ADHD וכישורים חברתיים

מדוע בעלי הפרעת קשב וריכוז ADHD נוטים לסבול מקשיים בתחום החברתי?

ADHD וכישורים חברתייםהאם פעם חשבתם על הקשב שבין ADHD וכישורים חברתיים? קודם בואו נבין מהם אותם כישורים חברתיים.

כישורים חברתיים הם מיומנויות שאותם אנו לומדים ומפתחים מיום שנולדנו. אלא, שישנם כאלה שהינם חברתיים יותר וכאלה שפחות.

התחום החברתי כולל בתוכו מספר מרכיבים כגון:

איכות הקשר הבין-אישי, האם אנו מסוגלים להקשיב, האם אנו סבלניים, האם יש לנו יכולת ביצירת התקשרויות חדשות, או שמירת קשר עם החברים, האם אנו מסוגלים לעבוד בצוות ובשיתוף פעולה.

כיצד בא לידי ביטוי הקשר בין ADHD וכישורים חברתיים?

אנו יודעים, שילדים ואף מבוגרים בעלי-הפרעת קשב וריכוז מתקשים לעתים בתחום הכישורים החברתיים. הדבר מתבטא אצל ילדים בדחייה חברתית, חוסר פרגון מצד החברים, הצקות ועוד.

חשוב לדעת שיש טיפולים מתאימים. קראו כאן על טיפול למבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז וכאן תוכלו לקראו על טיפול לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז

תופתעו לגלות שגם אצל מבוגרים ולא רק אצל ילדים כמקובל לחשוב, יש קשיים רבים הבאים לידי ביטוי בתפקוד היומיומי. אצל מבוגרים קושי זה בא לידי ביטוי בין היתר ביחסיים הבין אישיים עם בן/בת הזוג, קושי בהתמדת קשר, בעיות אישיות ויחסים עם הממונים והקולגות במקום עבודה ועוד.

מדוע קיים קושי בתחום החברתי אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז?

לאחר שהסברנו כיצד בא לידי ביטוי הקשר בין ADHD וכישורים חברתיים, ננסה כעת לעמוד על הסיבה מדוע קיימת הבעיה.

כידוע, אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז קיימים קשיים קוגניטיביים הקשורים באימפולסיביות.

מדובר בקשיים בעיכוב תגובה, קושי איפוק ודחיית סיפוקים, זהו קושי המתבטא בעיקר בהתנהגות ויכול להוות קשיים בתחומים שונים. לדוגמה, איך משפיעה הפרעת קשב וריכוז על יחסים בבית, בבית-הספר ובחברה?

כדי להמחיש את הבעיה, נדמיין מצב חברתי שבו ילדים משחקים בחצר ביה”ס.

אחד מהילדים קיבל אבחון הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות – והוא בדיוק אמור להמתין לתורו במשחק.

את הכללים של המשחק הוא בוודאי מבין, אך יש לו קושי רב להתמודד עם גירויים שמסביבו, קושי לחכות בסבלנות לתורו, קושי להקשיב לדברי החברים שעומדים לידו , בקיצור- כל כך הרבה גירויים שהוא לא מצליח להחליט למה לשים לב ולמה לא, מה חשוב ממה: האם חשוב יותר להקשיב למי שעומד לידו ואמר משהו, או יותר חשוב להגיב איכשהו לילד אחר שנדחף לאזור המשחק. הילד בסיפור שלנו, לא מסוגל לעכב את התגובות שלו כלפי כל הגירויים מסביב והתנהגותו תתבטא בחוסר שליטה, חוסר איפוק וחוסר סבלנות – מה שילדים אחרים לא יצליחו להבין ולקבל ולכן ילד זה קרוב לוודאי יידחה ויישאר מחוץ לחבורה.

הסיבה לקושי שתואר כאן קשורה לליקוי בוויסות גירויים הנקלטים בחושים.

מערכת הקשב היא הראשונה שנפגשת עם גירויים הנקלטים מהחושים השונים (מדובר במיליוני גירויים בשניה) והיא מעבדת, מווסתת ומסננת באופן ראשוני את הגירויים. מערכת הקשב התקינה גם יודעת לדחות, לעכב ולהפחית גירויים וכל זאת על פי סדר חשיבותם למיקום ולאירוע בו נמצאים. במקרה של ליקויי במערכת הוויסות – ליקוי שמקורו בהפרעת קשב וריכוז, נראה פעמים רבות ילדים ואנשים בוגרים המדווחים על קושי ביחסים בינאישיים, קושי בהתמדת קשר לאורך זמן ועוד.

מהו תחום הטיפול שעשוי לסייע במקרה של בעיות חברתיות על רקע וויסות חושי והפרעת קשב?

כל פעילות מוחית אשר מעלה את גלי המוח לתדרים של ביתא  נמוכים, תשפר מאוד את מערכת הקשב.

תוכנית AttenGo  הינה שיטה נוירו קוגניטיבית אשר פותחה במטרה לשפר את מערכת הקשב כמו גם לעבוד על יכולות ומיומנויות הקשורות לבעלי קשיים חברתיים, כמו דחיית תגובה, מודעות עצמית ושליטה עצמית.

במקביל ניתן לקבל סיוע רגשי מגורם פסיכולוגי המתמחה בבעיות התנהגותיות על רקע הפרעת קשב וריכוז.

>> חזרה לכל המאמרים