פורסם על ידי __ ב 23/02/2020


ריטלין בעד ונגד הוא מאמר סקירה על הנושא. למעשה ריטלין היא תרופה אשר שימשה בתחילת דרכה כתרופה מעוררת וממריצה, והיום משמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

בדרך כלל נוירולוג או פסיכיאטר מורשה לרשום ריטלין (או תרופות דומות כמו קונצרטה, אדרל ועוד). לאחרונה ניתן אישור על ידי משרד הבריאות גם לרופאי משפחה לרשום את התרופה. רופאים מיומנים יודעים לזהות את התסמינים ולקבוע אפילו כבר בפגישה הראשונה שמדובר בהפרעת קשב. למעשה, כבר מגיל 4 ניתן לקבל את הריטלין. עקב הקלות הרבה במתן התרופה על ידי רופאים, תוהים הורים רבים לגבי ריטלין בעד או נגד. האם אכן זו תרופת פלא, או טעות אבחנתית שמקורה בהתנהגות אנושית שניתנת לשינוי על ידי כימיקליים? יש דעות לכאן ולכאן. ננסה במאמר זה "ריטלין בעד ונגד" להציג את הדעות וההיבטים ואתם תחליטו!

המרכיבים הפעילים (מתילפינידאט) של התרופה פועלים במערכת העצבים המרכזית שבמוח באופן שעדיין לא ממש ברור לנו. תרופת הריטלין מוגדרת על פי החוק הישראלי, כלומר על פי פקודת הסמים המסוכנים כתרופה נרקוטית.

אז למה ריטלין היא תרופה כל כך מבוקשת?

ישנן מספר סיבות בגינן ריטלין זכתה לפופולאריות ממנה היא נהנית היום.

בראש ובראשונה מדובר על תרופה שאכן מסייעת ל-70% מהחולים להתמודד עם הבעיות שלהם בדגש על בעיית המיקוד והריכוז לאורך זמן. ישנם חוקרים שסבורים כי אנשי החינוך והלחץ מהם הופכים את התרופה לפופולרית. צוות המורים בבתי הספר מעדיפים שהתלמידים יהיו בעלי התנהגות שקטה ולא מפריעה. כך השיעור יעבור בקלות רבה יותר. סיבה נוספת לפופולאריות לשאלה ריטלין בעד ונגד היא שבאופן עקרוני מדובר על מעין "תרופת קסם". הילדים ההיפראקטיביים והלא מרוכזים שנוטים לנוע הרבה ולהשתולל תדיר, הופכים במחי כדור לילדים שקטים ומשתפי פעולה. זה מאפשר למערכת המשפחתית ולמערכת החינוך לחסוך מעצמן את המשאבים הדרושים בהרגעת ילד שסובל מהפרעות קשב וריכוז.

ולמה יש קריאות להחרים את הריטלין?

אחד הטיעונים המרכזיים של תנועת הנגד שקמה לריטלין היא שמדובר בסם שהופך ילדים נמרצים, אנרגטיים ויצירתיים ל"זומבים". הורים רבים נחרדים לגלות שהילד המוחצן והשמח שלהם הופך בכל יום לאחר נטילת התרופה לילד אחר. הוא יהיה מופנם, שקט ואפילו יש שיאמרו "רדום". בנוסף לכך בסופו של דבר מדובר על חומר כימי שפועל במוח ואין לדעת באמת אילו תופעות לוואי לטווח ארוך קיימות לתרופה. כמו כן מדובר על תרופה ממכרת מאוד שיוצרת לא רק תלות פיזית כי אם גם תלות נפשית חזקה. דמיינו לעצמכם שילדים רבים נוטלים את התרופה באופן קבוע במשך מספר שנים רצופות. האם הם בכלל זוכרים את החיים בלעדי התרופה? כנראה שהתשובה היא לא.

הטיעון השלישי שנשמע לעתים קרובות בנושא זה הוא הטיעון לפיו מאחר ומדובר במעין "תרופת קסם". אף ילד לא באמת יעשה מאמץ למקסם את היכולות שלו בתחומים השונים בכוחות עצמו. ילדים רבים לא רוכשים מיומנויות או כלים חשובים ולא מצליחים לנהל את עצמם. הם פשוט סומכים על התרופה שתעשה זאת עבורם. כמו שאתם קוראים יש כאן דיעות לגבי ריטלין בעד ונגד.

מה לגבי האלטרנטיבות לריטלין?

מדובר כידוע על תופעה גדלה והולכת בקרב ילדים, תלמידים וכן מבוגרים. לא כולם מעוניינים ליטול ריטלין, או שהתרופות כלל אינן עוזרות להם! לכן, חשוב להכיר אלטרנטיבות טבעיות, שלעיתים יכולות לעשות שינוי דרסטי. שיטה אחת כזו היא שיטת האימון המוחי של AttenGo.

AttenGo הינה תכנית אימון מוחי (Brain Training for ADHD). להלן סקירה:

השיטה מבוססת על פעילות נוירו-קוגניטיבית, כלומר כזו שמשפיעה על המוח באמצעים קוגניטיביים!

שיטת האימון המוחי של AttenGo, באה בראש ובראשונה כדי לשפר קשב וריכוז באופן משמעותי. כמו כן: להפחית אימפולסיביות, היפראקטיביות, חוסר ארגון וקושי בניהול עצמי. זו למעשה תוכנית תרגילים מותאמת אישית לכל אחד ואחד (החל מגיל 6 ועד מבוגרים) אשר אותה מבצעים במחשב המחובר לאינטרנט. בתחילה מבצעים מבדק ראשוני לצורך בדיקת היכולות והכשלים הקוגניטיביים (ריכוז, קשב, זיכרון, ארגון ועוד) ואחר כך ממשיכים לתכנית האישית המתקדמת בהתאם לקצב האישי.

רוצים להצליח באימון מוחי ולנסותו? אז כל מה שצריך לעשות זה להקדיש זמן לאימון בתכנית 30 דקות 3 פעמים בשבוע והתוצאות הראשונות תוך שבועות! אם תתמידו ותפעלו לפי ההנחיות בכפוף לתנאי השימוש הרי שתקבלו אחריות בהתאם לעליית המדדים והתוצאות בתוכנית.

ריטלין בעד ונגד – טבלת סיכום

בעד ריטלין:

  • ניתן על ידי רופאים ועבר תיקוף במחקרים
  • עוזר להעלאת הקשב והריכוז
  • משפיע  לטובה על ההתנהגות
  • פתרון מהיר למרות שהנו קצר מועד

נגד ריטלין:

  • עוזר לאורך שעות היום כך שלאחר פקיעת ההשפעה הילד/ה חוזר למצבו הקודם
  • התרופה אינה עוזרת כלל לשלוט באימפולסיביות, התארגנות, זיכרון טווח קצר (מבוסס על דברי פרופ' בארקלי בעל שם בינלאומי)
  • לתרופה יש מעט או הרבה תופעות לוואי ורוב המשתמשים לא ממש אוהבים לקחת אותה


דילוג לתוכן