ההבדל בין אימון ‘נוירופידבק’ לעומת ‘אימון נוירוקוגנטיבי’

מה הכי יתאים לך או לילדך?

אז בואו קודם נבין מהו נוירופידבק

נוירופידבק הוא אחד מסוגי הטיפול של שיטת משוב (ביופידבק) המאפשר למטופל אימון טכני על ידי משוב לפתח שליטה על תפקודים לא רצוניים של הגוף.

האימון  בשיטת נוירופידבק  מבוסס על זיהוי תגובות פיזיות. למשל: כמו שינוי בטמפרטורת הגוף וקצב הלב. בתהליך נוירופידבק  תגובות פיזיות אלו מועבדות ומוזנות חזרה למטופל. בכך הנוירופידבק מלמד אותו על השינוי שמתחולל בגופו בהמשך למחשבה שעוברת בראשו או פעולה אותה הוא מבצע.

המטרה של ביופידבק היא ללמד כיצד לעודד מחשבות או פעולות מסויימות כך שיביאו לתגובה הרצויה. לדוגמה, שיטת ביופידבק יכולה להיות שימושית כשרוצים לשלוט בכאבי ראש כרוניים או בהתקפי חרדה ע”י לימוד רגיעה עצמית.

בשיטת נוירופידבק משתמשים במכשיר שבודק את הפעילות החשמלית של המוח (EEG) כאשר לרוב, הבדיקה נעשית בקליניקה תחת השגחה מקצועית.

בתהליך נוירופידבק המכשיר מתחבר למוחו של המטופל (במקרה זה, מטופל בעל הפרעות קשב וריכוז) באמצעות אלקטרודות או חיישנים, שמחוברים לגולגולות או למצח.

את העור מנקים בעזרת ג’ל מיוחד או במשחת הממליס ואת הסנסור מדביקים לעור באמצעות שעווה. לעיתים הסנסורים מתחברים לאוזן, לחלק האחורי של הצוואר ולבסיס האגודל.

גם אם טיפול באמצעות נוירופידבק יכול להיעשות מחוץ למסגרת הקליניקה, התהליך עדיין דורש יחידה מיוחדת של EEG, שניתנת לחיבור למחשב האישי, ציוד הכולל את האלקטרודות ומעקב אחר הפרוטוקול המתקבל במהלך הטיפול.

מהו האימון הנוירו-קוגניטיבי להפרעות קשב וריכוז?

אימון מוחי בשיטה הנוירו-קוגניטיבית מיועד לפתח יכולות קוגניטיביות (הקשורות בקשב וריכוז). זאת, באמצעות תרגילים ממוחשבים בלבד (וללא אלקטרודות) הכוללים משימות קוגניטיביות בסביבת גלי מוח מסוג ביתא-1.

תוכנת AttenGo הינה התוכנה היחידה הקיימת היום אשר עובדת על עקרון הנוירו-קוגניטיבי (Neuro-Cognitive) ומיועדת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

התוכנה פותחה לסביבת מחשב ואין כל צורך להיות מחוברים לאלקטרודות EEG, או לקסדות כלשהן – זאת בשונה מהטיפול באמצעות נוירופידבק המתואר לעיל.

מערכת ציונים ושיטת ניקוד מובנת בתוך התוכנה מספקת את הפידבק המיידי, לפיו המטופל יודע מתי הוא מגיע לתוצאות הרצויות.

לתוכנת AttenGo, יש גם את היכולת לדווח על קשיים מרכזיים שעולים במהלך האימון, וכן היא משמרת את התוצאות המתקבלות, מה שמאפשר ליצור מעקב שוטף אחר התהליך.

הבדלים מהותיים נוספים בין AttenGo לבין נוירופידבק

מרבית הפרוטוקולים של נוירופידבק מתמקדים בפיתוח יכולת קשב רציפה באמצעות האצת גלי מוח מסוג ביתא 1 ובאמצעות דיכוי גלי המוח האיטיים מסוג תיטא המאפיינים את מרבית האנשים עם הפרעות קשב וריכוז.

אספקטים נוספים של קשב שאופייניים לבעלי הפרעות קשב וריכוז כמו קשב סלקטיבי, הכוונת קשב וקשב ביצועי בדרך כלל לא מטופלים בטיפול מסוג זה.

זאת למרות היותם חשובים ביותר לפיתוח יכולות קוגנטיביות שחיוניות ביותר עבור קשב, קריאה, לימוד, פתרון בעיות, ביצוע הוראות ועוד.

שלא כמו בתהליך נוירופידבק, AttenGo מאמנת את היכולות הקוגנטיביות מהשלבים הבסיסיים ביותר. התוכנה עובדת על האצת גלי המוח מסוג ביתא-1 הדרושים לערנות ולקשב וריכוז אופטימליים.

כמו כן, תוכנת AttenGo מחזקת גם את גלי המוח מסוג ביתא-2, המסייעים להביא לדריכות קלה.

התוכנה מאמנת את המשתמש בעל הפרעות קשב וריכוז לשהות במצבים שונים ויוצרת את היכולת לעבור ממצב אחד למצב שני. יכולת זו חיונית במיוחד כאשר רוצים לצאת ממצב ריכוז ולהיכנס אליו.

בנוסף לכל אלו, הפעילות בתוכנה מסייעת לשיפור זיכרון העבודה. זיכרון מסוג זה חשוב לתפקוד היומיומי ולרוב חלש אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD).

הנוירופידבק לא עובד על היבטים שמיעתיים כלל בעוד שתוכנת AttenGo עושה זאת כחלק מהאימון הקבוע.

AttenGo עושה אפילו יותר: היא מאמנת את היכולות הקוגנטיביות באמצעות אימון המורכב ממסיחים / הסחות דעת – הן חזותיים והן שמיעתיים. אימון זה מסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז ומאפשר להם להשיג שיפור מורגש ביכולת הקשב והריכוז – אפילו בכיתה רועשת או במקום עבודה הומה.

האימון הנוירו-קוגניטיבי לעומת נוירופידבק – סיכום

היתרון המרכזי של שיטת נוירופידבק הוא ייצוב היחס בין גלי המוח (ביתא/תיטא). אך חסרונותיו הבולטים הם המחיר היקר, הצורך בציוד מיוחד, חוסר היכולת לחזק את היכולות הקוגניטיביות המרכזיות וחוסר הדמיון לסביבה לימודית.

לעומת זאת, בשיטת AttenGo, בנוסף לייצוב היחס בין גלי המוח התוכנה מחזקת בצורה משמעותית את התחום הקוגניטיבי (קשב, ריכוז, זיכרון, תפיסה, מהירות תגובה ועוד).

התוכנה קלה ונוחה לשימוש – ניתן לתרגל מכל מקום שיש בו מחשב בעל חיבור לאינטרנט. התוצאות מהירות ומקיפות והאימון הינו ללא תופעות לוואי כלל – זאת בניגוד לטיפול אחרים המוצעים לבעלי הפרעות קשב וריכוז.

טבלת השוואה בין שיטת הנוירופידבק לשיטה הנוירו-קוגניטיבית של AttenGo


להלן השוואה בין הנוירופידבק לבין אימון נוירוקוגניטיבי:

תיאור

נוירופידבק

אימון אטנגו

דילוג לתוכן