אוטיזם – אבחון וטיפול

אוטיזם – הגדרה, אבחון וטיפול

אוטיזם – או במינוח הלועזי PPD – היא הפרעה התפתחות מקיפה מולדת אשר מתאפיינת בבעיות תקשורת, קושי ביצירת יחסים חברתיים הדדיים, קשיי שפה, תבניות התנהגותיות החוזרות על עצמן והתעסקות בתחומי עניין מצומצמים. מקור השם אוטיזם לקוח מהמילה Auto שפירושה ‘עצמי’ לאור ההסתגרות העצמית שבעלי אוטיזם מתאפיינים בה.

אוטיזם מוגדר על פי ה-DSM4 – (1994) American Psychiatric Association כהפרעה התפתחותית מקיפה אשר קיימת כבר מלידה. האוטיזם מאובחן בדרך-כלל בשלושים חודשי החיים הראשונים. עד לפני כמה שנים אובחן ילד אחד כסובל אוטיזם מתוך 5000 לידות. לאחרונה, ואולי עקב שינוי הגדרות איבחון, נולד ילד אחד עם אוטיזם על כל 200 לידות. אוטיזם פוגע בעיקר בבנים.

שלושה מאפיינים עיקריים של אוטיזם:

  1. ליקויי בפיתוח יחסי גומלין חברתיים:  ליקוי זה מתבטא בחוסר יכולת לזהות רגש של הזולת, חוסר יכולת להגיב לרגשות של אחרים או להתאים התנהגות לקוד חברתי בסביבה. למשל: ילד בעל אוטיזם לא ישיר מבט לזולת, לא  יזהה קשר עין ושפת גוף של הזולת ברצון לתקשר.
  2. ליקויי בדיבור ותקשורת מילולית:  אוטיזם מאופיין באיחור בהתפתחות השפה ולעיתים אף בהיעדר שפה לצורך התקשרות חברתית,  חוסר הדדיות בשיחה ותגובה לא מותאמת להבעות מילוליות ולא מילוליות של אחרים.  שפת הגוף של אוטיסט, הבעות פנים תהיה ללא הבעת רגש ובד”כ עם תנועות רוטיניות חוזרות על עצמן.
  3. תחומי עניין מצומצמים והעדר דמיון: בעלי אוטיזם מצטמצמים בתחומי עניין מסויימים ובד”כ קשה להרחיב אצלם את תחומי ההתעניינות. בנוסף אינם מסוגלים ל”שחק” במשחקי דמיון.

סוגים נוספים של אוטיזם:

אספרגר – Asperger
הפרעת אספרגר (Aspergers’ Disorder): מוגדרת כמעין אוטיזם “רך”. המאפיינים דומים לאלה של אוטיזם, אך באופן קל יותר ולרוב מנת המשכל גבוהה יותר. רבים בעלי תסמונת אספרגר מגיעים להישגים בחייהם ורוכשים תארים אקדמיים. השם אגב, הוא על שמו של האנס אספרגר שהיה רופא ילדים שעסק בתחום וערך מחקרים.

הפרעת רט (Retts’ Disorder)
מדובר בהפרעה המאופיינת בקווים של האוטיזם הכוללת פיגור שכלי אבל עם הידרדרות והחמרה במצב במשך הזמן הכוללים גם איבוד כושר, ניוון ופגיעה עצבית. הפרעת רט פוגעת לרוב בבנות.

שיטות טיפול
 דרכי ההתערבות בבעיות ההתנהגותיות של ילדים עם אוטיזם כוללים ליווי צמוד של ההורים ושל איש מקצוע לצורך הקניית התנהגויות הולמות. בד”כ נדרש לעבוד עם ילד אוטיסט אחד-על-אחד מספר שעות בשבוע ובהחלט ניתן להגיע להישגים.

אגף השיקום של משרד הרווחה נותן שירותים שונים לבעלי אוטיזם ומסייע גם למשפחות. שירותי האגף כוללים בין היתר גם שירותי שיקום תעסוקתי הכוללים: אבחון, הכשרה מקצועית, שירותי השמה לעבודה בשוק הפתוח, תעסוקה מוגנת או נתמכת. השירותים הניתנים במסגרת השיקום תעסוקתי כוללים: סדנאות לצורך רכישת הרגלי עבודה והכנה לעולם העבודה, איתור והשמה בשוק הפתוח.

במסגרת הביטוח הלאומי: משפחה ובה ילד עם אוטיזם תקבל גמלה בשל ילד נכה. בהגיעו לגיל 18 האדם עם אוטיזם יהא זכאי לקצבת נכות. משרד החינוך מסייע לאנשים עם אוטיזם במסגרות חינוכיות שונות, במסגרת סל השירותים של החינוך המיוחד. משרד הבריאות מסייע לאדם עם האוטיזם במסגרת סל השירותים בתחום התפתחות הילד. קראו כאן מאמר על אבחון הפרעות קשב וריכוז

אימון מוחי – שיטת טיפול חדשנית שמסייעת להתגבר על
הפרעת קשב וריכוז באוטיזם

לילדים המאובחנים עם אוטיזם בדרך כלל מאובחנים גם עם הפרעות קשב וריכוז גם ובהחלט ניתן לסייע להם להתגבר על קשיים אלה. באמצעות שיטת האימון המוחי של AttenGo, נרכשים ומתפתחים מיומנויות קשב וריכוז, זיכרון, תפיסה ומהירות תגובה. יכולות קוגניטיביות אלה משפיעות גם על היבט של בעיות התקשורת אצל האוטיסטים. השימוש בתוכנת האימון המוחי מהווה פעילות אהובה על ילדים בעלי אוטיזם בגלל מוטיב החזרה הטבוע באימון ומתן המשוב המיידי.

להלן עדות של אימא לילד אוטיסט בן ה-11 שעשה שינוי קיצוני לאחר שימוש בתוכנית AttenGo:

“… היכולת להתמקד מאפשרת לילד להיות פנוי ללמידה ולתקשורת, להנות ולהתפתח. האינטראקציות החברתיות שלו השתפרו מאד כתוצאה מכך שהוא ”נוכח” ולא מוסח….” >> למכתב התודה המלא