הפרעות קשב וריכוז והפרעות שינה

הפרעות שינה הן תופעה נפוצה ומוכרת אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הפרעות אלה כוללות הפרעות נשימה בשינה, נחירה, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, יקיצות מרובות, ובעיות בתזמון השינה (שינויים גדולים בזמני ההרדמות ומשך השינה מלילה ללילה). מחסור בשינה מוביל לדכדוך, אימפולסיביות, וחוסר יכולת להתרכז.

מזה זמן רב ידוע שגם מחסור בשינה פוגע ביכולת ללמוד באופן יעיל  וכן בתפקודים הכלליים ביומיום.

במחקר, שנעשה ע”י ד”ר רות גרובר מ-McGill מאוניברסיטת מונטריאל בקנדה, השתמשו החוקרים בציוד שינה שנלקח ממעבדת שינה ובדקו ילדים במהלך שנתם במיטותיהם. במהלך המחקר לא נלקחו תרופות כלשהן.

המחקר בדק 15 ילדים מגיל 7 עד 11, אלה ילדים אשר מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז ו-23 ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז. המחקר ביקש לבדוק כמה זמן לוקח לילדים להירדם, כמה זמן הם ישנים בפועל וכמה זמן הם נמצאים בשלב שנת ה- REM (שנת חלום עמוקה המאופיין בתנועות עיניים מהירות, ורמת פעילות מוחית ופיזיולוגית גבוהה).
במקביל, התבקשו ההורים למלא שאלון על מנת לבדוק אם יש לילדיהם הפרעות שינה שמתבטאות בחרדה כלשהיא הקשורה לשינה, כמו הפחד בחדר חשוך, פחד מחלומות רעים, פחד נטישה, או מצב של ישנוניות במהלך היום. תוצאות המחקר הראו, כי ילדים עם הפרעת קשב ישנו בממוצע חצי שעה פחות ונמצאו 15 דקות פחות בשלב שנת ה-REM. בילדים עם הפרעות קשב וריכוז זמן ההירדמות היה ארוך יותר, הם היו חרדים יותר משלב ההירדמות ומשך השינה היה קצר יותר.  ההשפעה של השינה על קשב וריכוז

המלצות להורים לילדים עם ADHD ובעיות שינה

להורים מומלץ לשים לב לשגרת השינה של הילד וכן להקפיד עליה: לקבוע שעת כיבוי אורות (חשוב פי כמה בתקופת החופש), שעת כיבוי אורות תכלול כמה דקות של שקט ומנוחה במיטה לפני ההירדמות. קריאה לפני השינה מסייעת להיכנס למצב רגיעה. כמו כן, מומלץ להימנע ממשקאות המכילים קפאין בשעות אחר הצהריים המאוחרות (קפה הוא לא המשקה היחיד המכיל קפאין!) לעיתים, פעילות ספורט בשעות הערב יכולה לעורר את הגוף ולהקשות על ההירדמות. החוקרים ממליצים בפני הוריהם של ילדים הסובלים מבעיות שינה, לפנות קודם כל למעבדת שינה, על מנת לשלול סיבות אחרות. אין להשתמש בתרופות מעוררות באופן אוטומטי ללא בירור מקדים.