להתחיל משימות וגם לסיים אותן

להתחיל משימות וגם לסיים אותן…

דחיית מטלות מקשה עלינו להתחיל משימות וגם לסיים אותןלמה לפעמים כל כך קשה לנו להתחיל משימות? האם דחיית מטלות מאפיינת אתכם? משימות שצריכות להיעשות נראות לנו לעתים כל כך מאיימות – קיפול כביסה, ניקוי הבית, סידור הארון, הכנת שיעורי בית, סידור תיק ליום לימודים הבא וכד’. אנחנו מרגישים כאילו קל יותר פשוט לא לעשות כלום. הבעיה היא, שבסופו של דבר המשימות הללו חייבות להתבצע. ככל שמצטברות יותר ויותר משימות שלא בוצעו, אפילו לגשת לאחת מהן ולבצע אותה נראה כמשימה בלתי אפשרית.
???
הפסיכיאטר, ד”ר נד האלוול, מסביר שכדי להתחיל ולסיים משימה בהצלחה על ידי כל אדם, דרושים התנאים הבאים:
  • אירגון שלבי המשימה ואח”כ בדיקה האם אני מבין את המשימה ומה דרוש על מנת להשלימה.
  • יכולת לעבור בהצלחה משלב לשלב במשימה – לכך דרוש סדר היררכי הגיוני של שלבי המשימה.
  • יכולת להישאר ממוקד לתקופת זמן ארוכה מספיק כדי להשלים כל אחד משלבי המשימה
  • השלמת המשימה – סקירה על מה שבוצע והבנה כי אכן כל השלבים מולאו

דחיית מטלות והפרעות קשב וריכוז – מה הקשר בין השניים?

שלוש דרישות מתוך הרשימה : ארגון, מעבר בין שלבים ומיקוד, בעייתיות במיוחד אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז. למעשה, הן כל כך בעייתיות, שלעיתים הן מהוות סממן לקביעה האם לאדם מסוים יש או אין הפרעות קשב וריכוז.
 …..
ד”ר האלוול מסביר כי דחיית מטלות והקושי להשלים משימה, במיוחד אם היא לא מאוד מעניינת, נובע מהצורה בה המוח עובד. הוא אומר כי מקורן של הפרעות קשב וריכוז הוא מאינטראקציה מורכבת יותר במוח ומהצורה שבה נוירוטרנסמיטרים במוח כגון דופמין, מופרשים או לא מופרשים כתגובה לגירוי מסוים. ד”ר האלוול מציין כי הדמיות מוח מראות כי מוחם של אנשים עם הפרעות קשב וריכוז מגיב באזורים שונים ובעוצמה שונה בהשוואה לכאלו שאין להם הפרעות קשב וריכוז. במילים אחרות, משימה שהיא בנאלית ולא כל כך מעניינת, פשוט לא מהווה גירוי מספק למוח של אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ולכן קשה להם להתחיל בה. למרבה המזל, ישנם דרכים להתגבר על המכשול הזה. ד”ר האלוול אומר כי הצורה הטובה ביותר היא למצוא דרך להפוך את המשימה למהנה ומעניינת יותר ולהכניס בה יותר גירויים.
???

4 טיפים שיהפכו לכם את המשימה למהנה יותר:

  1. אם אתם צריכים לנקות את הבית למשל, הפעילו מוזיקה וריקדו תוך כדי ביצוע הניקיון.
  2. חלקו משימה ארוכה למנות קטנות ודאגו להפסקה ביניהם. דאגו לתגמל עצמכם עבור השלמת כל חלק מהרשימה – הפסקת קפה (אפשר גם עוגה).
  3. יש אנשים שמזכירים לעצמם שהשלמת המשימה חשובה לאדם אחר, כמו בן-זוג או הורה והמחשבה הזאת עוזרת להם להתחיל עם המשימה וגם לסיים אותה.
  4. כתבו במשפט אחד את המשימה שהושלמה ולידה סמנו V. תלו את הדף במקום בולט (על המקרר למשל) – זה יעזור לכם לחוות את הצלחת מילוי המשימה שוב ויגדיל את הסיכוי שמשימה הבאה תנוהל באותו אופן.

באופן עקרוני, כל דבר שאתם יכולים לעשות כדי להפוך את המשימה לפחות מפרכת ויותר מהנה, יעזור לכם להשלים את המשימה.

כמובן שהפתרון הספציפי משתנה מאדם לאדם. תהיו יצירתיים ותפעילו את הדמיון – הרי יש לכם את זה! כולנו מדי פעם “חוטאים” דחיית מטלות פה ושם, לפעמים אלו משימות מאוד חשובות שעלולות למנוע מאיתנו להתקדם בדרגות תפקיד או לסיים לימודים אקדמיים עקב אי עמידה בלוחות זמנים, במאמר הבא תוכלו לקרוא על הפרעות קשב וריכוז ותופעת ה’דחיינות‘ וללמוד על אסטרטגיית התמודדות עם הבעיה. >> לקריאה נוספת על דחיינות בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז.