כישורי למידה: למדו את ילדכם אסטרטגיות ללמידה מועילה

זה הרי ידוע: כישורי למידה טובים תורמים לאיכות הלמידה, ליעילות בזמן , אנרגיה ואף חוסכת תסכולים  מהתלמידים. כלומר ככל שכישורי הלמידה שלנו טובים יותר, כך נוכל ללמוד טוב יותר בפרק זמן קצר יותר ובהשקעת מאמצים מינימלית.

כישורי למידה טובים חשובים לכל תלמיד, אבל על אחת כמה וכמה עבור תלמידים מאובחנים עם  הפרעת קשב וריכוז. תלמידים עלולים לבזבז זמן יקר ואנרגיות על למידה אשר בסוף מתבררת כלא יעילה.

פיתוח כישורי למידה אצל ילדים

מהם כישורי למידה?

כישורי למידה הן יכולות שכליות, קוגנטיביות והתנהגותיות אשר מאפשרות לנו לקלוט מידע, להפנימו ולעבדו.

למרבה המזל כישורי למידה הנן יכולות נרכשות. כך שבהחלט אפשר לשפר תלמיד שכישוריו לוקים בחסר ולהקנות לו כישורים נוספים חדשים. למרבה הצער, כישורי למידה כמעט ואינם נרכשים באופן עצמאי, אלא בעזרת גורם חיצוני (הורה, מורה) המקנה לו אסטרטגיות למידה מלווה בהסברים והתנסות לצורך הטמעה.

כישורי למידה אמורים להינתן לכל תלמיד בהתאמה ליכולותיו וצרכיו האישיים וחשוב לזכור שהם דורשים שינון, תרגול חוזר ועקבי לצורך הטמעה.

דוגמאות לכישורי למידה בסיסיים

קריאה שוטפת, ניתוח והבנת הנקרא, איות, הבעה בכתב, חישוב (שימוש בחיבור, חיסור, כפל וחילוק) והבנה מתמטית. כאשר יש קושי בפיתוח אחד מכישורי הלמידה הנ"ל, הילד עלול להתקשות בלימודים בתחום ספציפי או במספר תחומים אשר מצריכים את הכישורים הבסיסיים הללו.

אצל חלק מבעלי לקויות הלמידה יימצאו בעיות פיסיולוגיות:

קושי בראייה – שרירי עין חלשים או לא עובדים בהתאמה ואלה גורמים לקושי בקריאה רציפה.

חולשה בשרירי השלד – למשל: כתפיים חלשות המקשות על כתיבה רציפה.

בעיות שפתיות – למשל: דיבור והגייה לא נכונים.

בעיות קוגניטיביות – קושי בריכוז, קשב, זיכרון הפוגעים ביכולת קליטת חומר לימודי והטמעתו

בעיות בתפקודים ניהוליים – קושי בהתארגנות, קושי בקבלת החלטות ועוד. אלה מסרבלים את תהליך הלמידה ומתסכלים מאוד את התלמיד. בעיות בתפקודים הניהוליים חשובים מאוד וכדאי להבין מהם.

במידה והכישורים הבסיסיים לא ירכשו עוד בכיתות הנמוכות, הקושי עלול ללוות את הילד בכל שנות לימודיו בבית הספר ואפילו בהמשך הלימודים האקדמאים.

אז כיצד נשיג למידה יעילה?

על מנת לשפר את תהליכי הלמידה של הילד שלנו, עלינו ללמוד להכיר ולזהות את הגורמים שמשפיעים על יעילות הלמידה כפי שפורטו בסעיף קודם.

כמו כן למצוא את האסטרטגיות והכלים הדרושים לתלמיד עצמו בהתאם ליכולות שלו.

בתהליך הלמידה, כל תשומת הלב של הלומד צריכה להיות מופנית לחומר הנלמד כיד לעבד אותו ולאחסן אותו בזיכרון. על מנת לעשות את זה, הלומד זקוק לתנאי למידה אופטימליים.

