פורסם על ידי ב 09/09/2019

הפרעות קשב וריכוז – טיפים: כך תיצרו למידה נכונה

מצעירותנו, כמנטרה בלתי פוסקת, אומרים לנו כי חשוב להצליח בלמידה ולהשיג הישגים נאים, על מנת להצליח בחיים. כולנו רוצים בהצלחה זו, אך הדרך להשגתה אינה פשוטה למרבית האנשים, צעירים ומבוגרים. מעבר לגורמים אישיותיים, גורמים סביבתיים וכישורים שונים, שיש להם השפעה על רמת ההישגיות, אחת הסיבות לקושי שלנו להצליח בלמידה, היא שלמעשה לא מלמדים אותנו איך ללמוד, החל בלימוד הבסיסי והראשוני של טקסט מילולי פשוט.

יש לציין כי לבעלי הפרעות קשב וריכוז הצורך בלימוד יעיל הוא חשוב כפליים. אז איך בעצם יוצרים מצב של למידה נכונה?

ככלל, למידה נכונה ויעילה מחייבת הכנה ותכנון אסטרטגי מקדים ושיטתי של מהלכי הלמידה. רק באופן זה ניתן לזכור ולהבין את החומר נלמד. בקרב כל התלמידים ובפרט אצל בעלי קשיי קשב וריכוז, כדי ללמוד טקסט באופן יעיל חשוב לפתח ולשכלל מיומנויות למידה יעילה, באמצעותן יכולים הלומדים לארגן את החומר הנלמד באופן ההגיוני והטוב ביותר.

בטרם ניגשים ללמוד טקסט בכל נושא שהוא, חשוב להבין כי מטרת הלימוד, מעבר להשגת הציון המוצלח היא לאפשר ללומד לזכור ולהפנים את החומר הנלמד, להבין אותו ולעבד אותו. קריאה שטחית של הטקסט אינה מאפשרת זכירה והפנמה זו בקרב מרבית הלומדים. לפני שניגשים למשימת הלימוד חשוב ללמוד לתכנן את מהלכי עבודה. הדבר לא מובן מאליו אצל כל לומד, לא כל שכן אצל בעלי קשיי קשב וריכוז, המתקשים לקבוע סדרי עדיפויות לביצוע מטלות ומשימות, מתקשים בביצוע משימה באופן עקבי  ומעדיפים לדחות ביצוען.

במטרה לסייע לכם בלמידה נכונה של טקסטים שונים, ריכזנו עבורכם את עיקרי השיטה.

שלב א’ – תכנון הלמידה

  1. יש לרשום את משימות הלימוד במקום בולט בהתאם לסדר העדיפות לביצוען. למשל טקסט בהיסטוריה, טקסט בגיאוגרפיה וכו’.
  2. יש לבצע הערכת זמן ריאלי לביצוע כל משימה בנפרד, להקציב זמן לביצועה ולרשום אותו ליד כל משימה.  יש למדוד את משך זמן ביצוע המשימה.
  • לאחר שנקבעו לוחות הזמנים, ניגשים ללמידה עצמה, של כל טקסט בנפרד.

שלב ב’ – למידה חדשה

  1. מומלץ לקרוא את הטקסט בקול רם כדי למקד את הקשב ולחדד יותר את הבנת הטקסט.
  2. יש לקרוא פסקה בודדת בטקסט ולהבחין בין העיקר לטפל. מוצע להדגיש את נושאים חשובים ב”מרקר”.
  3. מומלץ לקרוא פעם נוספת את הפסקה להבנה טובה יותר של ההקשרים בין הרעיונות המובאים בטקסט.
  4. מומלץ לאחר קריאת כל פסקה לרשום בנפרד במחברת או במחשב את עיקרי הדברים.
  5. לאחר מכן לקרוא את הפסקה הבאה כמוצע בסעיפים 1 ו-2. וכן הלאה בכל פסקאות הטקסט.
  6. לאחר סיום קריאת הטקסט כולו, קל לזכור את שנלמד, אם קוראים את עיקרי הדברים, שרוכזו
    (כמוצע בסעיף 3).
  • שיטת לימוד זו מסייעת ללומד כאשר הוא נדרש להסיק מסקנות ולשער השערות המתבססות על החומר הנלמד.

שלב ג’ – שינון ולמידה חוזרת

  1. יש לקרוא את עיקרי הדברים.
  2. יש לקרוא שוב כל פסקה בטקסט בנפרד פעמיים וכן הלאה עד לסיום קריאת הטקסט.
  3. יש לקרוא שוב את עיקרי הדברים.
  4. מומלץ להכין תרשימי זרימה של החומר הנלמד. עריכה גרפית צבעונית נעימה לעין ומסייע מאוד לזכור את המידע.
  • בכל למידה חדשה או חוזרת, ככל שמעבדים את החומר הנלמד ומתמצתים אותו, כך קל יותר לאחסן אותו בזיכרון. בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים מאוד בעיבוד מידע וזכירת פרטים ולכן מאוד מומלץ להם לנקוט באסטרטגיות למידה, לעיתים בתיווך מורה להוראה מתקנת.

לאחר ביצוע של כל משימת לימוד יש לרשום את משך הזמן בה התבצעה ולבדוק אם עמדתם בלוחות הזמנים.  במשך הזמן תלמדו כמה זמן נדרש לכם ותוכלו לעמוד טוב יותר בלוחות זמנים. ככל שתתמידו לתרגל מיומנויות אלו ולהתאימן ליכולותיכם והעדפותיכם, כך הלמידה שלכם תהיה יעילה יותר ומהירה יותר. המודעות שלכם לשיטה זו והביטחון בשימוש בה יתרמו לשיפור היכולות שלכם.

אם תאמינו בעצמכם תוכלו להצליח!

דילוג לתוכן