ביטחון עצמי והפרעות קשב וריכוז

ביטחון עצמי ו-ADHD

מה באמת אתם יודעים על ביטחון עצמי והפרעות קשב וריכוז? האם פעם חשבתם כיצד רמת הביטחון העצמי משפיעה על מי שמאובחן עם הפרעות קשב וריכוז? 

“דימוי עצמי אינו רק מה שהאדם חושב על עצמו, אלא גם מה שהוא חושב שאחרים חושבים עליו”.  

לילדים עם הפרעות קביטחון עצמי והפרעות קשב וריכוזשב וריכוז יש פערים, לעתים משמעותיים, בינם לבין חבריהם, אחיהם, השכן בן אותו גיל וכדומה, אשר להם אין הפרעת קשב. הפערים יכולים להתבטא בנושאים הקשורים ללימודים, ביחסים חברתיים, ובמיומנויות נרכשות, כגון: נגינה על כלי, הצלחה בחוגי ספורט תחרותי ועוד.

מטבע הדברים, ילדים כאלה ובמיוחד ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מסגלים לעצמם עוד בגיל צעיר, דימוי וערך עצמי נמוך.

האם ישנו קשר ישיר בין ביטחון עצמי והפרעות קשב וריכוז?

ראשית כל, יש לזכור! כל אדם, בלי קשר אם יש לו הפרעת קשב וריכוז או לא, שסובל מדימוי עצמי נמוך מחשיב את עצמו על פי מה שאחרים חושבים עליו ו/או על סמך ההצלחות והכישלונות שלו. לכן, חשוב לדעת כי התנהגות ההורים בבית היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הילד ביחס לדימוי העצמי שלו ואחת כמה וכמה כאשר מדובר בילד עם ADHD או ADD.

ביטחון עצמי והפרעות קשב וריכוז- 10 טיפים שכדאי ליישם:

על מנת למנוע מצבים בהם אנו מקנים לילדנו ערך עצמי נמוך, קראו את העצות הבאות.

1. הימנעו מלהדביק לילדכם תג, סטיגמה, למשל:

אם ילדכם מפיל מידיו דברים לעיתים קרובות, אל תציינו משהוא בדומה ל- “שוב פעם הפלת משהוא מהידיים? זה בגלל שיש לך ידיים שמאליות”. לעומת זאת, אל תכעסו, נסו להתעלם ולא להראות כי קרה משהוא שמכעיס אתכם. פשוט תנו לו להתמודד עם מה שקרה לו בעצמו וסמכו עליו שהוא יפתור את הבעיה על הצד הטוב ביותר.

2. הציבו גבולות ברורים וסמכו על ילדיכם שהוא יזכור וימלא אחר חוקי הבית שהצבתם. ציינו לטובה אם נוכחתם  שאכן פעל לפיהם.

3. עודדו את ילדכם על מאמץ ועשייה ללא קשר לתוצאה. עידוד שכזה מקנה לילד ביטחון כי הוא יכול להיות פעיל ויוזם.

4. שתפו את ילדכם במטלות הבית ודאגו שיהיה לו תפקיד שעליו הוא אחראי. זה טוב לכלל הילדים בבית, ובוודאי לילד עם ADHD. למשל: אחריות על פינוי הכלים מהמדיח בתום ארוחת הערב. חישבו יחד עם הילד ותנו לו לבחור את המטלה הרצויה. במשך הזמן, ילדכם יחוש שהוא חשוב ותורם לבית והרגשתו תהיה כי “הנה סומכים עלי ויודעים שאני מסוגל לבצע את המטלה”. פעולות שכאלה תורמות להעלאת הערך העצמי של הילד ADHD.

5. מהו הכישרון של ילדכם? לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש הרבה קשיים אך בטוח שחבוי בו איזשהו כישרון או מיומנות ספציפית בהם הוא/היא מצטיינים. חפשו את הדבר הזה בילדכם, טפחו והדגישו אותו. אין זה משנה מהו אותו כישרון, העיקר שתמצאו משהוא שילדכם טוב בו או אוהב לעשותו, זה יכול להיות למשל: ריקוד, ציור, טיפול בחיות מחמד, חידות, בדיחות, קוסמות, יכולת התבטאות טובה, יכולת שיחה נעימה, אכפתיות לחברים, התעניינות בנושא מסוים ועוד.

שימו לב!

הימנעו מדברי שבח שאינם קשורים לעשייה ושאין בהם יכולת להעלות את הערך העצמי, למשל: את/ה יפה, יש לך עיניים יפות, את/ה חכם/ה וכדומה.

6. להיות אמיתיים! לעולם אל תגידו דברים שאינכם מתכוונים אליהם- במיוחד לא ביחס למה שכתוב בסעיף קודם. הילד קורא את מחשבותיכם ומבין מה נכון ומה אינו נכון.

7. דברו עם ילדכם ודאגו לפתח בהדרגה חשיבה עצמית בונה. ילדים בכלל ובמיוחד ילדי ADHD צריכים לדעת ולהכיר בחולשות שלהם בדיוק כפי שהם אמורים להכיר את התכונות החזקות שלהם.

8. כאשר ילדכם חש מבוכה, כעס, תחושת הפסד, רצוי לדבר אתו או להשאיר ערוץ תקשורת בין-אישית פתוח. בשיחה. יש לתת לו את ההרגשה כי זה נורמלי ולגיטימי להרגיש כך מידי פעם. תחושות כאלה יתחלפו בתחושות של ניצחון, שמחה והצלחה ויקנו לו ביטחון כי הערך העצמי שלו אינו נפגע מתחושות שליליות.

9. ילדכם שגה, פעל באיזשהו אופן שלדעתכם היה אמור לנהוג אחרת? אל תעירו לו ובוודאי אל תאמרו לו מה אתם הייתם עושים במצב כזה במקומו, פשוט תנו לו לחוות את הכישלון בעצמו. ילדי ADHD הינם בד”כ נבונים ויודעים להסיק את המסקנות בעצמם.

זכרו: מכישלונות לומדים!

לסיכום- הנה העצה החשובה ביותר…

10. הורים יקרים, אם קראתם, הפנמתם והתחייבתם לעצמכם ליישם – ילדכם בדרך להצלחה ולהעלאת הביטחון העצמי שלו, מובטח!