דורית: רעשים כבר לא מפריעים

לגב’ ריקי סימון שלום רב,
רכשנו את התוכנה SharperBrain [תוכנת AttenGo בגירסה קודמת – אטנגו]בתחילת ינואר 2005 עבור בננו אלון שהיה אז בן 17.
אלון נולד כאחד מזוג תאומים בשבוע ה-30 להריון. שהה בפגיה שלושה וחצי חודשים. במהלך הילדות אובחנו אצלו בעיות של פעילות מוטורית גסה ועדינה שטופלו בהצלחה בחוגי התעמלות ואף בניצן. יש לציין שהמוטיבציה של אלון לשתף פעולה בטיפולים אלה הייתה גבוהה מאד וזו אחת הסיבות להצלחתם. בנוסף, שמנו לב תמיד לחוסר יכולתו להתרכז ל אורך זמן בלימודים ולאי יכולתו לשבת ברציפות ולהכין שיעורי בית מבלי לצאת מהחדר מעבר לחצי שעה.
אבל למרות מצב זה ציוניו של אלון בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים היו גבוהים ואנו לא חשבנו אז לפנות לאבחון. בבית הספר התיכון חל שינוי לרעה בעיקר בציונים במתמטיקה חרף העובדה שהוא למד באופן קבוע אצל מורה פרטי, אשר טען שאלון מבין ויודע את החומר. בכל מבחן במתמטיקה הוא נכשל. המחנכת שלו המליצה לגשת לאבחון פסיכו-דידקטי, בו נקבע כי לאלון קושי מובהק למיקוד קשב חזותי ולמיקוד קשב שמיעתי. עוד נמצא באבחון כי בשל קשיים אלה טווח ריכוזו במשימות הנסמכות על ערוץ זה – כמו קריאה והקשבה גם במשימות הדורשות תכלול בין הערוצים – הינו קצר. בנוסף נמצא באבחון כי הזיכרון השמיעתי לטווח קצר והזיכרון השמיעתי של מילים ללא הקשר – נמוך.
לאור קשיים אלה המליצה הפסיכולוגית החינוכית לביה”ס על תוספת זמן בבחינות בכל מקצועות הלימוד.בעקבות האבחון הנ”ל פנינו לאינטרנט כדי לנסות ולמצוא פתרונות נוספים שיעזרו לאלון להתרכז בלימודים. יש לציין שלא פנינו לאבחון אצל נוירולוג מהחשש שימליץ לנו על טיפול בריטלין, דבר שבשום פנים ואופן לא הסכמנו לחשוף את אלון אליו.
באינטרנט נחשפנו לתוכנה של SharperBrain. לאחר שעיינו באתר ביסודיות רכשנו את התוכנה בתחילת ינואר 2005 כשאלון היה בן 17 בכיתה י”א. אלון תרגל בתוכנה חצי שעה כל יום. בהתחלה ביד ימין בלבד ואחרי כשלושה חודשים ביד ימין וביד שמאל לסירוגין. לאחר כשלושה שבועות טיפול שמנו לב כי התנועתיות הבלתי רצונית של הרגל שלו, שהייתה במשך שנים, פסקה. הוא סיפר פתאום שאיכות השינה שלו השתפרה, כלומר הפכה להיות רצופה וארוכה יותר. הוא שם לב לכך שלפני הטיפול בתוכנה לא הייתה למוח “מנוחה” אפילו בלילה מהאירועים שקרו במהלך היום, דבר שגרם להפסקות שינה.
לאחר כחודשיים של טיפול אלון התחיל לספר כי הוא מצליח להתרכז במהלך השיעור בביה”ס לתקופות זמן ארוכות יותר. אם בעבר כל הפרעה בכיתה הסיחה את דעתו מדברי המורה, הרי במהלך הטיפול ואחריו הוא כמעט ואינו שם לב להפרעות ולרעש מסביב. למרות הרעש הזה הוא מסוגל להקשיב ולסכם את דברי המורה. שיפור נוסף שחל לדבריו הוא בכתיבה. לאחר הטיפול הוא מבחין שבכתיבה מהירה פוחתת התופעה של סיכול אותיות ושגיאות כתיב וגם אם זה קורה, הוא מיד שם לב ומתקן.
דורית .ג , ראשון לציון