התפקודים הניהוליים של המוח וחשיבותם לאדם

מהם התפקודים הניהוליים של המוח?

סייע בעריכת המאמר: דר’ עמנואל גוטפריד, מומחה ברפואת ילדים

לפני שנדבר על תפקודי ניהול של המוח נסביר מעט על המוח עצמו.

תפקודי ניהול של המוח מסייעים בחשיבה וקבלת החלטות

מוחו של האדם מתפתח בשלבים החל מיום היוולדו ועד בגרותו.

בכל שלב התפתחות מתאפשר לאדם לרכוש עוד ועוד מיומנויות שכליות, קוגניטיביות וגופניות, הנדרשות כדי לתפקד ביום יום.

מנגנון התפקודים הניהוליים אחראי על תכנון, בקרה עצמית, קבלת החלטות, זיכרון ועוד שורה של תפקודים קוגניטיביים גבוהים הנדרשים לאדם על מנת שיצליח להתנהל ולתפקד בצורה מיטבית.

תפקודי ניהול שייכים למנגנון הקשב וממוקמים באונה הקדם מצחית של המוח (קורטקס), הם משלימים את התפתחותם לקראת גיל 18 ולעיתים אף מאוחר יותר.

המוח בנוי ממערכת עצבית ענפה, המורכבת ממיליארדי תאי עצב (נוירונים) המחוברים למיליוני קשריות (סינפסות), האחראים על פעילות מוטורית, שכלית ורגשית, אחסון מידע ושליפתו.

למוח מספר אזורי תפקוד, העובדים ביניהן באינטראקציה מלאה. באונה הקדמית ובמדויק יותר בחלק הקדם מצחי (קורטקס) כפי שציינו בפסקה קודמת, מצוי אזור בו קיים המנגנון הקוגניטיבי של  תפקודים ניהוליים.

תפקודי ניהול של המוח הלכה למעשה

כדי להבין את התפקיד הניהולי של המוח, דמיינו מנצח בתזמורת. המנצח עומד מול עשרות נגנים המנגנים כל אחד על כלי נגינה אחר. תפקידו של המנצח לגרום ליצירה להישמע בצורה מיטבית, ועל כן הוא מסמן לנגנים בעזרת תנועות ידיים, מתי להשתלב ביצירה, באיזה קצב ובאיזו עוצמה לנגן.

בהשוואה למנצח, נדמיין אדם כלשהו אשר צריך להשלים משימה הדורשת ביצוע  של מספר פעולות.

בעזרתו של מנגנון התפקודים הניהוליים של המוח, יוכל אותו אדם לבצע את סדר הפעולות בזה אחר זה, לפי היגיון, ולאחר שקיבל החלטות בצורה נכונה ומתאימה לשם ביצוע המשימה.

לדוגמה: אדם פלוני צריך להגיע לפגישה שנקבעה מראש עם אדם אחר ולהציג בפניו חומר הסברתי כלשהו. אותו אדם צריך: קודם לתכנן את מועד היציאה לפגישה כך שלא יאחר, הוא צריך להחליט מה ללבוש, ומה לקחת אתו כדי להציג את החומר שהכין.

נניח שבעודו עומד בדלת, הוא שומע שגשם מתחיל לרדת ואז הוא צריך לתכנן את צעדיו שוב:

האם הוא לבוש בהתאם, האם לקחת מטריה, ובכלל עליו קודם להיזכר איפה היא מונחת, וגם לקחת בחשבון שייתכן שבגלל הגשם יהיו פקקי תנועה ולכן צריך כבר לקבל החלטות מהר כדי להזדרז ולצאת מהבית.

סדר פעולות כפי שתואר לעיל, יכול להיות קל לרובנו ואנו עושים דברים דומים כל יום וכמה פעמים ביום.

אבל, אדם שלוקה בהפרעת קשב וריכוז התהליך יקשה עליו והוא עלול להיתקל בבעיות הקשורות להתארגנות. 

לפי הדוגמה שלנו: איפה הונחה המטרייה, היכן המפתחות לרכב, האם הקלסר עם החומר ההסברתי מסודר ומוכן. סביר להניח שגם למרות כל מאמציו להתארגנות מוצלחת והגעה בזמן, משהו בדרך יישכח או לא יתבצע.

מה קורה אצל ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?