אלו הגורמים המשפיעים על תהליך הלמידה שלנו:

  1. מוטיבציה – למידה שתועלת בצידה מעודדת מוטיבציה רבה יותר מאשר למידה שאינה מועילה לו. לדוגמה: אם המורה מציינת בתחילת השיעור שהחומר שיילמד בו הוא החומר למבחן שמתקיים יום למחרת, המוטיבציה תגדל להקשיב וללמוד.
  1. דרך למידה – קליטת מידע חדש מתבצעת אצל כל אחד בדרך שונה, כאשר לעתים, שינוי בדרך ההסבר או הלימוד יכול לשנות מהותית את יכולת הקליטה והזכירה. לדוגמא: ישנם ילדים שקולטים טוב יותר כשהם קוראים בעצמם את החומר הנלמד כי הם רואים אותו בעיניים, לעומת ילדים שקולטים טוב יותר ע"י שמיעה.
  2. משוב – חשוב מאוד לתת משוב על מנת לעודד את הלמידה ולספק את הצורך הבסיסי של כל אחד מאיתנו לתשומת לב ולהכרה במאמצים שלנו.
  1. תמיכה חברתית – למידה בקבוצה למשל, יכולה להשפיע באופן חיובי על הלמידה. בעניין זה יש לזכור שגם כאן כל אחד שונה ויש כאלו שלמידה בקבוצה אינה מועילה להם ושלומדים טוב יותר לבד או עם עוד אדם אחד בלבד.
  1. אווירה תומכת – סביבה נעימה ורגועה ללא מסיחים מיותרים, תתרום ללמידה יעילה יותר. לדוגמה: לכבות טלוויזיה או כל רעש רקע שישפיע לילדכם להתרכז. שימו לב- לעתים אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, שילוב של מוזיקה על פי טעמו של הילד בזמן הכנת שיעורי בית למשל, יכולה לתרום לשיפור הריכוז.
  1. שימוש בידע מוקדם מוכר – למידה חדשה שמתבססת על ידע קודם, מקלה מאוד על הלמידה. לדוגמא: אפשר לתת לילד דוגמאות מעולם מושגים שהוא מכיר או להמחיש לו את החומר בעזרת הסברים מתחומים אחרים שהוא מתחבר אליהם ולמד עליהם כבר בעבר.
  1. אסטרטגיות למידה – שימוש באסטרטגיות למידה שונות יאפשר למידה יעילה וטובה יותר. בהמשך נביא כאן כמה דוגמאות לאסטרטגיות למידה יעילות.

אסטרטגיות לפיתוח כישורי למידה שונים

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז אינם פחות חכמים מחבריהם לכיתה. מאחר ויש להם קשיים שנובעים ממוסחות גבוהה, בעיות ארגון, חוסר שימת לב לפרטים קטנים, הרי שיש קודם לטפל בזה לפני הכול. באמצעות האימון המוחי של AttenGo ניתן לעזור להם להתגבר על הקשיים האלה!

כאשר מחליטים להיעזר באיש מקצוע לצורך הקניית יכולות ואסטרטגיות למידה, רצוי למצוא מישהו בעל ניסיון והסמכה בהוראה מתקנת ואף יש כאלה שהנם מאבחנים דידקטיים בנוסף. 

אם החלטתם שלא לקחת איש מקצוע, הרי שבהחלט אפשר גם בבית לנסות וליישם כמה שיטות ואסטרטגיות שיכולות מאוד לעזור.

להלן כמה עיצות שיעזרו בפיתוח כישורי הלמידה הבסיסיים:

קריאה

1. עקבו עם האצבע – עודדו את ילדכם לקרוא עם "אצבע מורה" כך שהוא עוקב עם אצבעו אחר המילים.

אסטרטגיה זו יכולה להיות יעילה מאוד אם, בשל הפרעת קשב וריכוז, ילדכם נוטה:
לאבד את מקומו בקריאה, לדלג על שורות או מילים ולקרוא מילים פעמיים.

2. סימון והדגשה – בקשו מילדכם לסמן בספר, פסקאות חשובות עם פתקאות דביקות כדי שיוכל למצוא אותן מאוחר יותר.

