פורסם על ידי ב 09/09/2019

הילד לא מכין שיעורי בית או מתקשה להשלימן עד הסוף ואינכם יודעים מה לעשות?

אם תדברו עם הורים אחרים לילד עם הפרעת קשב וריכוז כנראה שהשיחה תגלוש לתיאורי המאבק החוזר, בין ההורה לילדו, על הכנת שיעורי הבית. הורים מדווחים על אינספור דרכים בהן הם משתמשים כדי לגרום לילדם לסיים את שיעוריו, החל מתמריצים וכלה באיומים. רבים מהם תוהים האם אי פעם זה ישתפר.

הילד לא מכין שיעורי בית – אז נעזור לו

קיימות מספר אסטרטגיות לימוד הנותנות מענה לילדי ADHD אשר מתקשים בהכנת שיעורי הבית. חשוב לזכור כי על מנת להעלות את המוטיבציה של ילדכם, חשוב לאפשר לו את חופש הבחירה באסטרטגיה המתאימה לו. כך הוא יהיה נכון יותר למשימה ויחוש נוח יותר לנהל אותה.

הכנו עבורכם מספר טיפים ועיצות מועילות שאם תיישמו אותן תיווכחו בשיפור ההתארגנות הכללית סביב הנושא, אז בואו נתחיל:

התארגנות וחלוקת זמן נכונה לפני התחלת הכנת השיעורים

בשתי הדקות הראשונות בהן ילדכם מתיישב להכין את שיעורי הבית, הנחו אותו כיצד לארגן את הדפים הבודדים בקלסר מסודר. בשמונה הדקות הבאות בקשו שיעבור על פתקים או הודעות מבית הספר ויסדרם עפ”י נושאים וחשיבות. עשר הדקות הללו יחסכו זמן מיותר בחיפושים אחר חומר רלוונטי והזמן המוקדש ללמידה יפחת בהתאמה.

אז מה עושים?

סקירה מוקדמת של חומרי העבודה תעביר את המידע לזיכרון לטווח הארוך, מה שיחסוך לילדכם שעות רבות של לימוד לכשיתקרב מועד המבחן. הקניית הרגל של מיון המשימות בטרם ניגשים אליהן, ייטמע מהר משאתם סבורים. לבד ממיון המשימות, רצוי שילדכם יקפיד על כך שיומנו יהיה נגיש וזמין לו עם כלי כתיבה צמוד. הקצו תא ספציפי בתיק שיהיה התא המיועד ליומן. נגישות וסדר יסייעו לו גם לחוש ביטחון בכך שלא יפספס משימות וגם יחסכו לו זמן ומשאבים.

הכנת שיעורי בית בהפסקות

ציידו את ילדכם בשעון עצר, אשר ישמש עבורו כסמן מוגדר מראש לעבודה עם הפסקות של כ-5 דקות לאחר  15, 20 או 30 דקות (בהתאם ליכולת האישית ולפי מה שתסכמו עם ילדכם). כאשר הילד לא מכין שיעורי בית יש לעודד אותו להציב לעצמו יעד של כמות החומר אותו הוא רוצה להספיק וללמוד בטווח הזמן הזה. הצבת היעד הנ”ל יהווה עבור ילדכם סיכוי טוב יותר להשלים את הכנת שיעורי הבית והכי חשוב – עשויה להיות לו תחושת הצלחה כשהוא יעמוד באתגר שהוא עצמו הציב. דעו כי מדענים מצאו כי המוח והנפש זקוקים לריענון על מנת לתפקד בצורה מיטבית. בהפסקה אפשר לדוגמא:

לאכול, לשתות, לקפוץ או לעשות כל פעילות ספורטיבית קלה אחרת.

אבל, חשוב לזכור! לא לכלול כל פעילות מסיחה או יוצרת מתח מיותר כגון צ’אטים, סמסים, הצצה לדף בפייסבוק וכדומה.

צריכים אנרגיה? אפשר ללגום מעט משקה ממותק 

ד”ר ראסל בארקלי, מחבר הספר “לקחת פיקוד על ADHD”, ממליץ על שתיית משקה ממותק בעת הלימוד ואף מדגיש כי על ילדכם ללגום בלגימות קטנות ולא לגמוע את המשקה. לימונדה או משקאות ספורט הם בחירה טובה. משקאות אלה מעבירים למוח גלוקוז, שהינו מקור האנרגיה היחיד של המוח. ככל שתהיה לילדכם יותר אנרגיה, כך יוכל לעבוד בצורה יעילה יותר. שימו לב לא להגזים עם המשקאות – עדיין לא מומלץ בגלל השמנה או נזק לשיניים.

