פורסם על ידי ב 09/09/2019

האם עיסוי יכול לסייע בהפחתת הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז?

כל מי שאי פעם קיבל עיסוי מבין את היתרונות הרבים שהעיסוי מציע. לרוב, עיסוי מובן כרלוונטי למבוגרים ולעתים לתינוקות, אך מה עם ילדים ומתבגרים? אם עיסוי מסייע בהרגעת הגוף ומשפר את יכולת הריכוז, ייתכן והעיסוי יכול לעזור לילדים ונערים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

הבנת הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה שעולה בשנים האחרונות בשכיחותה והופכת להיות ההפרעה המאובחנת ביותר בקרב ילדים. יתרה מכך, הפרעת קשב וריכוז היא, כיום, אחד הגורמים העיקריים לבעיות התנהגות. ילדים שיש להם הפרעת קשב וריכוז מתנהגים בד”כ בצורה אימפולסיבית, מתפקדים פחות טוב בלימודים, מתקשים במצבים חברתיים ומתקשים להסתגל במבחינה רגשית לעומת ילדים שאין להם הפרעת קשב וריכוז.

יתרונות העיסוי בראי המחקר

שני מחקרים שנערכו לאחרונה במכון לחקר המגע באוניברסיטת מיאמי בארה”ב הראו כי טיפול בעיסוי על בסיס קבוע יכול להיות אפקטיבי להפחתת הסימפטומים של ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

המחקר הראשון מצא כי נערים שקיבלו עיסוי של 15 דקות כל יום, נצפו על-ידי מוריהם כמרוכזים יותר בלימודים וכפחות היפראקטיביים. בנוסף, הנערים דרגו את עצמם כשמחים יותר לעומת קבוצת הביקורת שהשתתפה בטיפול ע”י טכניקות הרגעה אחרות.

המחקר השני נעשה על ילדים בגילאי 7-18. כל נבדק קיבל עיסוי של 20 דקות פעמיים בשבוע. הילדים הראו שיפור מיידי במצב הרוח שלהם ושיפור ניכר בהתנהגות שלהם בכיתה. גם הם דיווחו על תחושת אושר גדולה יותר והמורים שלהם דיווחו כי היו מרוכזים יותר בכיתה.

במחקרים שנעשו על מבוגרים, נמצא כי עיסוי מפחית את רמות הורמון הלחץ, קורטיזול, בגוף. בנוסף, עיסוי נמצא כמפחית רמות דיכאון וכמעלה את רמות המיקוד והריכוז כפי שנמדד במדידות EEG.

מערכת העצבים האוטונומית

שתי מערכות המהוות חלק ממערכת העצבים שלנו הן מערכת העצבים הסומטית ומערכת העצבים האוטונומית. מערכת העצבים האוטונומית אחראית על תפקוד תקין של פעולות בלתי רצוניות כגון פעימות הלב, הרחבה של כלי דם והפרשת חומרים כימיים בגוף. מערכת העצבים האוטונומית מחולקת לשתי תתי-מערכות – סימפתטית ופרה-סימפתטית. המערכת הסימפתטית תורמת להפרשת אדרנלין במצבי לחץ ועוררות ולעומתה, המערכת הפרה-סימפתטית אחראית על הרגעת מערכות הגוף ע”י הפרשת אצטיל-כולין.

נראה כי המערכת הסימפתטית היא המערכת השולטת אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז, ובעיקר, הפרעות קשב עם היפראקטיביות. עיסוי מפעיל את המערכת הפרה-סימפתטית וע”י כך מרגיע את מערכות הגוף ועוזר להרגיע את הסימפטומים של הפרעת הקשב והריכוז.

שילוב של העיסוי בטיפול בהפרעות קשב וריכוז

שילוב של טיפול בעיסוי בלוח הזמנים של הילד, עשוי לעזור לו לפתח יכולת טובה יותר של ריכוז, להיות רגוע יותר ואפילו להעלות לו את הביטחון העצמי. כפי שהזכרנו קודם, מחקרים מצאו כי עיסוי של 20 דקות פעמיים בשבוע, מספיק כדי להראות שיפור ניכר בתסמינים של הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שהרבה פעמים לילדים כאלה יש בעיה לשבת בשקט לתקופות זמן ממושכות, עדיף להתחיל עם עיסויים קצרים אך תכופים יותר.

מטפל מקצועי שמטפל בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ישתמש בד”כ בטכניקות פשוטות ובלחיצות מתונות באזור הראש, הצוואר, הזרועות, הרגליים והגב. חלוקה של הזמן בין אזורים אלה משיגה בד”כ את האפקט הרצוי. ברוב המקרים העיסוי מתבצע בלבוש מלא.

הורים שלא מעוניינים במטפל מקצועי כל הזמן, יכולים לבקש מהמטפל שילמד אותם כמה טכניקות פשוטות ויעילות שבעזרתן הוא יוכל לטפל בעצמו בילדו.

לא קיימת טכניקת עיסוי ספציפית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז אך לטכניקות מסוימות ישנה השפעה גדולה יותר מאחרות. חשוב לזכור שהרעיון הוא להשתמש בטכניקות שמעוררות את מערכת העצבים הפרה-סימפתטית כדי שאכן תתבצע הרגעה של מערכות הגוף. סימנים לכך שהמערכת הפרה-סימפתטית התחילה לעבוד הם קצב נשימה מואט, קצב לב מואט ועליה בפעילות המעיים.

בהוספה של עיסוי לטיפול הרגיל של הילד, מספקים לו מגע שלו הוא זקוק ועזרה בהרגעת מערכת העצבים, דבר שיגביר את יכולתו לתפקד בלימודים, לתקשר עם חבריו לכיתה ולהיות עם מצב רוח טוב יותר. ע”י התמקדות בהפעלת המערכת הפרה-סימפתטית, טיפול בעיסוי יכול להוות תוספת יעילה לטיפול ממוקד יותר כגון תוכנת האימון הממוחשבת ‘אטנגו’ שמהווה כלי יעיל מאוד לטיפול בהפרעות קשב וריכוז שאינו דורש מתן טיפול תרופתי.

דילוג לתוכן