האם ריטלין מסייע להצלחה בלימודים?

ריטלין ותרופות להפרעת קשב וריכוז לא ממש מסייעות להצלחה בלימודים, כך קובעים מחקרים חדשים

האם ריטלין מסייע להצלחה בלימודיםמחקרים שבוצעו על מאות ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, ונמשכו לאורך שנים (לינקים למקורות בסוף הכתבה), מציגים נתונים מפתיעים הבוחנים את השאלה הבאה “האם ריטלין מסייע להצלחה בלימודים” :

לצד המחלוקת הגדולה סביב מתן טיפול תרופתי בריטלין ודומיו, קיימת תפיסה די יציבה שבאופן כללי ריטלין הנו טיפול יעיל שמסייע ויכול להביא להבדל משמעותי בהצלחה של ילד המאובחן ב-ADD/ADHD.

הורים רבים כששומעים לראשונה שילדם הפיקח והסקרן עשוי להיות בעל הפרעת קשב וריכוז, נרתעים אינסטינקטיבית מטיפול תרופתי. תגובה הגיונית: הרי הפרעת קשב וריכוז אינה מחלה.

למרות זאת ולאור הבטחת הרופא שמדובר בטיפול בטוח, ישנם דיעות שונות נגד ובעד תרופת הריטלין. הורים רבים לבסוף מסכימים למתן ריטלין, אפילו כפתרון “זמני” או “ראשוני”.

ידוע שכשליש מהילדים לא מגיבים כלל לתרופות עבור הפרעת קשב וריכוז או מפתחים תופעות לוואי, אך עם זאת ויחד עם הרופא, המטפלים לפעמים מציעים מינונים גבוהים יותר או תרופות חלופיות.

האם ריטלין מסייע להצלחה בלימודים?

בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים לבחון השפעות בטווח והנחות יסוד העומדות מאחורי מתן טיפול תרופתי.

למשל, לבדוק את הנחת היסוד, ששיפור יכולות קוגניטיביות בעקבות השפעה טובה של התרופות להפרעת קשב –  תתבטא גם בשיפורים בלמידה, התנהגות ויחסים חברתיים.

כך, בעשור האחרון נעשו מחקרים שרצו לבדוק האם ישנה השפעה חיובית של הטיפול התרופתי על הצלחה בתחום הלימודי בטווח הארוך (שנים). והתוצאות מפתיעות:

מאמר שפורסם ביוני 2013 אשר בדק 4000 ילדים בקנדה במהלך 11 שנים, מצא כי:

אצל בנים – שנטלו תרופות הראו ביצועיים אקדמיים נמוכים יותר מאשר ילדים עם שלא טופלו תרופתית.
אצל בנות – שנטלו תרופות נמצאו יותר בעיות רגשיות לאורך אותה התקופה.

לכאורה, הקשר בין ריכוז והצלחה בלימודים הנו ברור וישיר, ולכן, עולה מכך תמונה פרדוקסלית: איך ייתכן שתרופה שהוכחה כמשפרת את הריכוז באופן ניכר לא תשיג גם תוצאות של שיפור בתחום הלימודי?

מחקר מרכזי ורחב-היקף נוסף – מחקר ה-MTA – מאורגן על-ידי ארגון NIMH, וממומן על-ידי ממשלת ארה”ב, בדק לאורך זמן  579 ילדים המאובחנים ב-ADHD. הילדים שובצו באופן רנדומלי לסוג מסוים של טיפול תרופתי, התנהגותי או משולב.  כמו כן הייתה קבוצת ביקורת שלא קיבלה טיפול בכלל. הטיפולים נמשכו 14 חודשי והמבדקים נמשכו גם בשנים אחרי גמר הטיפול.

הממצאים

בשנה הראשונה, ילדים בני 8-9, כאמור עם הפרעת קשב, שקיבלו טיפול תרופתי או משולב הראו שיפורים ניכרים, כולל גם בלימודים.

שיפורים אלה נעלמו לגמרי עד לשנה השלישית. במעקב האחרון שבוצע בשנה השמינית למחקר, לא נמצאו שיפורים בהישגים הלימודיים.

החוקרים מחפשים להבין מה יכול להסביר את הממצא.

הם מניחים שלמרות שהתרופה יכולה לשפר את היכולת של הילד לשבת בשקט בכיתה, להקשיב ולהשתלב, היא עדיין אינה נותנת מענה להיבטים חשובים אחרים הקשורים להפרעת קשב וריכוז.

לדוגמא: אסטרטגיות למידה, יכולת למידה למבחנים, או מדדים סביבתיים כגון עידוד ותמיכה משפחתיים.

הבדיקה בשנה השמינית התבססה על דיווחים ממורים, מהורים ומהילדים עצמם שעכשיו נמצאים בבית-ספר תיכון.

הממצאים הציגו שהילדים עדיין נמצאים במצב יותר טוב יחסית לתחילת המחקר. אך עם זאת, דווחו יותר בעיות אקדמיות וחברתיות יחסית לילדים ללא ADHD.

ממצאים נוספים שעלו מתוך המחקר:

  • לא נמצאו הבדלים במדדים בין הילדים ששובצו לסוגי הטיפולים השונים. זה מצביע על כך שסוג הטיפול שנעשה במשך כשנה לא השפיע לאורך זמן.
  • אותם הצעירים שכן הגיבו יפה לטיפול, ושהצליחו לשמר את התוצאות החיוביות הללו במשך השנתיים לאחר מכן, נמצאו להיות אלה בעלי התפקוד הטוב ביותר לאחר 8 שנים.
  • מרבית הילדים שנטלו תרופות בתום התקופה הראשונית של 14 חודש, הפסיקו עד לבדיקה בשנה השמינית (61.5%). החוקרים מציינים שהם בודקים את הסיבות לירידה הזו, אך בכל מקרה זה מצביע על הצורך בטיפולים נוספים.
  • השוואה בין הצעירים שהמשיכו את הטיפול התרופתי שלהם, לעומת אלה שהפסיקו לא הראתה כל הבדל ברמת התפקוד כפי שצוין, ומעלה שאלה: אם יש ערך בטיפול תרופתי מעבר לשנתיים.
לסיכום, אלו הן המסקנות העולות סביב השאלה “האם ריטלין מסייע להצלחה בלימודים”?
אמנם טיפול בריטלין ותרופות דומות להפרעת קשב וריכוז מסייעות בסימפטומים של ריכוז, סבלנות, אורך רוח ושקט בתנועתיות, אך עדיין ובמיוחד אם רוצים להשיג תוצאות טובות בתחום הלימודי בטווח הארוך, יש להשקיע בטיפולים נוספים הכוללים פיתוח יכולות למידה למשל, אימון מוחי כתחליף לריטלין.

>> מאמר מקור Online article

>> מחקרי MTA, על-ידי ארגון NIMH האמריקאי:

>> חזרה לכל המאמרים