פורסם על ידי .. ב 03/09/2019

יש דיעות היום האומרות כי חלק מבעלי הפרעת הקשב "נולדו" עם הבעיה וישנם כאלה שיאמרו שהם "רכשו" את ההפרעה כתוצאה מהסביבה.

כלומר מצד אחד הפרעת קשב שמקורה בגנטיקה והפרעת קשב נרכשת עוד בתקופת הינקות כאשר הסביבה בה נמצא התינוק אינה מספקת לו די תנאים לפיתוח מיומנויות קוגניטיביות ספציפיות:  קשב, ריכוז, תשומת לב ועשירה יותר בגירויים בלתי פוסקים.

כמו כן בהחלט ייתכן מצב שהוא גם גנטי וגם נרכש, כלומר נולדים עם בעיה גנטית אשר מחריפה בגלל תנאי הסביבה.

מהי סביבה אשר לא מאפשרת ריכוז לאורך זמן

המצדדים בתיאוריה זו של הפרעת קשב נרכשת, טוענים שזה לא כל כך בגלל שלא נוצרו תנאים בסביבת התינוק לפיתוח הקשב והריכוז, אלא יותר בגלל שנוצרו תנאים הגורמים לניתוקים בקשב והסתה של הריכוז לדברים אחרים. כלומר בגלל הסחות דעת וגירויים שונים אשר הפריעו לילד להתרכז לאורך זמן.

סביבה רבת גירויים יכולה להיות רעשי רקע של טלויזיה, רדיו, המולה בבית וכדומה הגורמים באמת לקושי להתרכז.

ישנם גם גירויים עקיפים הגורמים לתינוק או הפעוט להתנתק מריכוז הנגרמים, בגלל העומס על ההורה המטפל. למשל: אימא בשעת פעילות כשהתינוק בזרועותיה (מאכילה, מחתלת או מדברת אליו) ואז היא מפסיקה את הפעילות בגלל צלצול טלפון. או הורה המקריא סיפור לילדו ומידי פעם מציץ להודעות מצג הטלפון. כל אלה גורמים גם לפעוט להתנתק מהריכוז בו היה. 

איך מתפתח הקשב של התינוק

הקשב של התינוקות מתפתח אט אט ויום ביומו. התינוקות מתרכזים בעזרת כל החושים שלהם: כבר מיום הוולדם הם חשים את חום גופה של האם, טעם החלב, חיבוק מי שנושא אותו, נענוע ועוד. יש האומרים שהתינוק כבר לאחר כמה שבועות מיום שנולד מזהה את תווי פניה של האם ואת קולה. לכן, הם מסוגלים להתרכז גם בפנים של האם, מקשיבים לקולה וכל הדברים האלה יוצרים תנאים של קשב וריכוז – וחשוב לשמור עליהם!

בשלב הבא לומד התינוק להקשיב לדיבורים, להתרכז במבטי פנים של הסובבים אותו, ועד השלבים שבו התינוק מתחיל להתרכז סביב צעצועים וחפצים בסביבתו.

כל השלבים האלה דורשים סביבה רגועה וללא “הפרעות” שאינן מתאימות לגילו.  

מה מותר ומה אסור

1) טלוויזיה: ככלל, יש לזכור שטלוויזיה אינה מומלצת עד גיל שנתיים. הסיבה שאוסרים על צפיה בטלוויזיה היא לאו דווקא בגלל התכנים, אלא יותר בגלל התדרים החשמליים אשר מזיקים למוח התינוק. 

לאחר גיל שנתיים ניתן לאפשר צפייה עד חצי שעה ביום בלבד (ולא בזמן ארוחה). הורים רבים תוהים מדוע לא לאפשר לילדים צפייה ממושכת יותר. הסיבה היא כי טלוויזיה יוצרת מצב של ריכוז יתר, זה מעין מגנט שהילד נמשך אליו ומתנתק לגמרי מהסביבה. אין לריכוז בטלוויזיה שום השפעה על יכולת ריכוז טובה בלימודים בעתיד!

!   זכרו, רק ריכוז שבו הילד מפעיל את עצמו (בחשיבה, יצירה, בנייה, קריאה), זה ריכוז עם תועלת לבניית מערכת קשב וריכוז תקינים בעתיד. 

2) סביבה רגועה: יש להקפיד שרוב שעות היום יישהה התינוק או הפעוט בסביבה רגועה ונינוחה. מסתבר, שכאשר ההורה אשר רוב הזמן עם התינוק הוא חסר סבלנות, לא רגוע ועצבני – לתינוק קשה יותר לפתח מיומנויות של קשב וריכוז.  

איך ליצור סביבה המאפשרת פיתוח הקשב והריכוז בתינוקות ופעוטות

כאשר התינוק הופך לפעוט, הוא אמור לפתח עוד יותר את יכולותיו הקשביות.  ככול שהסביבה תאפשר לו יותר תנאים מתאימים – כך נעזור לו לפתח יותר ויותר יכולות קשב וריכוז. 

לכן, צריך להקדיש יום ביומו זמן עם הילד, למשל: הקראה של סיפורים במהלך היום (רצוי שלא יהיה רק לפני השינה), השמעה של מוסיקת ילדים, משחקים המותאמים לגילו, וכן סביבה המאפשרת לו להתעסק עם עצמו אפילו לפרקי זמן קצרים. 

אם הילד נמצא עם מטפלת דרשו זאת ממנה. אם הילד נמצא בפעוטון בדקו עם הצוות מהם הפעילויות הקשביות שעושים עם הילדים (הקראה של סיפורים, הרכבת פאזלים, משחקי יצירה וכו’). כאשר חוזרים עם הילד מהגן, צריך להקדיש את הזמן יותר לילד ופחות לסידור הבית או הבישולים.

ומה לגבי ילדים יותר בוגרים?

כאשר הפעוט שלנו הפך להיות ילד בוגר יותר והוא כבר עם חברים מהכיתה, הוא נחשף בוודאי למשחקי מחשב, סדרות בטלוויזיה, טלפון סלולרי וכדומה.

וכאן מילת המפתח כאן היא כמות! כלומר, יש להגביל ילדים לגירויים אלה ולקבוע כללים לזמני החשיפה לגירויים טכנולוגיים. מומלץ לסכם עם הילדים את הכללים, לכתוב אותם ולתלות במקום בולט.

לא פחות חשוב זה לחשוף אותו לפעילויות אשר מפתחות את הריכוז! יש כאלה לא מעט, צריך רק לזכור ולבחור אותם בהתאמה לגיל של הילד:

  • משחקי הרכבה כמו לגו, פאזלים וכו’
  • משחקי קופסא ומשחקים חברתיים
  • משחקי קלפים, רמי קוב
  • יצירה כלשהיא, נגינה על כלי כלשהו,
  • חוגי ספורט

לסיכום הדברים:

אם יתקיימו התנאים שצויינו למעלה אין ספק כי הילד או הילדה שלכם יצליחו יותר לרכוש הרגלים טובים של קשב וריכוז וירכשו הרבה פחות הרגלים של קשב בהפרעה.

מה לעשות אם כבר קיימת הפרעת קשב?

לכל מי שכבר קיימת אצלם הפרעת קשב וריכוז (ילדים וגם מבוגרים), אנו מאוד ממליצים כבר עתה להצטרף לתכנית האימון המוחי שלנו, שמטרתה להקנות מחדש מיומנויות קשב וריכוז טובים יותר. זה קל ונוח ודורש בין 20-30 דקות תרגול יומי

דילוג לתוכן