הפרעות התנהגות אצל ילדים – מצאו את הטוב

כל ילד נולדהפרעות התנהגות אצל ילדים- מצאו את הטוב עם “מתנות” – כשרונות ותכונות אופי מיוחדות ואישיות שייחודיות רק לו. אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, לפעמים המתנות הללו מוסתרות וקשה לנו לראות אותם וגם אם ראינו, קשה לחשוף אותן ולהוציא אותן החוצה. במאמר זה נביא כמה שיטות כיצד ניתן להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים אלו וכיצד ניתן להבליט את אותן כישרונות ותכונות שיביאו את הילד לידי צמיחה.

אז איך מתמודדים עם אותם הפרעות התנהגות אצל ילדים שמפריעים לנו לראות את ה”מתנות” של ילדינו?

הדבר הכי חשוב שאתם כהורים לילדים עם הפרעת קשב צריכים לעשות, הוא קודם כל לזהות את אותם כישורים ותכונות ייחודיות.

מדוע? כדי שאם גורמים אחרים, כמו ביה”ס למשל, מקטלגים אותו וקובעים עבורו תכונות אחרות (בד”כ שליליות),  תוכלו לתקן את הרושם ולהציף דווקא את התכונות הטובות של ילדכם.

אז איך מוצאים את הכישורים ותכונות האופי הטובות של ילדכם?

ובכן, אם נאמר שעליכם להכיר את הילד היטב, זה יהיה מגוחך כי כמובן שאתם מכירים אותו, אבל השאלה היא, האם אתם שמים לב לדברים החיוביים שבו?

לצורך כך, נסו להיות איתו או לצפות בו במשחקים, בילויים משותפים, שיחות נעימות ורגילות על נושאים כלליים או כל חוויה חיובית ונעימה אחרת (שימו לב- אין הכוונה להטפות מוסר או חקירות על מה קורה איתו).

הסתכלו עליו עם “זכוכית מגדלת” ורשמו לפניכם תכונות חיוביות שמצאתם. תסמכו על האינטואיציה שלכם!

הפרעות התנהגות אצל ילדים מביאות לא אחת, את מערכת החינוך וגם את ההורים לשלוח את הילד לאבחון שמטרתו לעמוד את הגורם או המניע לדבר. לעתים, אבחון הינו דבר חשוב וחיוני, אך שימו לב –  מומלץ לא לקבוע את האישיות והתכונות של ילדכם לפי האבחון הרשמי שהוא קיבל. מכורח המציאות, האבחון מגדיר את התכונות וההתנהגויות הבעייתיות של הילד, בעוד אנו מחפשים דווקא את התכונות החיוביות. כמובן שצריך להיות מודעים לנתונים האלה ולטפל בהם בהתאם, אבל יש לזכור שבכל ילד יש כל כך הרבה מעבר לזה. לכל ילד וילדה יש נפש עשירה ומורכבת שצריך לתת לה את היחס המתאים ע”י תשומת לב חיובית והבלטה של מה שרצוי וצריך להבליט..





.

תוציאו את הילד מהבועה שלו

בעולמנו המודרני ובגלל ריבוי הטכנולוגיה מסביב, הרבה ילדים גדלים מעט מנותקים מחברים ו/או משפחה.

כולנו מכירים את הסיטואציה בה הילד מסתגר בבית עם המחשב, הטלפון או הטלוויזיה וחסרים לו קשרים רגשיים עם המשפחה והסביבה שלו ופעילויות אחרות שהוא אוהב. מצב כזה עלול להביא את הילד להתבודדות חברתית ואז יחסרו לו מיומנויות חברתיות רבות כמו: משחק משותף, היכולת לחלוק עם אחרים, יכולת שיח והקשבה, עזרה לזולת ועוד. בנוסף, כאשר הילד מנותק חברתית, עלולה להיווצר אצלו מועקה שיכולה לבוא לידי ביטוי בפריקת תסכולים וכעסים באופן שלא תואם את הנורמה החברתית. אי לכך, אין זה מפתיע שבעידן הדיגיטלי, האבחנה של הפרעות התנהגות אצל ילדים מזנקת עוד ועוד.

לעומת זאת, ילד שמפתח קשרים רגשיים עם הסובבים אותו, מרגיש שייך ובטוח יותר בעצמו.

תחושת השייכות הזו היא התרופה לבדידות וייאוש שילד יכול לחוש אם הוא מנותק מסביבתו.

עידוד ילדים לפתח קשרים עם הסובבים אותו, יכול לעזור להפחית את תופעת הפרעות ההתנהגות אצל ילדים.

אז מה עושים כדי למנוע הישנות של הפרעות התנהגות אצל ילדים?

  •  אל תרשו לילדכם לשקוע כל היום בטלפון או מול הטלוויזיה.
  • הקפידו שבארוחות משפחתיות תשימו את הטלפונים בצד וסגרו את הטלוויזיה.
  • קבעו כללים והגבלות ברורות לגבי שעות המסך המותרות לו.

