מיקוד יתר

מיקוד יתר – חיסרון או יתרון?

מיקוד יתרלא אחת אנחנו טועים לחשוב שאין לנו או לאדם קרוב אלינו בעיית קשב וריכוז מאחר והוא יכול למשל להיות מרוכז בתוך הטלוויזיה או משחק מחשב למרות “רעשים” מסביב. תופעה זאת בעצם מציגה יכולת של מיקוד יתר.

במקרה זה חשוב לזכור, לכל מטבע יש שני צדדים – וזה נכון גם לגבי הפרעות קשב וריכוז.

אמנם אנחנו מרבים להתעסק בקשיים ובאתגרים שמציבה הפרעה זו, אך חשוב לא פחות לזכור את הצדדים החיוביים בה ולדעת לנצל אותם בחכמה.

כידוע, בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים להתמקד במשימות שנתפסות כ’משעממות’ – אך מצד שני נגלה תכונה מפתיעה: יכולת מדהימה של ריכוז גבוה במיוחד במצבים מסויימים עד כדי כך שנעשים מנותקים, עיוורים וחירשים לעולם שסביבם ולזמן שעובר.

מצב זה נקרא מיקוד יתר (באנגלית הייפר-פוקוס) אשר יכול להפוך דווקא ליתרון בתנאי שלומדים איך לנצל אותה בצורה מועילה.

מאיפה נובע המיקוד-יתר

מחקרים מצאו שתכונת מיקוד-יתר נובעת מרמות נמוכות מדי של דופמין במוח כפי שקיים בהפרעת קשב וריכוז ADHD.

הדופמין הנו מוליך עצבי פעיל במיוחד באונות הקדמיות של המוח וגורם לכך שיהיה חסר בפעילות גלי המוח.

הביטוי לכך יהיה קושי להתרכז לאורך זמן, לעבור ממצב ריכוז אחד למצב אחר (ממשימה אחת למשימה אחרת) ועוד. אלא, שמצב של מיקוד-יתר שלרוב קורה במשימות מעניינות ורבי גירויים (למשל משחק מחשב), האדם נכנס למצב ריכוז כה עמוק עד שהוא לא יהיה מסוגל להתנתק ולהפנות קשב לאף דבר אחר.

מיקוד-יתר ותחושת הנאה

פרופ’ ראסל ברקלי (Russel Barkley) מארה”ב – מומחה בעל מוניטין בינלאומי להפרעות קשב וריכוז, טוען שילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים להעביר את הריכוז שלהם מדבר אחד לשני – יכולת המוכרת בעולם המקצועי כ-Shifting. מעבר לכך, כאשר הם נמצאים במצב מיקוד-יתר הם נמצאים במצב שגורם להם הנאה וזה גורם להם לרצות להמשיך בהתנהגות זו זמן רב.

מתי מיקוד-יתר הופך להיות בעייתי

כשלא יודעים איך לרתום ולכוון את תכונת מיקוד היתר, היא תהיה חיסרון.

מיקוד יתר יכול לגרום לשעות רבות של גלישה באינטרנט, בזבוז זמן שיכול להיות מוקדש עבור למידה, תפוקה רבה יותר בעבודה, השלמת משימות ועוד.

כמובן שאלה יגרמו לבעיות אי-סיפוק עצמי, מתח בקשר עם חברים ומשפחה ולעתים אף תחושת כישלון עצמי.

הדרך הטובה להתמודד עם תכונה זו היא לא להילחם נגדה, אלא להיות מודע אליה ולפתח ביקורת וניהול עצמי.

קבלו כאן עוד טיפים איך לנצל את תכונת המיקוד לטובתכם:

טיפ 1 – אתם מנהלים את המשימות שלכם ולא הם מנהלות אתכם…
כדי שלא תיקלעו למצב של מיקוד-יתר במשימה אחת שתגזול את מרבית היום, נקטו באסטרטגיה לתכנון סדר היום, לכן סווגו את המשימות שלכם באופן הבא:

א) רשמו את המשימות הפתוחות וסווגו אותם לפי סוג, למשל:

  • משימות אשר קשורות באנשים אחרים.
  • משימות אשר קשורות לזמנים (למשל, בשעה 14:00 אני צריך לאסוף את הילדה מהגן).
  • משימות אשר קשורות לפעילות יומיומית שוטפת (ללכת לבנק, לאסוף דואר, לקרוא אימיילים).
  • משימות שהן פרויקט המצריך ריכוז רב (למשל, להכין דו”ח, לקרוא את החוזה, לנסח מכתב, וכו’).
  • פעילויות כיף (גלישה בפייסבוק, משחק באפליקציה או במחשב וכו’).

ב) החליטו באיזו שעה אתם עושים מה והיצמדו לזמנים שקבעתם.

ג) החליטו כמה זמן אתם מקדישים לכל משימה!

טיפ 2 – תנו לשעון המעורר לעזור
כדי לשלוט יותר בנטייה למיקוד-יתר, החליטו מראש כמה זמן אתם נותנים לעצמכם לשקוע לתוך פרויקט כלשהו. ואז, סדרו שעון מעורר במכשיר הסלולרי או שעון מעורר במיקום טוב שהרעש יפריע ויצריך מכם לקום ולכבות אותו. כך תכננו לכם דרך חלופית ‘להתעורר’ ממצב המיקוד-יתר, ולעבור לעניין הבא.

טיפ 3 – בנו לכם רשת תמיכה חברית
האנשים שהכי קרובים אליכם מרגישים בנטייה הזו הכי טוב.

ניתן לפנות אליהם לבקשת עזרה במטרה לנצל את ריכוז-היתר שלכם לטובה בלי שתערימו קשיים על שאר תחומי החיים.

כך, אפשר לבקש מאחד מבני המשפחה להפעיל סימן מוסכם מראש כשהוא רואה שאתם נשאבים.

למשל: לגשת ולשים לך יד על הכתף כשהם מבחינים שאתם זמן רב באינטרנט .

טיפ 4 – התקדמו בחיים בזכות מיקוד-היתר
מיקוד-יתר נוטה להתקיים כשאתם עסוקים במשימה שהינה מעניינת ומאתגרת.

נצלו זאת למטרה או שאיפה בחיים שאתם ממש הייתם רוצים ושעשויה לקדם אתכם בחייכם האישיים.

למשל: שאיפה לסיים תואר בלימודים, שאיפה ללמוד מקצוע אחר, שאיפה להרוויח מספיק כסף כדי לרכוש דירה חדשה.

טיפ 5 – למד לשלוט במיקוד-היתר
כמו שהזכרנו בהתחלה, מיקוד היתר יכול להפוך את הימים ואת השעות לזמן אבוד מבלי שבכלל תרגישו. דרך האימון-המוחי של תכנת AttenGo תוכלו ללמוד לשלוט באופן אוטומטי בריכוז, להתרכז ביעילות ולפי הצורך ומבלי להישאב.

הצטרפו עוד היום לאימון המוחי של AttenGo, ותראו כיצד ניתן לשנות את היום-יום ממעמסה להצלחה!

>> חזרה לרשימת המאמרים