פורסם על ידי ב 09/09/2019

הילד מסרב ללכת לישון בזמן? הילדה לא מוכנה לסדר את החדר? איך לעודד התנהגות רצויה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז?

פרופ’ ראסל בארקלי, מהחוקרים המבריקים בתחום הפרעות הקשב והריכוז, מצליח בכל פעם מחדש להאיר היבטים חשובים ורלוונטיים של לקות זו.

אחד הדברים החשובים שמדבר עליו הוא לקות נוירולוגית של אדם עם ADHD ליצור מוטיבציה פנימית.

בארקלי מגדיר מוטיבציה כדחף פנימי להשגת מטרה ללא קשר לתוצאות המידיות או להפרעות והסחות דעת בסביבה.

אנו מכירים זאת כ”משמעת עצמית” או כ”התנהגות מכוונת-מטרה”.

לטענת הפרופסור, ילדים שמאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז כמעט ולא מכירים זאת בכלל.

הסיבה לכך, נעוצה בתפקוד לקוי של האזור הקדם-מצחי שאמור, בין השאר, לווסת את הרגשות.

ויסות רגשי מוכר לרובינו בצורה של עיכוב תגובה אימפולסיבית. במקרה של מוטיבציה, מדובר בצורך גם לעכב תגובה מידית וגם לייצר רגש חיובי כלפי הפעלת התנהגות מסוימת, למרות שהתוצאות המידיות שלה נתפסות כמשעממות, מתסכלות או מרגיזות.

כיוון שהאפשרות להשיג כל מטרה בחיים כרוכה לרוב בצורך להתמיד ולפעול למרות שאין תוצאה חיובית מידית, השאלה הנשאלת היא איך אפשר להניע ילדים עם ADHD להתנהגות רצויה?

איך לעודד התנהגות רצויה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז?

חיזוק ואיזון הפעילות המוחית באמצעות אימון מוחי, למשל כמו של שיטת AttenGo הוא חשוב ביותר כדי לחזק התנהגות מכוונת מטרה אצל ילד עם הפרעות קשב וריכוז.

אחרי השלמת שיטת אימון כזו, המוח עובר שינוי, ומפנים יכולות מוגברות של קשב, ריכוז, התארגנות עצמית וויסות רגשי.

אך לעיתים אנו צריכים כלי חינוכי שיכול לעבוד על התנהגויות באופן יותר מיידי…

אז איך לעודד התנהגות רצויה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז על פי רעיון זה? 

בנוסף לאסטרטגיות חשובות כגון התאמת ציפיות ולדעת כיצד להתחיל משימות וגם לסיים אותן, אחד הדברים הכי חזקים שניתן לאמץ על-מנת לעזור לילדכם לשפר את התנהגותם, הוא לשים את הדגש על חיזוק של ההתנהגויות רצויות.

לעיתים ילדים מגרים את הוריהם על-ידי התנהגויות לא טובות, וזאת על-מנת לקבל מהם יחס, אפילו אם הוא שלילי! לכן, החשוב הוא לזכור לשים את הזרקור על הדברים החיוביים.

דרך פופולרית ואפקטיבית לעשות זאת, היא באמצעות טבלאות עידוד.

טבלאות עידוד – ממחישות את ההצלחה

במדינות רבות ברחבי העולם הורים משתמשים בטבלאות עידוד כדי להתמודד עם בעיות התנהגות של ילדיהם.

באמצעות שיטה זו אפשר לעודד התנהגות רצויה (כגון סידור החדר) או למנוע התנהגות שאינה רצויה (למשל ילד שמרביץ).

שיטה זו מתאימה בעיקר לילדים בגילאים 3 עד 10 אם כי ניתן להתאימה גם לילדים מבוגרים יותר.

אפשר להשתמש בטבלאות העידוד בכל מקרה בו מעוניינים להביא לשינוי בהתנהגות של ילדים.

הילדים מקבלים מדבקה או אסימון בכל פעם שהם מתנהגים באופן הרצוי.

במועד מאוחר יותר הילדים יכולים להמיר את המדבקות או האסימונים בפרס או פרסים.

