מוטיבציה – הכוח המניע את ההצלחה!

מוטיבציה - הכוח המניע את ההצלחה!מוטיבציה היא הנעה פנימית הדוחפת וגורמת לנו לרצות להתמודד עם מטלות ואתגרים, לעמוד ביעדים ולהצליח לבצע את מה שתכננו.

מסתבר, שכאשר אנו מאמינים ביכולתנו להצליח וככל שנהיה עם ביטחון עצמי גדול יותר, כך המוטיבציה שלנו תהיה גבוהה יותר.

לעומת זאת, ככל שהביטחון העצמי שלנו נמוך יותר ואנו לא בטוחים ביכולתנו, כך הסיכוי לרצות להתמודד עם מטלות יהיה נמוך יותר.

נוטים להבדיל בין שני סוגים של מוטיבציות:

סוג אחד מתייחס לתהליכים פיזיולוגיים וקשור לצרכים קיומיים.

למשל: אם אנו רעבים ומחפשים מזון להשקיט את הרעב.

סוג שני, שבו אנו רוצים להתמקד – מתייחס לתהליכים רגשיים ופסיכולוגיים וקשור לרצון שלנו והציפייה מהסובבים אותנו לתפקד, לעמוד במשימות ולהצליח בהן.

זה יכול להיות במסגרת המשפחה, בית הספר, מקום עבודה, בין החברים, וכו’. מוטיבציה כזו דורשת יכולת גיוס משאבים מנטליים ורגשיים.

מה גורם למוטיבציה גבוהה?

לרבים מבעלי הפרעת קשב וריכוז ADHD ישנה בעיה של חוסר במוטיבציה הקשורה גם לתהליכים רגשיים, ויכולה להתפרש כנטייה לדחיינות, עצלנות ואפילו אי מסוגלות תפקודית. למעשה, הם יודעים היטב “מה צריך להיעשות”, כלומר מכירים את המשימה, אך לא יודעים איך לגייס את עצמם במטרה לבצע אותה עד סופה. כדי להבין מה הגורם למוטיבציה, נסו לדמות אותה למנוע חשמלי: מה שמניע את המנוע זה הכוח (החשמל). כעת נסו לדמיין אתכם או את ילדכם עומדים בפני משימה חדשה.

האם אתם מאמינים שתוכלו לבצע אותה? האם חוויתם בעבר הצלחות בהשלמת משימות אחרות, או שדווקא יש לכם טעם מר ואף תסכול? אם כן חוויתם הצלחות, הרי שבניתם רשת ביטחון עצמי וזה למעשה הכוח שלכם! אם יש לכם כוח אין ספק שתרצו להתמודד עם משימות חדשות ואף תסיימו אותן בתחושת סיפוק.

כשמדובר בתלמידים אשר חשופים כל העת למשימות ואתגרים לימודיים, חשוב לדעת שככל שהתלמיד מאמין בעצמו כי הוא מסוגל לבצע את המשימה העומדת בפניו, כך תעלה המוטיבציה והשאיפה לבצע משימות נוספות ואף מאתגרות יותר. לעומת זאת, תלמיד בעל בעל דימוי עצמי נמוך יאמר לעצמו מראש כי אין לו סיכוי, בכך הוא יעלה את התסכול ולא ישאף אפילו להתחיל במשימה.

הקשר בין רגש ל-מוטיבציה

בעת שאנו עומדים בפני משימה חדשה ומנסים לגייס את המשאבים שלנו כדי לבצעה, אנו מערבים גם שכלתנות וגם רגש. ישנה טענה האומרת שיש לחלק את המשימה לשניים: כל מה שקשור לתכנון קשור לחשיבה ושכלתנות, ואילו כל מה שקשור להתגייסות עצמית כדי להתחיל את המשימה, לעמוד בזמנים ולסיימה חייב לכלול את הרגש!

להלן 3 טיפים המפעילים את הרגש ומעודדים העלאת המוטיבציה:

1. מצב רוח טוב

פעמים רבות אנו נוטים לדחות משימות, לוותר לעצמנו ולשכוח את מה שהבטחנו לעצמנו כדי לעמוד במשימה שקבענו. מתי זה קורה? מסתבר, כשאנו נמצאים במצב רוח רע. לעומת זאת, כשיש לנו הרגשה טובה, סיפוק ושמחה אנו מגבירים את סיכויי ההצלחה שלנו בכל משימה. אז איך מייצרים הרגשה טובה כשאנו בעיצומה של משימה? ובכן, נמצא כי התקדמות במשימה תעשה פלאים לשיפור ההרגשה.

לכן, בעת שאתם מתמודדים עם משימה כלשהיא צריך לעקוב אחר ההתקדמות ולהרגיש סיפוק ככל שמתקדמים בה! זה יכול להיות התקדמות בעבודה, התקדמות בלימודים, התקדמות בציונים, ועוד. תנו לעצמכם פרגון, והרגישו שמחה מכך שהתקדמתם – זה יכניס אתכם למצב רוח טוב ויסייע להרגשת הצלחה!

2. פרסים לעידוד המוטיבציה

פרסים עושים לנו טוב בלב… עונשים וקנסות עושים ההיפך –  הרגשה רעה. מחקרים מצאו כי קבלת פרס מהווה את הסיבה מספר אחת המניעה אותנו לבצע דברים. אז כל מה שנותר הוא לקבוע פרסים ולהעניק אותם (לעצמך או לילד שלך) ברגע שמצליחים לסיים משימה או להגיע ליעד שנקבע! אם אתם לא מצליחים למצוא פרס מספיק שווה כדי להתחיל לעבוד על הפרויקט ההוא, נסו את השיטה הזו: הפקידו אצל אחד מחבריכם סכום כסף כלשהוא. קבעו ייעד המתאים לסוג המשימה העומדת בפניכם. אם הצלחתם להגיע ליעד, החבר יחזיר לכם את הכסף שהופקד אצלו. אבל אם לא עמדתם ביעד, הכסף יישאר אצלו.  אין לנו ספק שיש לכם עכשיו מוטיבציה לבצע את המשימה!

3. קבלו השראה מחברים טובים

מחקרים מראים כי אם אנו נמצאים בחברה בה קיימת התנהגות ו/או דינמיקה מסוימת, אנו ננסה להידמות אליהם.

כלומר, אם נהייה בחברה בה האנשים עוסקים בפעילויות שונות, או יוזמות חדשות, ישנו סיכוי רב שנלמד מהם דרך התנהגות דומה. לכן, כדאי להתמקם בסביבת אנשים שלהם מטרות וסטנדרטים גבוהים, אז נוכל ללמוד מהם את אותה רמת הרצינות וכך נקדם ונצליח להשיג את המטרות שלנו. לגבי ילדים כדאי לכוון אותם להצטרף לפעילויות חברתיות, למשל תנועות נוער, שם ישנה דינמיקה בעשייה ותרומה חברתית וקהילתית.

במסגרת כזו הילדים מקבלים השראה מחניכים אחרים וממדריכים בעלי רמת הישגיות גבוהה ורמת המוטיבציה להצליח עולה אף היא.

>> חזרה לרשימת המאמרים