הפרעות קשב וריכוז – איך להשתפר בלימודים

אסטרטגיות למידה שיעזרו לילד ה- ADHD להצליח בלימודים

אסטרטגיות למידה לתלמידים עם הפרעת קשבלו אסטרטגיות למידה היו ניתנות באופן אוטומטי לכל התלמידים בעלי הפרעת קשב, היינו רואים הרבה פחות מהם נכשלים בלימודים.

במקום זאת, ממשיכים ללמד את התלמידים ולקוות שהם יקלטו את החומרים הנלמדים בדיוק כמו שאר התלמידים.

תלמידים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) הם לא פחות חכמים או יותר איטיים מחבריהם לכיתה. עקב בעיות של חוסר ריכוז, מוסחות גבוהה ובעיקר תפקוד ביצועי לקוי, הם מתקשים ללמוד.

תפקוד ביצועי הוא תפקוד הקשור למנגונני המודעות, בקרה עצמית וניהול העצמי. בשפה המקצועית נקרא גם בשם: תפקודים ניהוליים.

להלן דוגמאות הקשורות ללימודים:

  • יכולת קבלת החלטות מהירה ומתוך מחשבה.
  • יכולת להתארגן בצורה ניאותה עם חומרי הלימוד
  • יכולת הפנמה של חומר לימודי חדש והטמעתו בזיכרון
  • יכולת שימת לב לפרטים הקטנים
  • יכולת והתמקדות בעיקר ולא בטפל

אסטרטגיות למידה הן טכניקות ושיטות לימוד שמועברות על ידי איש מקצוע למשל מורה להוראה מתקנת. אסטרטגיות למידה צריכות לכלול הוראות מובנות ומתוכננות מראש, כך שעל ידי שינון וחזרה עליהן, יהיה ניתן על ידי התלמיד, לפעול שוב באמצעותן בצורה עצמאית.

גם הורים יכולים לנקוט באסטרטגיות למידה! זאת ע”פ ידע אישי ואינטואיטיבי, או בעזרת האסטרטגיות המובאות בהמשך. חשוב לזכור כי ההורה צריך לדאוג לחזרה ושינון של האסטרטגיה המועברת כדי שזו תופנם והילד ישתמש בה בפעם הבאה. 

לפני שניתן לכם כמה אסטרטגיות למידה מועילות, חשוב להסביר מה צריך להיעשות כדי שהאסטרטגיות אכן יופנמו ויקלטו. אז ככה:

כאשר מדובר בילד או ילדה עם הפרעת קשב וריכוז, חשוב קודם לבצע אימון מוחי נוירוקוגניטיבי. אימון כזה מהווה את הבסיס ללמידה יעילה ולהפנמה של אסטרטגיות חדשות!

אימון מוחי נוירוקוגניטיבי עובד על:

העלאת הקשב והריכוז לרמות המאפשרות קליטה בזיכרון של החומר הלימודי ו/או האסטרטגיות החדשות.

העלאת המודעות העצמית, יכולת הבקרה העצמית והתפקוד הביצועי:

דהיינו: קבלת החלטות נבונה ומהירה, יכולת התארגנות עם סדר פעולות הנדרשות לביצוע מטלות, שיפור זיכרון ויכולת לשים לב לפרטים הקטנים.

קראו כעת מידע על האימון המוחי של אטנגו לשיפור יכולות אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז בילדים

אסטרטגיות בקריאה

קריאה ראשונה ברפרוף – לעיתים הטקסט שאותו יש לקרוא הינו ארוך ומתיש את הילד כבר בהתחלה. אמרו לילדכם שיקרא את הטקסט בצורה רציפה, גם אם אינו מבין הכול. לעיתים הילד יכול לזכור קטעים מסויימים בלבד וכאשר תהיה קריאה שנייה הילד יקלוט הרבה יותר טוב את הכוונה בטקסט.