בזמן הנותר נסו את הדברים הבאים:

  • שבו איתו למשחק או רק שיחה.
  • צאו לבלות בפעילות ששניכם תיהנו ממנה.
  • צאו לפעילויות מחוץ לבית ותנסו לשלב כמה שיותר טיולים בטבע – מתי שרק יתאפשר.
  • עודדו אותו ללכת לחוגים, לשחק עם חברים, כל דבר שיוציא אותו מההתכנסות בתוך עצמו.

תהפכו הכל למשחק

משחק יכול להיות כל פעילות שמפעילה את הדמיון של הילד שלכם. אפילו פעולות של יום יום אפשר להפוך למשחק, להמציא סביבם סיפור או בקיצור – להפוך פעילויות “משעממות” ליותר מעניינות.

כשילדים משחקים, הם מגלים את עולם הדמיון שלהם ואת היכולות השונות הטמונות בהם. במקום להרגיש שהם לא יכולים או לא מסוגלים למשהו מסוים, דרך המשחק הם יכולים לגלות שהם כן יכולים ואפילו בהנאה.

תלמדו אותו לא לוותר

דווקא במשחקים ובפעילויות המהנות, אל תתנו לילד שלכם לוותר אם הוא לא מצליח.

הרגילו אותו שמתאמנים עד שמצליחים.

אחרי שהוא יישם במשחקים, הוא יישם גם בתחומי חיים אחרים. אם הוא לא מצליח לקלוע לסל, הוא יתאמן עד שהוא יצליח. אם הוא לא מצליח לצייר משהו, הוא יתאמן עד שהוא יצליח.

היכולת לא לוותר תעזור להם בכל תחומי החיים ובכל שלבי החיים.

יכולת זו עשויה להפחית משמעותית הפרעות התנהגות אצל ילדים.

כאשר ילד בטוח בעצמו וביכולותיו, הסיכוי שיחוש תסכול ויביע זאת באופן שיכול לפגוע בו ובסביבתו פוחתת, מכיוון שהוא יידע לתעל את הרגש והאנרגיה הזאת לפעולה תועלתנית, מועילה ומשמעותית.

חשוב לזכור! המטרה היא לא להפוך להיות הטוב ביותר במשימה מסוימת, אלא רק להשתפר בה לפי היכולות של הילד.

ברגע שהילד מרגיש שיפור, הוא ירצה להמשיך להתאמן כדי להשתפר עוד.

השיפורים האלו במשימות שונות נותנות הרבה ביטחון עצמי לילד.

מצד שני, אם הילד מתאמן ומתאמן במשימה כלשהי ולא מצליח ולכן חווה כישלון כל הזמן, זה יכול לגרום לירידה בביטחון העצמי ומכאן לא רחוקה הדרך ליצירת הפרעות התנהגות. לכן, חשוב מאוד שתכוונו את הילד שלכם להצלחה. תכווינו אותו למשימות שאתם יודעים שהוא יכול להצליח בהם ותעודדו אותו לסיים את המשימה, לאחר שהילד יסיים את המשימה, תכווינו אותו למשימה הבאה ואולי אף תעלו בדרגת הקושי. כך תוכלו לאט לאט להעלות את תחושת המסוגלות העצמית שלו.  

כלל חשוב במניעת הפרעות התנהגות אצל ילדים – לא לשכוח לשבח על כל התקדמות!

הפרעות התנהגות אצל ילדים יכולות לפחות משמעותית באמצעות מתן פידבקים חיוביים.

זכרו! חלק לא פחות חשוב מההתקדמות עצמה, היא תשומת הלב שלכם להתקדמות.

הראו לילדכם שאתם ערים להתקדמות שלו ושבחו אותו על כך.

הכוונה היא לא לתת פרסים או להבטיח הבטחות כלשהן, אלא שבחים מהסוג הפשוט ביותר – חיבוק, מילה טובה ואפילו מבט מלא הערכה. זה הפרס הכי גדול שילד יכול לקבל.

כשילדכם יודע שאתם עוקבים אחר ההתקדמות שלו וגאים בו על כך, זו המוטיבציה הכי גדולה שלו להמשיך ולהתקדם גם בתחומים אחרים. הוא ירצה להצליח.

לסיכוםהפרעות התנהגות אצל ילדים הנו מצב שנתון לשליטתנו כהורים וניתן להפחיתו על ידי פעילות נכונה.

בעזרת הטיפים במאמר זה, תוכלו להוציא את הטוב ביותר שבילד שלכם ולתת לו כלים להצטיין ולהצליח.

ההצלחה לא חייבת להיות רק בתחום הלימודי, אלא גם האישי שלו: תחביבים, התנהגות ועוד.

גם אם הציונים של ילדכם נמוכים יותר מהציפיות שלכם, הוא יכול להצטיין בתחומים אחרים, שונים ומגוונים.

חשוב לזכור– ככל שהילד יחוש כי אתם מתרשמים ממנו לטובה, הדבר יתרום וידגיש את היתרונות והכישורים שלו ואז הוא יתפתח להיות אדם מצליח ומסופק יותר.






 המאמר כמובן מתייחס לבנים ולבנות כאחד!

>> חזרה לכל המאמרים