לילדי ADHD חשובה השגרה

לילדי ADHD חשובה השגרהנגמרו החגים-נגמרו התירוצים! צריך לחזור לשגרת היומיום מהר וחלק! חשוב לזכור- לילדי ADHD חשובה השגרה.

אז אם החגים הוציאו אתכם מאיזון ושיבשו לכם את סדר היום, אם הילדים התרגלו לישון מאוחר, לשחק במחשב ולצפות בטלויזיה שעות ארוכות, הרי שהחזרה לשגרת הלימודים אינה דבר קל.

השגרה היא מרכיב חיוני להצלחה ובמיוחד עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

לילדי ADHD חשובה השגרה- 8 כללים פשוטים:

הכנו לכם כמה טיפים ונקודות למחשבה כדי לחזור לשגרה וליצור מסגרת מועילה להורים ולילדים ובמיוחד למשפחות ADHD – בכיף!

1. אמרת שגרה – אמרת סדר יום

אצל ילדי ADHD קיים קושי בתפקוד הארגוני והניהול העצמי. משמע קושי בתכנון כמה צעדים קדימה, התארגנות לקראת משימה כלשהיא וכדומה. אחד מהכלים שיכולים לעזור להם הוא דווקא השגרה. קרי, לילדי ADHD חשובה השגרה אף יותר מלכל ילד אחר. שגרה זה בעצם סדר פעולות קבוע. למרות שזה נשמע משעמם, מדובר בכלי חשוב שכדאי לאמץ. טיפ ראשון: קבעו את שגרת היום שלכם ושל ילדכם! כדאי לעשות את זה בצורת יומן לו”ז כתוב ותלוי במקום בולט.

2.   התאימו את השגרה לצרכי ילד

כדי שיהיה ניתן לשמור על השגרה המתוכננת – חשוב להתחשב בתכונות ובצרכים האישיים של ילדכם. אם עוזר לילד שלכם לקחת הפסקה שקטה בין החזרה מבית הספר עד לתחילתן של פעילויות אחר-הצהריים, דאגו לשבץ את הזמן הזה בתוך לוח הזמנים שתקבעו, או אם למשל אתם יודעים שהוא צריך חצי שעה כדי להתארגן לשינה – דאגו שהזמן הזה יהיה כחלק משגרת ההשכבה…

3.   תכננו את השגרה שלכם בהדרגה

אם אתם חדשים בעניין של תכנון וקביעת לוח זמנים וסדר יום, או אם אתם פוחדים שלא תעמדו בזה, תוכלו להתקדם ליעד בהדרגה. כלומר, בתחילה יהיה לוח זמנים עם כמה פרטים בודדים ובכל שבוע תוכלו להוסיף עוד פרט. למשל, לסדר את הילקוט בשעת החזרה מביה”ס במקום בשעות הערב שבהם כבר עייפים מידי. לאחר שפעולה זו הופכת להיות הרגל, אפשר להוסיף פרט אחר.

4.   שגרת יום מוצלחת מתחילה בבוקר

כמה לחץ ועצבים יש בשעות הבוקר. נשמע מוכר? הלחץ מעורר מתח, וגורם לעיתים לשכחה וחוסר תשומת לב ואז כל היום מתנהל בצורה לא טובה. כדאי מאוד כבר משעות הבוקר להכניס את כל סדר הפעולות לתכנית זמנים מפורטת כולל הדברים הקטנים, למשל צחצוח שיניים, שטיפת פנים ארוחה קלה, להכניס סנדוויצ’ים לילקוט וכדומה. אפשר לרשום את הרשימה כצ’קליסט – כך הילד יוכל לעקוב אחר סדר הדברים, לבצע אותם אחד אחד ובכך לנטרל במעט את גורם הלחץ.

 5.   הכירו את השגרה בעל פה

עם הזמן, רצוי שהשגרה תהפוך לאוטומטית מבלי שיהיה צורך להסתכל בלוח הזמנים הכתוב. כאשר ילדים זוכרים את השגרה היומיומית הם מסוגלים לתכנן טוב יותר את הפעולות הנוספות והמזדמנות שלהם ויודעים איך לשלב אותם מהר ונכון בשגרת היומיום. רוצים לעזור לילדכם ללמוד בעל פה את לוח הזמנים שקבעתם? שננו יחד את לוח הזמנים לפי הימים והפכו את השינון למשחק- תוך כדי שאתם שואלים אותם מה הם זוכרים בכל יום ובכל שעה.

7.   השתמשו בעזרים וכלים

אתם בטח כבר יודעים ומכירים את ההמלצה להיעזר בתזכורות ובחומרים חזותיים… ישנם דרכים שונות כדי לתכנן לוח זמנים בצורה חזותית. למשל, לרשום את סדר היום על לוח מחיק. להיעזר במדבקות או איורי המחשה. אך אפשר להשתמש גם דרכים אחרות, למשל: שעון  עם צלצול חזק שיכול למשל לתזמן זמן לצחצוח שיניים או זמן שהייה במקלחת. היעזרו בטבלאות עידוד כדי לחזק התנהגות רצויה שזורמת עם סדר היום…

 8. שברו את השגרה בכוונה

ישנה עובדה מפתיעה בהתנהלות מול שגרה קבועה וידועה מראש: לא רק שיש בה תועלת והיא תורמת רבות לעצמאות של הילדים והעלאת הבטחון העצמי, הרי שהיא גם מאפשרת יותר זמן פנוי לתכנון דברים נוספים או לשינוי דברים. לכן, אפשר לשבור את השגרה ואפילו מומלץ! כך אפשר למשל לשלב בשגרה או להחליף פעילות מסויימת עם אחרת רצוייה: יציאה לטיול, משחק בפארק וכל פעילות מעניינת אחרת. זכרו, דווקא כשהכול מתוכנן וברור מה הולך להיות, הרבה יותר קל להזיז, לשנות ולקבוע החלטות חדשות.

שתהיה לכם שגרה מוצלחת!

>> חזרה לרשימת המאמרים