לעקוב עם האצבע תוך כדי קריאה – עודדו את ילדכם לקרוא עם “אצבע מורה” כך שהוא עוקב עם אצבעו אחר המילים שהוא קורא. אסטרטגיה זו יכולה להיות יעילה מאוד אם, בשל הפרעות קשב וריכוז, ילדכם נוטה לאבד את מקומו בקריאה, לדלג על שורות או מילים ולקרוא מילים פעמיים.

הדגישו דברים חשובים בטקסט – אימרו לילדכם לסמן בטקסט פסקאות חשובות. אפשר עם פתקאות דביקות כדי שיוכל למצוא אותן מאוחר יותר. אפשר גם לסמן בעזרת מדגישן צבעוני.

סימנים וסמלים – השתמשו בסמלים שונים לכל נושא. לדוגמא – סמיילי למידע על דמויות, בית למידע על מקומות, כוכב לנקודות חשובות וכדומה.

נשימות – כאשר ילדכם קורא בקול, הציעו לו לנשום נשימה קצרה בכל פסיק ונשימה ארוכה יותר בסוף כל משפט. דבר זה ישפר את קצב הקריאה שלו ואת הבנת הנקרא.

מצאו את ששת השאלות  – בעת הקריאה, בקשו מילדכם למצוא את ששת השאלות – מי? מה? מתי? איפה? למה? ואיך? עזור לו להכניס את התשובות לשאלות אלו לטבלה מסודרת, הסדר הזה יעזור לו להתגבר על הפרעות קשב וריכוז שמקשות לעתים על תהליך ההבנה.

חברו תמונה חזותית – עזרו לילדכם לדמיין את הסיפור בראש כמו סרט ובכך לבצע המחשה ויזואלית למה שהוא קורא. דבר זה יעזור לו לזכור את הדמויות, העובדות והרעיונות המרכזיים.

אסטרטגיות בכתיבה

הכינו תרשימים – בקשו מילדכם לומר בקול מה הוא הולך לכתוב ואז בקשו ממנו לכין תרשים זרימה. הציעו לו לכתוב את הנושא המרכזי במרכז הדף ואז לכתוב את תתי הנושאים מסביב ולחבר ביניהם בעזרת קווים. בצורה כזאת, הוא יוכל להביע בצורה נכונה רעיונות ולקשר ביניהם באופן מתאים.

ארגון – רצוי שילדכם יכין רשימה שכוללת, למשל, את הכותרות הבאות: דמויות, מיקום, זמן, הבעיה, המטרה, דרך הפעולה והפיתרון. אחר כך בקשו ממנו למלא מתחת לכל כותרת את המידע הרלוונטי. זה יעזור לו להתגבר על הפרעות קשב וריכוז תוך שהוא מצליח לארגן את מחשבותיו ואת החומר בראשו.

ציירו – היעזרו בתרשימים, טבלאות וציורים כדי לעזור לילדכם לארגן את החומר בראש.

אסטרטגיות בחשבון

שחקו את תרגילי החשבון – ישנם משחקי קופסא נפלאים שבהם מתרגלים את תרגילי החשבון הבסיסיים. היעזרו בהם! משחק חשבון בהנאה יפיק תועלת רבה.

היו יצירתיים – השתמשו בקוביות, מרצפות או אפילו קלפי משחק כדי לחשב תרגילים באופן מוחשי יותר.

ציירו ציור – למשל, אם התרגיל הוא לחלק 48 עוגיות ל-12 תלמידים, ציירו צלחת לכל תלמיד וחלקו את העוגיות בין הצלחות. ראיית התרגיל בצורה ויזואלית עוזרת לבעלי הפרעות קשב וריכוז שמתקשים בלמידת חשבון בדרכים רגילות.

שימו לב לסימן – בקשו מילדכם למרקר (לסמן במדגישן) בכל תרגיל שהוא ניגש אליו את סוג התרגיל (+, -, ×, ÷) לפני שהוא מתחיל לחשב. זה יעזור לו לזכור מה הוא צריך לחשב וימנע בלבולים מיותרים.

בהצלחה!!