למידה בדרך שלך-למידה מתוך בחירה

ליקוי למידה והפרעות קשב וריכוז, לימדו מתוך בחירה!

ליקוי למידה- למידה בדרך שלך-למידה מתוך בחירהקשה מאוד ללמוד ולהצליח כשמכריחים אתכם ללמוד, במיוחד כשמדובר בנושא שאינו מעניין אתכם. לא אחת אנו שומעים את ילדינו מתלוננים על כך שהיה להם משעמם בבית הספר ונמאס להם באופן גורף ללמוד. בנקודה זו חשוב לציין שתופעה זאת אינה ייחודית לתלמידים עם ליקוי למידה או הפרעת קשב וריכוז, כפי שלרוב ניתן לחשוב.

במסגרת החינוך המסורתית, שהיא מאוד הישגית ותחרותית, מחייבים את הלומדים ללמוד ולהתמקד בנושאי לימוד מוגדרים ומוכתבים מראש ובשל כך לרוב לא מתאפשרת בה בחירה. הדבר מקשה על התלמידים שכידוע שונים זה מזה, בעלי כישורים שונים וכן בעלי רצונות ותחומי עניין שונים. למידה מסורתית זו כופה את עצמה על הלומד ובמקום שתהפוך לחוויה מעשירה, ערכית ומרחיבת אופקים, היא הופכת מעיקה ומתסכלת וחבל.

נשאלת השאלה האם יש מה לעשות בנדון או שנגזר עליהם ללמוד כל מה שלא מעניין אותם?  לצערנו, לרוב לא תמיד ניתן לשנות את מסגרת הלימוד הקיימת, אך יש דרכים להפוך את הלמידה עצמה למהנה, יעילה ומועילה.

למידה בדרך שלך – למידה מתוך בחירה

ובכן, מסתבר כי לכל אחד ואחת מאיתנו ישנה דרך מתאימה בה הוא יכול ללמוד באופן הטוב ביותר! יש לנסות, לחשוב ולחקור מהי הדרך המתאימה ביותר עבור ילדכם, שתייצר עבורו את תהליך למידה האפקטיבי ביותר.

דרך אחת היא למידה בגישה אינדיבידואלית או תחרותית, בה יוצרים סביבת למידה אוטונומית, המאפשרת לתלמיד להחליט ולבחור בין אופציות שונות. כך הוא יכול לבחור במה שמעניין אותו בהתאם לנטיות לבו ולהגיע להגשמה עצמית.

גישת למידה זו מתאימה לתלמיד בעל המאפיינים האישיותיים הבאים:

  1. בעל הערכה עצמית גבוהה
  2. מכיר ומאבחן את צרכיו הלימודיים
  3. בעל מוטיבציה גבוהה
  4. בעל יכולת להעריך ולבקר את הישגיו
  5. סקרן מטבעו
  6. בעל גמישות ויכולת הסתגלות גבוהה לשיטות לימוד שונות
  7. אינדיבידואליסט

תלמיד זה יעדיף תמיד שליטה עצמית ואחריות על הדרך בה הוא לומד, חושב ובוחר. על כן יש לעודד ולטפח אותו על-ידי מתן אפשרויות בחירה רבות ככל האפשר, כמו גם מתן אפשרות ללימוד מחוץ לכותלי בית הספר במידה שיחפוץ בכך.

גישת הלימוד האינדיבידואלית מפעילה את התלמיד והופכת אותו לשותף מלא להכרעות לגבי דרכי הלמידה שלו, קביעת סדר היום שלו. לשם כך הוא זקוק למורה, שידריך אותו ויספק לו מגוון אופציות ודרכים. כך, תיווצר סביבת לימוד אקטיבית ופורייה, בעלת גירויים רבים ככל האפשר לתלמיד, שתניע אותו לפעולה.

במידה וילדכם אינו לומד במסגרת של בתי ספר פתוחים, בהם האווירה מאפשרת למידה באופן עצמאי, ישנה אפשרות ליצור סביבה כזו בבית הספר, הפועל בגישה המסורתית. כמובן, שהדבר ייעשה בתיאום עם מחנכת הכיתה ומורי ביה”ס. ניתן לשלב למידה בבית הספר עם למידה אינדיבידואלית בבית. יש ילדים שלומדים רק בבית, אך הנ”ל טעון אישור של משרד החינוך.

אם ילדיכם אינו מתאים למסגרת של למידה אינדיבידואלית, אולי דווקא מסגרת למידה שפועלת תוך כדי אינטראקציה חברתית תתאים לו יותר.

קרא עוד על ליקויי למידה בכל גיל