סדר עדיפויות – דגש על מה שניתן לעשות כעת

כאשר ילדכם נתקל בשאלות בשיעורי הבית שמבלבלות אותו וקשות לו מדי, עליו להדגישן בעיגול או בכל דרך בולטת אחרת, על מנת שיוכל לחזור אליהן בשלב מאוחר יותר. לעיתים זו סיבה מספקת לכך הילד לא מכין שיעורי בית. לכן, בקשו ממנו לפסוח בשלב זה  על שאלות שקשות לו מדי. ככל שיתעכב על חומר שאינו מבין ולכן מתסכל אותו, כך תעלה מידה החרדה שלו, וככל שחרדה זו תעלה, כך תפחת האנרגיה הרגשית והפיזית שיש לו להכנת שאר שיעורי הבית. הנחו אותו לעבוד על  תרגילים שביכולתו לפתור כעת. בקש ממנו לרכז את כל התרגילים בהם התקשה על מנת שיוכל לפנות למחרת למורה ולבקש סיוע בהבנתם.

קריאת החומר בקול רם

בקשו מילדכם לקרוא בקול רם את החומר שסיכם.

קריאה של החומר בקול רם תסייע למוח לעבד את האינפורמציה.

3 דרכים לעיבוד המידע:

  1. דרך העיניים הקוראות את החומר.
  2. דרך הפה המקריא את הטקסט.
  3. דרך האוזניים המקשיבות לקול.

תרגיל זה יסייע לילדכם לשפר את הזיכרון והריכוז שלו. התמודדות עם קריאה גם היא סיבה אחת מיני רבות לכך ש הילד לא מכין שיעורי בית.

יצירת מבחנים ושאלות לבדיקה עצמית

הנחו את ילדכם לכתוב שאלות הנוגעות לחומר, במטרה לבדוק את בקיאותו בו.

כתיבת שאלות לבדיקה עצמית יסייעו לילדכם להטמיע ולהבין את החומר הנלמד.

תהליך הכתיבה היזומה ייאלץ את ילדכם לחשוב על החומר ברמה גבוהה יותר. דרך זו תסייע לו ללמוד פרטים רבים יותר ותסדר לו את האינפורמציה לכדי סיפור שנכנס לזיכרון כסכמה (תבנית) שאותה הרבה יותר קל לשלוף מהזיכרון בהמשך, וכפועל יוצא מכך – גם תקצר את זמן הלימוד.

קריאה קלה

מומלץ מאוד לילדכם לקרוא מקטעים אשר קשורים אחד לשני בספר הלימוד שלו, אך לא לקרוא כל מילה.

בתור התחלה עליו יהיה לקרוא ראשי פרקים, דיאגרמות והסברים שמופיעים לצד תמונות או אילוסטרציות בספר.

לסקירה ראשונית של הפרק בספר הלימוד יש להקדיש 30 דקות. פעולה זו תסייע לתחום את מסגרת הנושא הנלמד בהבנה רחבה יותר של התמונה הגדולה ותאפשר לילדכם לשייט בקלות בתוך שיעורי הבית שלו.

הכינו את ילדכם לקראת השיעור בכיתה

על מנת שילדכם יגלה יותר עניין בשיעורים שבכיתה, עליו להגיע לשיעור “מחומם”.

כלומר, כשהוא כבר מכיר את ראשי פרקים של הנושא שיהיה באותו היום. ברגע שהחומר מוכר והמורה מדבר ומוסיף פרטים – ילדכם יתעניין יותר ויגלה בקיאות – מה שיגרום לו להעלות את הביטחון העצמי! לאחר שיעור מוצלח כזה אין ספק כי גם החומר יטמע יותר טוב בזיכרון וגם יפחית פלאים את זמן הכנת שיעורי הבית.

מכינים את התיק ביום לפני

מרבית הילדים המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז הם מאוד מטושטשים בשעות הבוקר, לכן גם מאוד קל להם לשכוח דברים כשהם מנסים להתארגן. על מנת למנוע מצב זה, בקשו מילדכם לשים את כל הקלסרים, המחברות וכלי הכתיבה של בתיק, לפני שהוא הולך לישון. אם הוא לא יצטרך להתמודד עם בלאגן בבוקר, יהיו לו יותר משאבים להישאר ממוקד במשך היום. ככל שיומו יהיה רגוע יותר, כך יהיה לו יותר אנרגיה לצלוח את שיעורי הבית בערב.

סיכום

הצבת יעדים קצרים וארגון חומרי הלמידה יעניקו לילדכם אסטרטגיה נכונה להתמודדות עם מטלות לימודיות, מה גם שינטרלו את הדחייה והרתיעה ממשימות ארוכות ומורכבות. תיחום והגדרת גבולות הריכוז של ילדכם ע”י יצירת מרווחי עבודה קצרים ומובנים, יקנו לילדכם סביבה בטוחה, בה יוכל להתמצא ולתפקד ביעילות- מה שיגרום לו תחושת הצלחה שתעלה לו המוטיבציה פלאים. שימוש בכלים ושיטות אלה יסייעו לא רק בהכנת שיעורי הבית, אלא גם יאפשרו דיאלוג הרמוני יותר עם הילד בשאר המטלות שעליו לבצע במסגרת בית הספר ומטלות בבית.

דילוג לתוכן