פורסם על ידי ב 09/09/2019

הפרעות קשב וריכוז ותנועת עיניים

אבחון הפרעות קשב וריכוז באמצעות תנועת עיניים?

זה לא סוד שאין עד כה כלי מדויק ואמין כשמדובר על אבחון הפרעות קשב וריכוז. מרבית האיבחונים מתבססים על תשאול וההערכה של הנבדק על ידי אנשי מקצוע מהתחום. ישנם חוקרים אשר טוענים כי פיתחו איבחון ביולוגי ראשון מסוגו אשר מסוגל לחשוף הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD) באופן מדוייק יותר מבעבר. איבחון זה מתבסס על על תזוזת עיניים של הנבדק.
החוקרים מצאו דיוק בקביעת האבחנה של הפרעת קשב וריכוז ב 89% מהנבדקים. אופי האיבחון ורמת הדיוק מתאימה לדברי החוקרים לילדים ומבוגרים אשר נחשדים כבעלי הפרעות קשב וריכוז. במחקר שנערך בסלוניקי יוון, בדקו החוקרים את תנועת העיניים של 65 ילדים בין הגילאים 4-6. מחצית מהילדים בקבוצה היו כאלה אשר אובחנו על ידי פסיכולוג באמצעות שאלוני איבחון והוגדרו כבעלי הפרעות קשב וריכוז .
הילדים הושבו מול מחשבים וחבשו משקפים מיוחדים, באמצעותם יכלו החוקרים לעקוב אחרי תנועת עיניהם. הילדים התבקשו “למקד” את המבט על נקודת צבע אשר הופיעה על המסך ולעקוב אחר הנקודה בזמן שהיא נעה במסך וזאת למשך 10 דקות. הסתבר, כי הילדים אשר אובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD) התקשו להתמקד באופן רצוף על נקודת הצבע לעומת הילדים אשר לא אובחנו עם הפרעת הקשב.
רישום החוקרים בראשותו של ד”ר ג’יאורג’ פוולידיס מאונברסיטה ברונל שבאנגליה, הראה כי הילדים ללא הפרעת קשב וריכוז הצליחו להתמקד לעקוב אחרי נקודת הצבע במשך 30 שניות עד 5 דקות ללא הפסקה ואילו הילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD) הצליחו לעקוב אחרי האובייקט באופן רציף בין 3 ל-5 שניות בלבד.
איבחון הפרעת קשב וריכוז באמצעות תנועת עיניים הינו איבחון ביולוגי איבחון הפרעות קשב וריכוז באמצעות תנועת עיניים הינו איבחון ביולוגי, מה שנותן לו תוקף מדעי יותר באיבחון הפרעת קשב וריכוז, אשר כאמור היום מתבסס בעיקר על שאלוני תפקוד ודיווחים.
עדיין איבחון כזה אינו נחשב לאיבחון רשמי ומוכר, אך אין ספק שאם יירבו מחקרים אשר יראו תוצאות דומות, עשוי מבחן זה להיות פרמטר איבחוני נוסף על הקיים היום.

תנועת עיניים, קשיי קריאה, הפרעות קשב וריכוז

בינתיים לא ברור כיצד מערכת העצבים של העין מושפעת מדבר קיומן של הפרעות קשב וריכוז, אבל המחקר הראה כיצד סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז – הבאים לידי ביטוי בתזזיתיות ואימפולסיביות – דומים לתנועה המקדימה של העיניים אצל הילדים עם הפרעות קשב וריכוז. מהמחקר עלה שתנועת עיניהם של הילדים עם הפרעות קשב וריכוז התקשתה להתמקד בנקודה הצבעונית ו”נזרקה” הצידה כבר בהתחלת המשימה.
ילדים עם הפרעות קשב וריכוז לעיתים קרובות נתקלים בקושי רב לשמור את עיניהם מרוכזות בטקסט ובנוסף גם להבין כל מילה ממנו. קושי זה בא לידי ביטוי בתהליכי הקריאה במהלך השיעורים, ובתהליך הלימוד באופן כללי. כשמקשרים בין תנועתיות העין לקשיי קריאה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויי למידה, יש להבין כי הקושי בקריאה נובע כנראה מהקושי בהתמקדות רציפה אחר האותיות, המילים וכמובן המשפטים – מה שפוגע בתהליך ההבנה והקליטה של החומר הכתוב. לפיכך, כנראה רבים מבעלי הפרעת הקשב עסוקים יותר במאמץ פיסי של העיניים מאשר במאמץ אחר הבנת הקריאה.
אם כן, תנועת עין לא תקינה היא אחד מהסימפטומים היכולים להופיע כמאפיין לתסמונת הפרעת הקשב וריכוז. בדרך כלל מעלימים עין מסימפטום זה, אך יש להיות מודעים לקושי שהוא גורם ועלול לפגוע ביכולותיו של תלמיד בית ספר והן של המבוגר במקום עבודתו במיוחד אם הם באים לידי ביטוי בקריאה איטית, אי יכולת הבנת הנקרא, אי יכולת להשלים קריאת חומר כתוב.
יכולת קריאה תקינה דורשת תנועת עיניים תקינה ורציפה תוך כדי שמירת ריכוז לאורך זמן. אלה יאפשרו הבנת הנקרא במהירות וביעילות.

טיפול בקשיי קריאה – פתרון לבעלי הפרעות קשב וריכוז

ניתן לשפר את תנועת העיניים וגם להפחית את קשיי הקשב וריכוז ולתקן בעיות בקריאה! אם לילד שלך, המאובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD)  יש גם קשיי קריאה, למרות שהאינטליגנציה שלו גבוהה ויש לו אוצר מילים רחב, ייתכן שגם קיים קושי בתנועת העיניים. לילד עם בעיות קריאה, נרצה באופן טבעי לחזק את יכולות הקריאה, על-ידי קריאה מרובה, תגבור בשיעורי עזר והקניית שיטות לימוד הקריאה.
אך על-פי גישות חדשות ולאור תוצאות מחקר איבחון תנועת העיניים, מסתמן כי לפני אסטרטגיות הקריאה, יש להקנות תרגילי אימון המשלבים התמקדות רציפה על אובייקטים חזותיים תוך כדי שמירת ריכוז וקשב לאורך זמן ומעברי קשב משדה חזותי למשנהו.
ניתן לבצע תרגילים ייחודיים כאלה באמצעות המחשב בתוכנות ייעודיות. כאן המקום להדגיש ולהזהיר, אין מדובר במשחקי מחשב בעלי גירויים רבים מידי אשר גורמים בין השאר, גם לתנועות עיניים מהירות ותזזיתיות.
תוכנת מחשב כזו אמורה לכלול תרגול במישורים הבאים:

  • קשב מתמשך ורציף בסביבה רגועה ריכוז בפרקי זמן משתנים
  • מעקב רציף אחר אובייקטים שטוחים וללא כל תוכן (צורות)
  • מעקב עיניים במספר שדות חזותיים תוך כדי הפניית הקשב משדה לשדה
  • יכולת עיכוב תגובה למרות תנועת העיניים אשר ממשיכה לעקוב אחר האובייקטים

תוכנית האימון AttenGo כוללת תרגילים המסייעים לתנועת העיניים לעבוד ברצף תוך כדי שמירת ריכוז ומיקוד.

דילוג לתוכן