

הצדדים החיוביים של דחיינות – משפרים את יכולת קבלת ההחלטות 

לפעמים אתם דוחים החלטה, כי אינכם בטוחים מהי ההחלטה הנכונה עבורכם. לפעמים האינטואיציה והשכל מושכים לכיוונים מנוגדים וקשה לדעת למי להקשיב. במקרה זה הדחיינות תושיע אתכם מפני פנייה חדה ושרירותית לכיוון מסוים. הדחיינות קונה לכם זמן נוסף להתלבטות נוספת, לשקילה נוספת של כל היתרונות והחסרונות בכל החלטה. כשיגיע המועד האחרון להחלטה, תרגישו שאתם מקבלים אותה מתוך שיקול דעת ולא מתוך פזיזות.

דחיינות משפרת תקשורת בין אנשים

אם, למשל, פגעתם במישהו, עדיף לדחות את ההתנצלות ולא להתנצל באימפולסיביות, בלהט הרגע, מתוך הצער המיידי על טעות שעשיתם.

ההשהיה בהתנצלות נותנת לכם זמן לחשוב על הסיבות למעשה הלא נכון, על הנזק האמיתי שגרמתם ועל דרכי המניעה. גם לצד הנפגע תועיל הדחיינות. הוא עוד יתבשל קצת בתוך הפגיעה, ואולי יגיע למסקנות גם על אחריותו. עדיף שהמתנצל והנפגע יגיע לאירוע ההתנצלות רגועים יותר, שקולים יותר. התקשורת תהיה טובה יותר.

אז אולי אפשר לסכם שדחיינות היא לא בהכרח תכונה שלילית.

כאשר היא אקטיבית, היא יכולה להביא אתכם להחלטות טובות יותר, לביצועים טובים יותר, לתקשורת טובה יותר עם הסביבה.

אבל אין לבלבל דחיינות עם בטלנות! השלימו עם האופן שבו אתם מתמודדים עם הדחיינות ולמדו למצוא בה את הדברים הטובים, חבקו אותה אליכם. עכשיו, אל תדחו למחר.

קראו כאן על מאפיינים נוספים של הפרעת קשב וריכוז

 >> חזרה לכל המאמרים

תמונה באדיבות photostock מאתר FreeDigitalPhotos.net