משא ומתן עם ילדי ADHD – בלי ויכוח. בלי מיקוח.

משא ומתן עם ילדי ADHDאיך מנהלים משא ומתן עם ילדי ADHD ? בקצרה – לא מנהלים. 

כושר השכנוע של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הוא לפעמים עצום. כאשר הם רוצים משהו, קשה מאוד לעמוד בפני נחישותם ועקשנותם. הם מפעילים כל אמצעי אפשרי, מתחנונים ועד איומים וצרחות. אינם נלאים עד שעת ה”שין”. אין זו עדות דווקא לכוחם אלא לחולשתם. הם נשלטים על ידי רצונותיהם ורגשותיהם, ולא מסוגלים לקבל סירוב. הם גם עלולים להיות בלתי נלאים. הצורך שלהם בתשומת לב ובאינטראקציה לעתים אינו יודע שובע.
לאור זאת, אם כל ילד זקוק למסגרת ולגבולות ברורים, ילד בעל הפרעת קשב וריכוז זקוק להם הרבה יותר. 

אז איך מנהלים משא ומתן עם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז ADHD? הנה כמה כללים שיסייעו לכם לשמור את ילדכם בתלם של היגיון ומשמעת סבירים:

היו ברורים ובלי הסברים:

אתם מבקשים מן הילד לסדר את שולחן הכתיבה שלו. הוא מתמרד על ידי הסחת דעתכם להפרות סדר אחרות בבית: למה לא מבקשים מאחותו לסדר את חדרה? למה אבא משאיר אחריו בלגן? וסידרתי בשבוע שעבר וכואב לי הראש ויש לי שיעורים…
אל תתייחסו ואל תסבירו. חזרו על ההוראה, הבהירו למה הסדר בחדר חשוב והיצמדו להוראה בלי לנסות לסתור את טיעוניו בהסברי נגד.

משא ומתן עם ילדי ADHD – בלי עסקאות

הילד מציב לכם תנאים – “אני אכין שיעורי בית אם תזמינו פיצה”, “לא בא אתכם לסבתא אם אורן לא בא. למה בגלל שהוא גדול אתם מוותרים לו”? אל תקבלו שום תנאי. דחו על הסף כל ניסיון לעסקה. אתכם לא עושים עסקאות. אהבתכם ורצונכם בטובת הילד אינם נתונים לוויכוח וגם לא למיקוח. אל תפרטו אותם לפרוטות.

ואם הילד מעלה את דרישותיו, הישארו חזקים. אל תצעקו ואל תענישו, אלו הם סימנים לאובדן שליטה – וכאמור, ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז זקוקים אף יותר מילד אחר לדעת שהוא יכול לבטוח בגבולות שהצבתם. היצמדו לדרישות המקור שלכם. עקביות תשכנע לבסוף את הילד למלא אותן.

רוצים להתמודד טוב יותר עם ויסות רגשי וקשיי קשב אצל ילדכם?
ספר הטיפים הגדול המכיל 40 פרקים של הדרכה וטיפים
(מחיר רגיל 68 ש”ח, כעת 0 ש”ח)

ספר הטיפים הגדול להורים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז

“כי ככה אמרתי”

כן, אולי זה נשמע לכם שרירותי ולא הוגן, אבל אתם אמורים לשדר לילד ביטחון מלא במסרים שלכם. ואם אמרתם לילד שאינכם מרשים לו לראות עוד שעה טלוויזיה בערב, היצמדו לכך. אל תאפשרו לו לדרוש הסברים עוד פעם ועוד פעם. אם הילד לא משתכנע בהסבר ההגיוני בפעם הראשונה, או השנייה, אז הסתפקו באמירה פשוטה וישירה: “כי ככה אמרתי”. אפשר לגוון גם “כי ככה אני רוצה”, או “כי אני יודע שזה מה שטוב עבורך”.

שוחד? אל תתחילו אפילו

מי מאיתנו לא מתפתה לשחד את הילדים מדי פעם, במיוחד ברגעים של שחיקה ותסכול? אל תתחילו אפילו. זהו מדרון חלקלק שידרוש מכם לשלם לילד על כל סנטימטר של שיתוף פעולה מצדו. גם אם הרגלתם בטעות את הילד לנוהל פעולה ותגמול, אף פעם לא מאוחר לשנות את השיטה. לילד יהיה מן הסתם מאוד קשה לקבל את הרעת התנאים, והוא גם ימחה על כך באופן מאוד קולני ובוטה. הוא יתפרע, יתמרד ויאיים. זו ההוכחה הטובה ביותר שהשינוי היה חיוני, שצריך לשבור את תבנית הציפייה לתמורה על ציות. אל תוותרו.

החלטתם? ביצעתם

הכרזתם על נקיטת סנקציה כתוצאה מהתנהגות לא ראויה –  “אין היום ארטיק”, “מחר אין בריכה” –  אל תחזרו בכם. גם אם הילד מביע חרטה עמוקה ומבטיח לתקן את דרכיו. אל תרגישו קשי לב. קבלו בהערכה את הרצון לחזור בתשובה, אבל גם אתם וגם הילד צריכים להבין כי התיקון מתחיל בכך שהילד ישלם את חובו על מה שכבר נעשה וירצה את העונש. רק אם תעמדו בדיבורכם, ילמד הילד את הלקח ויבין כי מעשיו גוררים תוצאות.

.






>> לכל המאמרים