ויסות רגשי – איך להתמודד עם רגשות ולהימנע מהתפרצויות?

ויסות רגשי - איך להתמודד עם רגשות ולמנוע התפרצויות?

התקפי זעם של ילדך, למה ומדוע?

לילדים בכלל, עם או בלי הפרעות קשב וריכוז יש בעיות ויסות רגשי המוביל להתקפי זעם. אך כאשר הילד עם הפרעת הקשב חווה זאת, התסכול גבוה יותר. במקרים אלה, הילדים יכולים להגיע לידי שתי פעולות קיצוניות:
האחת, אקטיבית בדמות בעיטות, צרחות, בכי לא מוסבר ועוד.
השנייה, פסיבית, המציגה בפנינו ילד מופנם שמסתגר בתוך עצמו. לעתים, למרות שאתה כהורה מכיר את ילדך הכי טוב, תרגיש כי לא משנה מה תעשה, עדיין אינך יודע איך להתמודד עם המצב.

מדוע אם כן הם עושים זאת? האם מחפשים תשומת לב? לפעמים כן, אבל לא תמיד.

ילדים רבים אינם יודעים איך להתמודד עם תסכול, כישלון, תשובת סירוב. אלה גם אינם יודעים כיצד להביע את הרגשות שלהם באופן שהסביבה תבין ותעזור להם.

מצב זה ממחיש את הרעיון והמאפיינים סביב המושג ויסות רגשי. מחקרים מראים שאותו איזור במוח האחראי על ויסות רגשי, אינו עובד באופן זהה אצל ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז לעומת ילדים שאין להם הפרעה זו.

כך למשל נוצר מצב בו ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, יתקשו יותר לשלוט בדחפים, יהיו חסרי סבלנות, ויתקשו להרגיע את עצמם.

חשוב לזכור! שיטות ענישה, איום, או הפחדה לא יעבדו במצבים אלו על ילדים בעלי ADHD. להפך, הן יכולות להחמיר את המצב ולתרום להגברת הכעס והתסכול אצל הילד.

לכן, ברגע שנדע להבין ולפענח את המסרים שהם מנסים להעביר לנו, נוכל גם לעזור להם.

רוצים להתמודד טוב יותר עם ויסות רגשי וקשיי קשב אצל ילדכם?
ספר הטיפים הגדול המכיל 40 פרקים של הדרכה וטיפים
(מחיר רגיל 68 ש"ח, כעת 0 ש"ח)

ספר הטיפים הגדול להורים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, ויסות רגשי

 

טיפים להתמודדות עם בעיות או קושי בויסות רגשי, מצבי תסכול וכעס

1. נושמים עמוק מכניסים חמצן ו…נרגעים! כדאי לעזור לילד להירגע ולהסדיר את נשימתו, זה יעזור לו להשתחרר מהלחץ והמתח בו הוא נמצא.

אבל איך נעשה זאת? אפשר להנחות את הילד לקחת אוויר עד שבטנו תתנפח ולאחר מכן להוציא את האויר בצורה איטית, ולחזור על הפעולה שלוש פעמים.

העניין הוא שילד במצב של תסכול ברגע מסויים לא יסכים להקשיב להוראות כאלה. לכן, נסו בשיטת המשחק: אם יש לכם בלון בבית, תנו לילד ותעודדו אותו לנפחו, אפשר אפילו להגיד לו שיוציא את כל מה שמרגיש לתוך הבלון.

בעת ניפוח הבלון אנו מעודדים את הגוף לקחת נשימה עמוקה, אחת אחרי השנייה. כאשר הילד סיים את הניפוח, אז הוא גם הסדיר את נשימתו. 

כרגע עומדות בפנינו שתי אופציות לפעולה:

האחת, לקשור את הבלון ולהגיד כי לכדתם את הרגשות השליליים שלא יפריעו יותר.
השנייה, תשחררו את האוויר מהבלון ותסבירו כי שחררתם את כל הרגשות השליליים שלא יעיקו עליו יותר.

אם אין לכם בלון בהישג יד, גם ניפוח שקית של סנדוויצ'ים תעשה את העבודה.

2. מסיחים את הדעת מהאירוע – בעצם בפעולת הנשימה ביצעתם סוג של הסחת דעת ואפילו נתתם לילד כלי לסילוק הרגשות השליליים.

אך אם זה לא עזר היו יצירתיים והציעו לו עיסוק אחר. זה יכול להיות בעזרת מוזיקה, למצוא סרטון שהוא אוהב ביוטיוב, לשחק עם חפץ או משחק שאתם יודעים שמרגיעים אותו, להתקשר לחבר מהכיתה /גן ולהזמין אותו אליכם, תוכלו גם להציע לו פעילות ספורטיבית בחצר ועוד.

3. רעב ועייפות גורמים לסף תסכול נמוך – חשוב לוודא כי ילדכם ישן מספיק שעות שינה ואוכל ארוחת מזינות ומסודרות במהלך היום. לתזונה שלנו השפעה מכרעת על תפקודנו ובתוך כך גם על יכולתנו לווסת רגשות ולעבדם. הסדרת נושא השינה והתזונה, תעזור לנו להפחית התקפי זעם עתידיים לבוא.

4. בדקו עם הילד מה סיבת התסכול – כאשר נרגע המצב נסו להבין יחד עם הילד מה גרם לו לכעס שהביא אותו לידי אותה פעולה או מופנמות.

האם רב עם חבר או בן משפחה? אולי קרה משהו בבית הספר? אולי חושש ממשהו שעתיד לבוא?

בתקווה שהילד בחר לשתף אתכם, תנסו לשאול אותו איך זה גרם לו להרגיש? חזקו אותו ואף ספקו לו אפשרויות אחרות וחיוביות להתמודדות עם המצב.

נסו לשאול אותו כיצד היה יכול אולי להתנהג אחרת אם הייתה לו ההזדמנות ואיך היה רוצה להגיב אם יקרה מקרה דומה בעתיד.

הכי חשוב להקנות לילדכם ביטחון באותו רגע, שירגיש שאם יתמודד במצב דומה בעתיד יוכל לשלוט ברגשותיו ובאופן הפעולה בהתאם, על פי כלים להתמודדות נכונה שסיכמתם באותה השיחה.

לסיכום, להתמודד עם ילד צועק ומתוסכל זו לא משימה קלה במיוחד אם קיים קושי בויסות רגשי. אבל, המטרה בניסיון להרגיע אותו הוא להקנות לו בטחון ודרכי התמודדות עם התסכול כאשר יגיעו בפעמים הבאות.

תפקידכם כהורים הוא לסייע, בעיקר בהקשבה והבנה.






>> חזרה לכל המאמרים

*תמונה לקוחה מתוך האתר – http://www.miquelriusblog.com/en/2014/07/temper-tantrums-extinction/