גם אצל ילדים המצב דומה, למשל:

להבדיל מתלמיד נורמטיבי שאמור להתייצב בשעה שמונה בבוקר בבית הספר עם הספרים והמחברות לאותו יום, כאשר שיעורי הבית שלו מוכנים וארוחת העשר בתיק. תלמיד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז לרוב יתקשה להתארגן בבוקר בכוחות עצמו וסביר להניח שמשהו יישכח בבית ו/או הוא לא יגיע במועד לביה”ס.

ובכן, המנצח שלנו הוא  למעשה המנהל של הנגנים והוא האחראי כי היצירה תושמע בצורה מושלמת! אותו דבר בדיוק קורה במוחנו – מנגנון התפקודים הניהוליים של המוח אחראי כי המשימה תושלם בצורה טובה, בעזרת המיומנויות העומדות לרשותו: תכנון, ארגון, קבלת החלטות, הסקת מסקנות, זיכרון, ועוד. לימדו על חשיבות תפקודים ניהוליים מפי פרופ’ ראסל בארקלי בעל המונטין הבינלאומי – http://www.russellbarkley.org/

המיומנויות הנכללות במנגנון התפקודים הניהוליים:

שליטה עצמית/ניהול עצמי – שליטה במצבים התנהגותיים, נפשיים ורגשיים.

תופעה אופיינית למי שלוקה בתפקוד הניהולי, הוא הקושי ב “עיכוב תגובה”, מה עלול לגרום, להתנהגות אימפולסיבית, התפרצויות, וקושי בוויסות עצמי; כתגובה למצבים רגשיים.

תכנון והתארגנות היכולת לתכנן ולקבוע פעולות לפי לוח זמנים. היכולת לעמוד בלוח זמנים; למשימות שנקבעו מראש, עקב ליקוי לאמוד זמן ולבצע סדר פעולות.

בקרה עצמית – מדובר ביכולת לבדיקה ובקרה עצמית; לבקר את הדברים שאנו עושים או חווים, בצורה מודעת, תוך כדי הסקת מסקנות, קבלת החלטות וביצוען.

בקרה היא גם היכולת להבין מה צפוי לנו כתוצאה מפעולה מסוימת. למשל: אם לא אקח כריך לבית הספר, אני אהיה רעב עד הצהריים.

זיכרון עבודה (נקרא גם זיכרון פעיל) – זוהי היכולת להפנים מידע חדש, כולל תהליכי למידה.

זיכרון עבודה קשור לריכוז ואופן עיבוד המידע, כך שייטמע בזיכרון ויהיה ניתן לשליפה במועד אחר.

אמנם ישנם תהליכי זיכרון נוספים המתרחשים בחלקים אחרים של המוח, אך זיכרון העבודה קשור לתפקודים הניהוליים.

הסבר נפלא בסרטון קצר של 3 דקות (באנגלית)- מהם תפקודים ניהוליים

Dr. Russell Barkley, a professor of psychiatry at the University of South Carolina, is a leading expert on ADHD.

כיצד ניתן לשפר תפקודי ניהול?

תפקוד המוח מתאפיין בגמישות רבה. ככול שנגרה את המוח ואת המערכת העצבית יותר, כך יתפתחו וייווצרו קישורים חדשים בין הנוירונים.

המערכת העצבית מאוד מזכירה את רשת האינטרנט. כמו שבאינטרנט ישנם מאגרי מידע עצומים בתחומים רבים, כל מידע נוסף בתחום כלשהו, מעשיר את מאגר המידע, כך קורה גם במוח.

הקישורים החדשים הם אלה שעוזרים לנו לשמור ולשפר תהליכים ותפקודים, הן אם מדובר בתהליכים קוגניטיביים, רגשיים או גופניים.

ניתן לשפר את יכולות תפקודי הניהול בילד במבוגר ואפילו בקשיש  וזאת באמצעות תכנית ממוחשבת לאימון מוחי תוכנית המבוססת על שיטה נוירו קוגניטיבית.

על פי שיטה זו נעשית למידה בשני מישורים:

  1. פיתוח והקניית מיומנויות קוגניטיביות כגון: קשב, ריכוז, זיכרון ותפקודים ניהוליים.
  2. אימון  סנסומוטורי (כמו רכיבה על אופניים) מאפשרת למידה בעלת אפקט לטווח הארוך.