פורסם על ידי ב 09/09/2019

בשנים האחרונות הולכת ומתגבשת ההבנה שלהורים ישנו תפקיד חשוב מאוד בהתמודדות של ילדים ובני נוער המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז והקשיים האופייניים להפרעות אלו. לרוע המזל, אין מודעות גדולה מספיק בתחום הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

נתון זה מוביל למצב, בו הורים רבים אינם מצליחים לפתח בכוחות עצמם את היכולות של ילדיהם, כמו יכולת ההקשבה והמודעות לקשיים.

לפיכך ילדים רבים לא זוכים להתייחסות הולמת למצבם והם לא מממשים את הפוטנציאל הגלום בהם ומפתחים לרוב בעיות בדימוי העצמי, קשיים ביצירת חברויותבעיות התנהגות שונות ועוד.

הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

על מנת לרכוש את הכלים המתאימים ולספק לילד את המסגרת ההורית המוצלחת ביותר בהתאם למצבו ולחומרת התסמינים מהם ילדם סובל, הורים רבים פונים היום לקבלת הדרכה הורית מיוחדת.

הדרכה שכזאת, יכולה להתקיים במסגרות שונות המספקות ידע מגוון סביב נושא הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

תקשורת בין הורים לילדים

התקשורת בין ההורים לילדים שסובלים מבעיות של קשב וריכוז פעמים רבות לוקה בחסר פשוט משום שההורים לא מבינים עד תום את המשמעות של הפרעות הקשב והריכוז.

כתוצאה מכך נוצרים לעתים דפוסי תקשורת שמבוססים על האשמה ורגשות אשם, תוכחה והכאה על חטא, ציפיות לא ראליות ואכזבה מתמשכת.

הדרכת הורים יכולה לסייע להורים ולילדים עם הפרעות קשב וריכוז לרכוש את הידע המתאים, לפתח דפוסי תקשורת הולמים ומוצלחים עם ילדיהם ולהתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים שמציבות הפרעות הקשב והריכוז.

הצבת גבולות

אחד הנושאים החשובים ביותר, עליו נותנים את הדעת במסגרת ההדרכות ההוריות, הוא הצבת הגבולות.

ההורים צריכים להגיע למצב שבו הם מסוגלים להציב לילדיהם גבולות עקביים ככל האפשר, שניתן לחזות אותם מראש, ושאינם כרוכים במתן עונשים ובהפעלת סנקציות כלשהן.

הצבת גבולות ברורים, פשוטים ומותאמים, היא אחת מאבני היסוד של הורות מוצלחת לילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

מניעת התנהגות לא רצויה

בעזרת הדרכה הורית יכולים ההורים ללמוד כיצד לאפיין את ההתנהגויות הלא רצויות וכיצד להביא לשינוי של ממש בהתנהגויות אלו מבלי לפגוע ביחסים הטובים עם הילד ומבלי לפגוע בדימוי העצמי שלו.

התנהגויות לא רצויות יכולות מן הסתם להתקיים גם בקרב ילדים שאינם סובלים מההפרעות אך הגישה החינוכית שונה בתכלית השוני כשמדובר על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

כבוד הדדי

השמירה על הכבוד ההדדי חשובה בצורה בלתי רגילה לביסוס של מערכת יחסים תקינה בין הורים לילדים והדבר נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר על ילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

הדרכת הורים מקצועית יכולה לגרום להורים לסגל דרכי התנהגות ודפוסי חשיבה שיש בהם כדילהעצים ולשמר את תחושת הכבוד ההדדי במערכת המשפחתית.

הטיפול הנכון והמתאים ביותר

חשוב מאוד שהורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יהיו מודעים למגוון הרחב של הטיפולים הקיימים כיום בתחום.

מתברר שהורים רבים כלל לא מודעים לכך שכיום קיימות שיטות טיפול נוספות מעבר לטיפול התרופתי בריטלין.

כך למשל יש להזכיר את הטיפול המהפכני של AttenGo. מדובר על תוכנת מחשב שכוללת תרגילים שונים אותם מבצע הילד באופן קבוע שמסוגלת להביא לשיפור משמעותי תוך שבועות ספורים בלבד של שימוש.

על ידי רכישה של ידע רב בתחום יכולים ההורים להעניק לילדם את הטיפול המתאים לו ביותר באופן אישי.

לסיכום

הורות לילד עם הפרעות קשב וריכוז אינה משימה פשוטה ויש אף שיגדירו אותה כמאתגרת.

עם זאת, על ידי רכישה של כלים מתאימים ושל ידע מקצועי ועל ידי סיגול של דפוסי תקשורת מסוימים ניתן בהחלט לעמוד במשימה בהצלחה ואפילו בהצלחה מרובה.

לכן, אנו מאוד ממליצים לקחת הדרכה להורים שתהיה מקצועית ונקודתית לבעיות והקשיים האופייניים למשפחה שלכם.

דילוג לתוכן