פגיעות ראש אצל צעירים

פגיעות ראש טראומטיות בילדים ובצעירים מהווה תופעה רפואית משמעותית. רוב רובם של פגיעות ראש מסתיימות ללא נזק נוסף, אך יש מספר לא מבוטל של ילדים וצעירים שצריכים לשיקום פיזי וקוגניטיבי משמעותי לאחר פגיעות ראש כדי למזער ולהשתקם מנזק מוחי.

העוצמה של פגיעות ראש יכולה לגרום לזעזוע מוח במקרה הקל ועד לשטף דם מקומי כתוצאה מדימום פנימי. אנשים רבים חווים אבדן הכרה זמני לאחר טראומה לראש. ובמקרים חמורים יותר, יכולה להיגרם תרדמת ארוכה.

הערכות שמות את אחוז המקרים של פגיעות ראש אצל ילדים מתחת לגיל 15 הוא כ0.5%. לרוב, התנהגויות בעייתיות מהוות סיבה לקבל הפניה לבדיקה פסיכיאטרית או נוירולוגית מעמיקה יותר.

הנזק למוח הצעיר עקב פגיעות ראש עלול להתבטא בפגיעה ביכולות שונות – וכן באפשרות ללמוד ולהתפתח. אחת התוצאות הישירות והנפוצות של ליקוי קוגניטיבי וליקוי ביכולות ממוקדות כמו זיכרון וקשב, היא הפרעה ביכולת ללמוד. עבור ילדים שאולי גם הפסידו זמן רב בלימודים ועם החברים שלהם, הפרעה ביכולת הלימוד היא בעלת השלכות מרחיקות-לכת.

מעבר להשלכות על מידת התפקוד המיידית לאחר פגיעות ראש, לפגיעה עלולה להיות השפעה שלילית על יכולות הלמידה, ההתפתחות האישית ומידת ההסתגלות החברתית. מאחר שהדרישה לפתור בעיות בגיל צעיר היא מוגבלת, יתכן שמידת הפגיעה תהיה סמויה בתקופה הראשונה ותתגלה רק לאחר ההתבגרות.

ההתנהגויות הבעייתיות הנפוצות ביותר עקב פגיעות ראש המעלות בקשה להפניה כוללות:

  • התנהגות לא זהירה המביאה לתאונות, עבודה לא מסודרת וכדומה, המצריכה פיקוח צמוד יותר מצד ההורים והמבוגרים
  • קשב וריכוז נמוכים, שעשויים להיתפס על-ידי המבוגר כנסיונות למשוך תשומת-לב
  • נטיה ניכרת לעצבנות, כעס והתקפי זעם
  • התנהגות אימפולסיבית מסוגים שונים, מילולית, פיזית ועוד.
  • איטיות ואדישות כללית – יש ילדים שלא מראים סימפטומים ברורים המתוארים ברשימה כאן, אך נראים כאילו איבדו כל עניין, וקשה לעורר אותם לעשיה יחסית ללפני הפגיעה.

זמן ההתאוששות לאחר פגיעות ראש אורך זמן ודורש התייחסות רב-תחומית שמתחשבת בכל ההיבטים של הפגיעה. תהליך השיקום מצריך טיפול פיזיותראפי, ריפוי בעיסוק, טיפול בכאב, פסיכותראפיה וכמובן אימון קוגניטיבי.

סימפטומים קוגניטיביים נפוצים של פגיעות ראש

  • איטיות במהירות עיבוד המידע – הן של מידע חזותי והן של שמיעתי; זמן מחשבה ארוך יותר ותגובות מילוליות או מוטוריות ארוכות יותר. ילדים עם פגיעות ראש חמורות לרוב איטיים יותר, דבר שמשפיע עליהם באופן משמעותי, בייחוד בסביבות מהירות, מורכבות ומשתנות.
  • קשב וריכוז נמוכים ומוסחות גבוהה אצל ילדים הם מהתלונות הנפוצות ביותר של הורים ומורים המודאגים מהשפעתם על יכולת הלמידה כמו על בטיחות הילד.
  • בעיות בתפיסה חזותית ומרחבית עשויות להתגלות בעבודה לא מסודרת ובהידרדרות בכישורי הכתיבה והציור. הבעיה יכולה להתבטא גם בקושי ברכישה איטית של כישורים אלה, בלקות בכישורים אתלטיים וכדומה.
  • זיכרון ובעיות למידה יכולות להתעורר עקב הצורך של הילד ללמוד ולאחסן מידע חדש ולהטמיע במבני ידע קיימים, כמו גם להכליל את הלימוד החדש למצבים חדשים.
  • בעיות בתהליכי שפה ומחשבה גבוהים – אלו בעיות שלא תמיד קל לראות אותן, אך ילדים עשויים להתקשות בעיבוד של רעיונות מורכבים ומופשטים, בהבנת השלכות או מושגים דו-משמעיים.
  • קשיים בתפקודים ניהוליים, כולל קביעת מטרות, תכנון ויוזמת פעולה, ארגון וביצוע התכניות כדי להשיג את אותה המטרה.

AttenGo נועדה לטיפול במקרים של פגיעות ראש
ומביאה לשיפור רב בתפקודים הקוגניטיביים

ב-AttenGo נבנות תוכניות מותאמות אישית לפי צרכיו של המתאמן, וכולל תוכנית ייעודית לילדים ולמבוגרים בעלי פגיעות ראש. כל תוכנית מורכבת משתי יחידות אימון:

1)  AttenFocus – יחידת תרגילים פטנטי לשיפור קשב, ריכוז, מהירות תגובה, תפקודים ניהוליים ועוד

2)  AttenMemory – יחידת תרגילי זיכרון (חזותי, שמיעתי) ועיבוד מידע, מהירות האיחסון והשליפה מהזיכרון.

העבודה על כל אחת מהיחידות נקבעת על פי נחיצותה, וכל תוכנית אימון קובעת בצורה אחרת את תדירות העבודה בכל אחת מהיחידות. תכנית האימון עקב פגיעות ראש כוללת עבודה על:

  • קשב וריכוז לזמן ארוך ומתמשך
  • קשב וריכוז ברמה גבוהה למרות מסיחים ורעשים ברקע
  • שמירת מידע חדש בזיכרון טווח הקצר, נקרא: זיכרון עבודה
  • זיכרון לטווח ארוך
  • איחסון ושליפה מהזיכרון במהירות
  • שיפור מערכת הקשב בכללותה כולל: קשב סלקטיבי, קשב מתמשך, הכוונת קשב ובקרת קשב
  • קואורדינציה ותיאום יד עין, כולל קואורדינציה שמיעתית וחזותית
  • מהירות תגובה
  • ראייה מרחבית
דילוג לתוכן