אבחון בנות עם ADHD – בנות מנגה, בנים ממאדים

אבחון בנות עם ADHD הוא מועט יותר בהשוואה לאבחון אצל בנים. במקרים רבים בנות מסיימות את מסלול הלימודים ללא אבחנה שהישגיהן הנמוכים נבעו בגלל ADHD ולא בגלל יכולת שכלית או מוטיבציה נמוכים. חבל!

בנים עם ADHD נוטים להיות יותר היפראקטיביים, לדוגמה: הילד שיושב בכיתה, מתופף בעצבנות ברגלו, הולם על השולחן בידו, ומדי פעם מתפרץ בתשובה לשאלה מבלי אבחון בנות עם ADHD נחוץ במקרים גם בהם ההתנהגות היא שקטהשקיבל רשות – מרבית הסיכויים שיופנה בהקדם על ידי המורה לאבחון הפרעת קשב וריכוז. הילדה שיושבת בכיתה, ממוללת את שיערה בין אצבעותיה, מביטה דרך החלון ונראית מאוד מנותקת ממה שקורה בכיתה, ייתכן מאוד שתוגדר על ידי המורה כחולמנית ופזורת דעת, מבלי שתעלה האפשרות לשלוח אותה לאבחון מקצועי. זו המציאות המשקפת את ההבדלים המגדריים בהפרעת קשב וריכוז. אבחון בנות עם ADHD הוא חשוב מעין כמוהו.

יחס אבחון בנות עם ADHD, לעומת אבחון בנים עם ADHD הוא 3 ל-1, זאת אומרת שבנים מאובחנים בהפרעת קשב וריכוז פי שלושה מבנות. השימוש במונח “אבחון” אינו מקרי. הנתון 1 ל-3 מתייחס רק לכמות האבחונים, ואינו מעיד בהכרח על כמות הסובלים מההפרעה בבנים לעומת בבנות. בנות פשוט אינן מאובחנות. מדוע? משום שגם אם הן סובלות מ-ADHD, ההיפראקטיביות תתבטא אצלן בצורה אחרת. אצל בן תתבטא ההיפראקטיביות בסימפטומים כמו תיפוף עצבני על הרצפה או על השולחן, בהתפרצויות ואילו אצל בת תתבטא ההיפראקטיביות לפעמים בדיבור בלתי פוסק. במקרה זה תיתפס הילדה כדברנית או כפטפטנית, תכונה שבהחלט עשויה להיראות כחיננית ובוודאי לא תהווה סיבה עבור המורה להפנות את הילדה להערכה או לאבחון. קראו מאמר כללי על אבחון הפרעת קשב וריכוז

אותה הפרעת קשב רק בלי היפראקטיביות

סיבה נוספת לכך שבנות חומקות מתחת לרדאר מערכת החינוך היא שבנות נוטות ללקות יותר בתסמונת הנקראת inattentive ADHD, שלפעמים גם נקראת הפרעת קשב וריכוז טהורה. בתסמונת מרכיב ההיפראקטיביות פחות נוכח, ולכן הילדה עשויה ללקות בכל מגוון התבחינים כמו חוסר תשומת לב לפרטים, טווח ריכוז מוגבל, שכחנות ופיזור דעת, אך בהיעדר היפראקטיביות כל התסמינים האלה אינם הופכים אותה לגורם מפריע ואינם משדרים לסביבה ADHD מובהק. הילדה המשקיפה מהחלון בחולמנות פחות מפריעה למהלך השיעור והתנהלותה אינה זועקת לעזרה.  בפשטות, ילד היפראקטיבי ההולם בשולחנו בקצב זוכה מיד בתשומת לב ובעזרה לפני הילדה שממוללת את שיערה ומסתכלת בחולמנות דרך החלון.

אבחון החסר הזה אינו מסייע לבנות. הוא אולי מונע סטיגמה אך הפרעה בלתי מאובחנת גובה מהילדה מחיר רגשי כבד, משפיעה על רווחתה הכוללת ועלולה לגרום לה לנזק נפשי ולפגיעה של ממש בביטחונה העצמי.

