ריכוז יתר

ריכוז יתר – מיקוד להצלחה או לכישלון?

ריכוז יתר אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוזחוסר היכולת להתרכז במשימה מסוימת אחת לאורך זמן הינה תופעה מוכרת ורווחת בקרב הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיא קשורה לוויסות הקשב. מונח אחר המתקשר לוויסות זה, הוא “ריכוז יתר” עליו נדון בהמשך המאמר. 

אחת מהתלונות לחוסר יכולת להתרכז אצל ילדים ומבוגרים כאחד, היא קושי להתרכז עקב רעשים והסחות דעת מסביב.

לעומתם, ישנם כאלה שמסוגלים להיכנס לריכוז כה גבוה – עד כדי התנתקות מהמציאות.

מה המשמעות מאחורי המושג “ריכוז יתר”?

מסתבר שברוב המקרים ריכוז יתר מנותב בדרך כלל למשימות ופעילויות מאוד ספציפיות ולא תמיד מועילות.

מדובר בשני ניגודים:

חוסר ריכוז עקב הסחות דעת לעומת ריכוז יתר עד כדי התנתקות מלאה.

שני ניגודים אלה לכאורה מצביעים על כך שהמצב הראשון הוא בעיתי, אך המצב השני, דהיינו ריכוז היתר, הוא דווקא יתרון.

ריכוז יתר- חיסרון או יתרון?

קשה לקבוע באופן גורף אם ריכוז יתר הנו יתרון או חיסרון, אך מהתבוננות מעמיקה נראה כי האדם שנמצא בריכוז יתר, וזה יכול להיות בעת משחק במחשב, פעילות גופנית מאומצת, או משחק אתגרי – הוא עשוי לשקוע בצורה כל כך אינטנסיבית במטלה שלו, עד כי יאבד תחושת זמן, ישכח לבצע מטלות שוטפות, או יישכח לעמוד בהתחייבויות. כאשר אנו מכירים מישהו קרוב אלינו אשר נוטה להיכנס לעיתים תכופות למצבי ריכוז יתר, כל אחד מאתנו היה רוצה, באופן טבעי, רמה כזו של ריכוז תופנה לאפיקים חיובים ומועילים. לדוגמה: ביצוע מטלות בית ספריות, השלמת משימות בזמן, וכדומה. אולם, ריכוז היתר מופיע רק במשימות מאתגרות במיוחד. זה לעולם לא יקרה במשימה חסרת עניין.

יש לך ריכוז יתר, אז מה עושים עם זה?

החוכמה היא לדעת איך לנצל את היכולת הזו לאפיקים מועילים.

דוגמה לאדם שניצל את נטייתו למיקוד יתר לטובתו הוא השחיין האולימפי מייקל פלפס, אשר כידוע אובחן עם הפרעת קשב וריכוז. מייקל תיעל את נטייתו למיקוד היתר אל אפיק השחייה והקדיש שעות רבות לשיפור הסגנון האישי שלו, עד כדי הצלחה עולמית. לא כל האנשים  נמנים עם ברי המזל שמצליחים לנתב את ריכוז היתר שלהם כך שיגרמו להם הצלחה כזו.

שימו לב-

ישנם לא מעט ילדים ובוגרים אשר מתמקדים במשך שעות במשחקי מחשב, שיטוט באינטרנט, לפעמים גם באתרים מפוקפקים כגון אתרי והימורים.

לכן, בהיעדר השגחה – ריכוז היתר יכול לגרום נזק: בזבוז זמן, ירידה בלימודים, חוסר יעילות בעבודה ואף קשיים בשימור קשרים חברתיים.

מהו ריכוז יתר בקרב ילדים עם הפרעת קשב

כשילד נמצא במצב של מיקוד יתר, חיוני לעקב אחר פעילותו ואפילו להיות במחיצתו בעת פעילויות שהוא עשוי לשקוע בהם יותר מידי. זה לא תמיד רע שילדכם שוקע בריכוז במשימה או משחק שמעניינים אותו. השאלה היא אם זה לא קורה לעיתים קרובות מידי ולא על חשבון דברים אחרים שעליו לעשות. בכדי למנוע מצב שבו הוא יאבד תחושת זמן וישקע בעולמו הפנימי יותר מידי זמן, ובעיקר בכדי לגרום לילד שלכם להכיר את עצמו לתפקד טוב יותר, פעלו לפי העצות הבאות:

5 עצות שיעזרו לילדכם להכיר את עצמו טוב יותר:

1. הסבירו לילדכם שהנטייה לריכוז יתר נובעת מהקושי לווסת קשב והיא מהווה חלק מהפרעת הקשב והריכוז. הסבר זה עשוי לגרום לילד להבין שזהו מצב שהוא לא תמיד רצוי ואף מצריך שינוי או איזון.

2. הכינו יחד רשימת פעילויות שבהן אתם כבר יודעים שילדכם עשוי להיות במצב של ריכוז יתר. אם אלו פעילויות לא בהכרח מועילות, לדוגמה: משחקי מחשב, צפייה בטלוויזיה, הגבילו את הזמן שלהם. גם בפעילויות מועילות כדאי להגביל את הזמן, למשל: משחק הרכבה כדוגמת לגו.

3. עזרו לילד לגלות תחביב שמוציא אותו ממצב של בידוד חברתי ומחייב מגע עם הזולת, למשל: עיסוק בענף ספורט כלשהו או נגינה בכלי נגינה.

4. היעזרו בסימנים מוסכמים כדי להעיר את תשומת ליבו של ילדכם כי די בהתעסקות בפעילות מסוימת לטובת פעילויות אחרות. למשל: סיום משחק הרכבת הלגו כאשר הטיימר שכיוונתם יצלצל.

5. חשוב לזכור שהנטייה לוותר  לילד ולאפשר לו להתכנס בעולמו הפנימי ללא גבול תזיק לו לאורך זמן, לכן כדאי פשוט להסביר לו שבמצב כזה השעות יחלפו, ומטלות חשובות כמו גם פגישות ומחויבויות חברתיות אחרות עלולות להישכח.

איזון מצבי ריכוז באמצעות אימון מוחי

כפי שאמרנו בתחילת המאמר, ריכוז יתר קשור לוויסות הקשב ולכן אם ננקוט בפעילות קוגניטיבית מתאימה נוכל לאזן ולהגמיש יכולות מוחיות.

אימון-מוחי AttenGo הנו שיטה מומלצת לפיתוח ושיפור מיומנויות קשב וריכוז אשר יאפשרו לו לא רק להיכנס למצב ריכוז יעיל, אלא גם לצאת בקלות מריכוז ולהיכנס שוב ללא קושי. מיומנות זו נקראת Shifting והיא חשובה מאוד לתפקוד יומיומי ולימודי.

.

ספר הטיפים הגדול להורים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוזרוצים להתמודד טוב יותר עם ויסות רגשי וקשיי קשב אצל ילדכם?
ספר הטיפים הגדול המכיל 40 פרקים של הדרכה וטיפים
(מחיר רגיל 68 ש”ח, כעת 0 ש”ח)