להניע את הילד להצלחה ולהתאים ציפיות

מוטיבציה – המפתח להצלחה לילדים ובמיוחד לבעלי הפרעת קשב וריכוז

להניע את הילד להצלחה ולהתאים ציפיותהנעה או במילים אחרות מוטיבציה הנה מרכיב אישיותי חשוב ביותר להצלחה בחיים, אולי יותר מכשרון, או שכל. מה החשיבות מאחורי הרעיון “להניע את הילד להצלחה ולהתאים ציפיות”?

אנו יודעים כי המוטיבציה אצל ילדנו מביאה להישגים, לעמידה במטרות ויכולת להתגבר על קשיים – החל ממשימות בבית, שיתוף משחקים עם חברים, התמדה בחוגים ועד השלמת משימות והתנהלות במהלך היום בבית-הספר.

ניתן להגדיר את המוטיבציה ככלי או יכולת אשר טבועה בנו.

אם הכלי לא פועל טוב, הוא גורם לשרשרת כשלים. מאין מגיעה מוטיבציה גבוהה? האם נולדים איתה, האם רוכשים אותה במהלך החיים? רבים מהחוקרים טוענים שזה גם וגם.

אימא לילד בעל הפרעת קשב וריכוז, ובעלת הפרעת קשב בעצמה, כתבה באחד הפורומים:

כמה תסכול חווה ילדי כשניסיתי להניע אותו לסיים מטלות או להגיע להישגים והוא לא עמד בהם. הילד פשוט חווה ניסיונות כושלים שגרמו לו לדימויי נמוך ולפחד מכישלון. אני מניחה שאני הגורם שלא ידע להניע אותו בצורה הנכונה”.

ילדים בעלי הפרעת קשב הנם בדרך כלל מאוד אינטליגנטיים ויצירתיים – ויחד עם זאת, רגישים ורבים מהם בעלי תחושה כי הם מסוגלים ליותר.

חוויות במהלך החיים גרמו להם לאבד את האמון העצמי ולהרים ידיים.

אז איך ניתן להניע את ילדנו להצלחה?

להניע את הילד להצלחה ולהתאים ציפיות הוא ככל הניראה אחד הדברים הכי חשובים שיש לעשות עבור ועם ילדים בכלל ובעלי הפרעת קשב בפרט.

מצד אחד חשוב לשמור על ציפיות גבוהות מתוך האמונה שלנו בילדינו.

מצד שני, להתחשב בתחושת המסוגלות העצמית של הילד, כלומר תחושתו הפנימית לגבי היכולת שלו להצליח והכי חשוב: לתמוך בהגדרת ציפיות מותאמות ליכולותיו הממשיות.

להלן כמה טיפים איך לעשות זאת:

1. תאמינו בילדכם!

ילדים רגישים מאד לציפיות של הסביבה מהם, אם יש ציפיות נמוכות, ייתכן שהתוצאות יהיו בהתאם וכך גם להיפך.

כלומר, יש להניע את הילד להצלחה ולהתאים ציפיות.

ציפיות גבוהות מתקשרות לילד את ההבנה שהם מסוגלים ואנו ההורים תומכים בו. ילדים ירצו להשתדל ולהתאמץ על מנת לממש ציפיות המגיעות מההורים, מורים ובתנאי שהציפייה הנה ברת השגה!

2. דברו על זה! הדרך הנכונה להניע את הילד להצלחה ולהתאים ציפיות

חשוב שציפיות גבוהות יועברו בצורה מובנת!

מומלץ לקיים שיחה פתוחה ורגועה, ללא שיפוט, ולשאול את הילד על התחושות שלו אודות יכולותיו ותחומי העניין שלו:

איפה לדעתו הוא חזק ומצליח? איפה קשה לו יותר?

חשוב גם להיות פתוח עם הילד ולדבר על נקודות החוזק והחולשה שלו.

חשוב מאד ששני הצדדים האלו יהוו בסיס משותף לתיאום ציפיות, ולא לשלול את הרגשותיו של הילד!

אם ילד מבטא את הרגשותיו אפשר ורצוי להפוך את העניין לנושא עליו מדברים.

ציפיות גבוהות אמורות להניע את הילד להתאמץ.

הציפייה צריכה תמיד להיות קצת יותר גבוה ממה שהילד הוכיח בפועל עד עכשיו. כאמור ציפייה תהיה מתואמת ליכולות של הילד שלך!

3. עקבו אחר מאמצי הילד ועודדו אותו

התמקדו במאמצי הילד להצליח ולמלא אחר המצופה ממנו, יותר מאשר אחר התוצאה.

גם התמדה ונחישות הם מדדים חשובים לעידוד הילד שלכם.

ילדים אשר מכוונים את עצמם למלא אחר ציפיות אחרים וסופגים עידודים ותמריצים על המאמץ וההתמדה שלהם, מצליחים יותר!

זהו תהליך הבונה בהדרגה את תחושת המסוגלות העצמית של הילד, והוא ישיג גם את היכולת שלו להצליח בדברים אשר בעבר נראו לו קשים מאד עד בלתי-אפשריים.

4. תמשיכו לדבר על זה – גם בעתיד

תעריך ותתאם ציפיות מחדש, לפי הצורך.

המציאות משתנה תמידית, וכך גם ילדינו.

חשוב מאד לקיים שיחה כזו מדי כמה זמן – למשל כל שלושה חודשים או בנקודות קבועות במהלך השנה כמו תחילת וסיום תקופת לימודים. אפשר ורצוי לשוחח גם באופן רציף במהלך השנה אודות הציפיות ולבדוק שוב ושוב אם הציפיות מתאימות, ואם יש כאלה שהיו גבוהות מדי – או נמוכות מדי.

ההזדמנות ללמד את ילדך כיצד לתאם ציפיות ככלי להמריץ את עצמו בדרך להשגת מטרות היא יקרה מפז, ומהווה כלי אמיתי לחיים. תוצאה חיובית נוספת היא חיזוק הקשר ביניכם, והתחושה הברורה שילדכם יקבל שהוריו לצדו, ורוצים להתאמץ ביחד אתו כדי לראות אותו מצליח ולהרגיש תחושת מימוש וסיפוק.

אך חשוב לא לעצור כאן!

יש לתרגם ציפיות אלה למטרות מוגדרות וברורות.

בהירות כזו מאפשרת לכל אחד מאיתנו לדעת כיצד להתנהל בתוך הסביבה המורכבת של החיים, והיא חשובה במיוחד עבור ילדים בעלי הפרעות קשב – אשר אחד מהקשיים העיקריים שלהם הוא בקביעת סדרי עדיפויות וניהול עצמי בתוכם.
כדאי לקרוא גם על מחוננים עם הפרעת קשב.

>> חזרה לכל המאמרים