השתמשו בסמלים שונים לכל נושא. לדוגמא : סמיילי למידע על דמויות, בית למידע על מקומות, כוכב לנקודות חשובות וכדומה, ככל העולה על רוחכם. אם מדובר בטקסט קצר, מומלץ לסמן בעזרת טוש מדגיש את החלקים החשובים.

3. נשימות – כאשר ילדכם קורא בקול, הציעו לו לנשום נשימה קצרה בכל פסיק, ונשימה ארוכה יותר בסוף כל משפט. דבר זה ישפר את קצב הקריאה שלו ואת הבנת הנקרא.

4. מצאו את ששת השאלות – בעת הקריאה, בקשו מילדכם למצוא את ששת השאלות: מי? מה? מתי? איפה? למה? ואיך? 

עזרו לו להכניס את התשובות לשאלות אלו לטבלה מסודרת, הסדר הזה יעזור לו להתגבר על הקושי בהבנת הנקרא.

5. ויזואליזציה עזרו לילדכם לדמיין את הסיפור בראש כמו סרט ובכך לבצע ויזואליזציה למה שהוא קורא. דבר זה יעזור לו לזכור את הדמויות, העובדות והרעיונות המרכזיים.

כתיבה

1. הכינו תרשימים – בקשו מילדכם לומר בקול מה הוא הולך לכתוב ואז בקשו ממנו לכין תרשים זרימה. 

הציעו לו לכתוב את הנושא המרכזי במרכז הדף ואז לכתוב את תתי הנושאים מסביב ולחבר ביניהם בעזרת קווים.

בצורה כזאת, הוא יוכל להביע בצורה נכונה רעיונות ולקשר ביניהם באופן מתאים.

2. ארגון – רצוי שילדכם יכין רשימה שכוללת, למשל, את הכותרות הבאות:

דמויות, מיקום, זמן, הבעיה, המטרה, דרך הפעולה והפתרון. אחר כך בקשו ממנו למלא מתחת לכל כותרת את המידע הרלוונטי.

זה יעזור לו להתגבר על הפרעות קשב וריכוז תוך שהוא מצליח לארגן את מחשבותיו ואת החומר בראשו.

4. ציירו ושרטטו– היעזרו בציורים, תרשימים, טבלאות כדי לעזור לילדכם לארגן את החומר בראש.

חשבון

1. שחקו משחקי חשבון – לדוג': כדי להתאמן על הכפולות של 9, פרשו את כפות ידיכם על השולחן ומספרו את אצבעותיכם משמאל לימין מ-1 עד 10. בשביל התרגיל 5X9, קפלו את אצבע מס' 5.

מספר האצבעות שמשמאל לאצבע המקופלת מסמל את העשרות ומס' האצבעות מימין לאצבע המקופלת מסמל את האחדות.

כך, עם 4 אצבעות משמאל ו-5 מימין, יוצא לנו 45. 45 = 5X9.

2. היו יצירתיים – השתמשו בקוביות, מרצפות או אפילו קלפי משחק כדי לחשב תרגילים באופן מוחשי יותר.

– ציירו ציור – למשל, אם התרגיל הוא לחלק 48 עוגיות ל-12 תלמידים, ציירו צלחת לכל תלמיד וחלקו את העוגיות בין הצלחות.

ראיית התרגיל בצורה ויזואלית עוזרת לבעלי הפרעת קשב וריכוז שמתקשים בלמידת חשבון בדרכים רגילות.

4. שימו לב לסימן – בקשו מילדכם להדגיש בטוש זוהר בכל תרגיל שהוא ניגש אליו את סוג התרגיל (+, -, ×, ÷) לפני שהוא מתחיל לחשב.

זה יעזור לו לזכור מה הוא צריך לחשב וימנע בלבולים מיותרים.

זכרו – ככל שתפתחו לילדכם את כישורי הלמידה שלו, כך הוא יצליח ללמוד בצורה יעילה יותר שתעזור לו במשך כל חייו.

בהצלחה!

>> חזרה לכל המאמרים