אבחון בנות עם ADHD – מחיר ההסתרה

ישנן בנות המפצות על ה-ADHD בפיתוח אסטרטגיות הסוואה של התבחינים ובהשקעה שוחקת של אנרגיות אינסופיות כדי להתגבר על המגבלות. כך, לדוגמה, על מנת להשיג ציונים טובים, הילדה יכולה לפתח פרפקציוניזם קיצוני, ולהשקיע כמות שעות לא הגיונית בלימוד ובהתכוננות לבחינות. כדי להתגבר על פיזור וחוסר ארגון, היא עשויה לפתח התנהגויות כפייתיות, כמו למשל לפתוח שוב ושוב את התיק שלה ולבדוק שיש בו את כל מה שהיא צריכה.

התנהגות של בנים עם ADHD

גם במישור החברתי קיימים הבדלי מגדר בין בעלי ADHD. בנות עם ADHD סובלות חברתית יותר מאשר בנים. מחקרים מראים כי ילדות עם ADHD עשויות להידחות על ידי בנות גילן יותר מאשר בנים. בהשוואה לבנים, חברויות של בנות דורשות תחכום רב יותר ותחזוקה גבוהה יותר. שני בנים שנפגשים במגרש המשחקים ומתחילים לחפור יחד בור, מתחברים באופן מיידי. חברות בין בנות דורשות הבנה של רמזים חברתיים ו”קודים” של התנהגות, הבנה שלא פעם חסרה לילדה עם ADHD.

אם הילדה היא בעלת ADHD “קלאסי”, הכולל גם היפראקטיביות, יהיה קל יותר לאבחן אותה, אך מבחינה חברתית, היא תסבול מסטיגמה קשה יותר לעומת בנים עם אותה תסמונת. תכונות המאפיינות את ה-ADHD ההיפראקטיבי, כמו אימפולסיביות ופיזור דעת, נתפסות כתכונות “של בנים”. בנים מקבלים על כך לגיטמציה הן מחבריהם למשחק והן ממורים, במיוחד כאשר הביטוי של תכונות אלו אינו חמור. והם פשוט ייתפסו כ”בנים”. בנות עם אותן תכונות יידחו על ידי החברה, יוקעו הן על ידי חברותיהן והן על ידי המבוגרים, ויכולות אף להגיע למצב של נידוי והחרמה.

התוצאה היא שבנות משלמות מחיר גבוה יותר על ה-ADHD והן נוטות יותר לסבול ממצבי רוח, דיכאונות, חרדה ובעיות של דימוי עצמי יותר מבנות ללא ההפרעה, והן חשופות יותר לבעיות החל מהישגים לימודיים נמוכים ועד הפרעות אישיות.

ההבדלים המגדריים ממשיכים להיות רלוונטיים גם כאשר הבנות גדלות ומקימות משפחה. בחלוקה המגדרית הקיימת כיום, עדיין נשים מחונכות להיות מְרַצות, והן לא פעם  לוקחות על עצמן מטלות בלתי אפשריות בנסותן לאזן בין משפחה וקריירה. המשימות דורשות מהן כמויות עצומות של זיכרון, יכולת התארגנות, ותמרון בין כל החובות והמטלות. ללא טיפול ותמיכה מתאימים הן עשויות להרגיש חוסר אונים ותחושת כישלון חריפה.

היו ערניים

לכן כל כך חשוב לפתח ערנות לאפשרות שבתכם היא בעלת ADHD מאחד הסוגים, כלומר עם היפראקטיביות או בלי. אבחון בנות עם ADHD , חשוב לזכור כי מורים רגילים לשים לב לתופעות הרגילות – כמו פיזור, שכחנות והתנהגות אימפולסיבית, אך יש לזכור כי בבנות הביטוי יכול להיות שונה, למשל: דברנות מוגזמת, הערכה עצמית נמוכה, דאגנות וחרדתיות, פרפקציוניזם, נטילת סיכונים ורעשנות. המורים לא בהכרח יפרשו אותם נכון. היו אתם, ההורים, ערניים.

ואולי באותה הזדמנות תזכו להארה לגבי עצמכם. ב-ADHD יש אלמנט תורשתי. ייתכן שעם אבחונו של אחד מילדיכם, תזהו פתאום את תסמיני ההפרעה אצלכם. אין מה לחשוש. להפך. פתאום תקבלו הסבר להיותכם מי שאתם. הגילוי הזה יכול להביא איתו תחושה מבורכת של הקלה ורווחה.

>> חזרה לכל המאמרים

*התמונה באדיבות FreeDigitalPhotos / StockImages