כאשר ילדים משתדלים לשנות את התנהגותם, הטבלה יכולה לעזור להם לעקוב אחרי ההצלחות שלהם ובכך לעודד אותם להמשיך.

ישנם הורים שנמנעים משימוש בשיטה זו כי היא נראית להם כמו מתן שוחד.

ההבדל העיקרי הוא ששוחד ניתן לילדים לפני שהם מתנהגים באופן הרצוי ואילו את המדבקה בטבלת עידוד ניתן אחרי ההתנהגות.

בשונה ממתן שוחד, הפרסים מעודדים את ההתנהגות הרצויה.

השימוש בטבלאות עידוד מסייע לילדים להתמיד באימון באמצעות גישה חיובית ההופכת את ההתמודדות עם הילד לנעימה וקלה יותר.

אחרי שהבנו איך לעודד התנהגות רצויה בילדים עם הפרעות קשב וריכוז באמצעות טבלאות עידוד, בואו ונבין כיצד בונים אותן.

איך בונים טבלאות עידוד?

  • השלב הראשון הוא להחליט יחד עם הילד מה מטרת הטבלה – איזו התנהגות אנו מעוניינים לשנות.חשוב לדבר עם הילד ולהגדיר את המטרות בצורה ברורה. לדוגמא: “אני מצפה שתהיה במיטה בשעה 21:00” במקום לומר “אני מצפה שלא תלך לישון מאוחר”.
  • השלב השני הוא לעצב את הטבלה. ניתן להשתמש במגוון טבלאות מוכנות שקיימות באינטרנט או לעצב את הטבלה בעצמכם. ילדים גדולים יותר ייהנו לעצב את הטבלה בעצמם ולשלב בה תמונות של דברים שאהובים עליהם. בחרו את המדבקות או האסימונים שבהם תשתמשו. אפשר לבחור מדבקות בנושאים שהילדים אוהבים (כלי תחבורה, דינוזאורים וכדומה) או להשתמש במטבעות או חרוזים עם ילדים גדולים יותר.
  • השלב השלישי הוא לבחור את הפרסים. אפשר להחליט שבכל פעם שהילדים יאספו מספר מסוים של מדבקות או אסימונים יקבלו פרס קטן יותר או שיאספו מספר גדול יותר של מדבקות כדי לקבל פרס גדול. ניתן לבחור בפרסים חומריים כגון צעצועים או בגדים או בפעילות משותפת עם הילדים כגון טיול אופניים, סרט או כל בילוי אחר שהילדים אוהבים. חשוב לבחור בדברים שהילדים לא מקבלים באופן שגרתי גם ללא קשר לטבלת העידוד.

איך להשתמש בטבלאות עידוד?

  • בכל עיצוב התנהגות של ילד, הוא צריך להרגיש את תוצאות המעשים שלו בצורה מידית ומוחשית על-מנת ללמוד לחזק אותה. לכן, וודאו שאתם נותנים את המדבקה או האסימון מיד איך שהילד מבצע את ההתנהגות הרצויה. מומלץ גם ללוות זאת באמירה חיובית וספציפית.
  •  שמרו על גישה חיובית! אם הילד מפספס, ולא מרוויח את המדבקה היומית שלו, נכון פשוט להמשיך הלאה, בלי להתייחס לכך. עדיף גם להימנע מלהוריד מדבקות כעונש על ההתנהגות הלא-רצויה.
  • לרוב, ניתן להוריד את השימוש בטבלת עידוד בהדרגה. ילדים בעלי קשיים של קשב וריכוז עשויים להצטרך לצורה זו של עידוד לזמן ארוך יותר מאשר ילדים אחרים, ובכל מקרה, יש לקחת בחשבון את הקצב האישי של ילדך. בכל מקרה, לא להפסיק בבת-אחת את השימוש בטבלה שכן זה עשוי להביא להיעלמות בבת-אחת של ההתנהגות הרצויה גם כן.
  • עקביות – כמו בכל עשיה חינוכית עם ילדים – חשובה ביותר. ככל שתהיו עקביים יותר, כך הילד יצליח לאורך התרגיל להפנים בצורה ברורה וחזקה יותר את ההתנהגות הרצויה, ולקשר אותה להרגשה חיובית.
דילוג לתוכן