פורסם על ידי ב 09/09/2019

כמה פעמים שמעתם את המשפט: “הילד שלכם בעל יכולות כל כך גבוהות, אך הוא אינו מממש את הפוטנציאל שלו!”? משפט זה שניראה כי נזרק לאוויר ללא מחשבה נוספת, דווקא מהווה דוגמא טובה להמחיש את המקרים של ילדים מחוננים עם הפרעת קשב.

כמה פעמים נותרתם מבולבלים לנוכח העובדה שהילד שלכם פותר בעיות מתמטיות סבוכות, אך בכל זאת לא מצליח לזכור את לוח הכפל? בעל ידע רב בתחומים רבים, אך כשנדרש להקשיב בכיתה למורה ולמלא אחר הוראות ומשימות שניתנו לו הוא מגלה קושי רב? ידוע כי ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מצליחים פחות להגיע להישגים גבוהים בפרט בלימודים.

כשהמורה אומרת על ילד מחונן: “יש לו יכולות גבוהות אך הוא לא מנצל אותן”. זה גורם להרגשת פיספוס.

איך ייתכן, הרי היכולות האישיות גבוהות מעל הממוצע? ובכן, הסיבה העיקרית נעוצה בכך שהפרעת הקשב ממסכת אותם במסך ערפל של קשיים קוגניטיביים, חוסר ריכוז, מוסחות גבוהה, חוסר שקט, קשיי ארגון ובעיות בניהול העצמי.

כל אלה מונעים גם מילדים מחוננים להתקדם ולפתח את עצמם.

מה מונע מילדים מחוננים עם הפרעת קשב להגיע להישגים?

ילדים מחוננים הסובלים מבעיות קשב וריכוז הרבה פעמים נופלים בין הכיסאות בהתייחסות אליהם בבית הספר.

מה שהורים רבים, מורים ואפילו אנשי מקצוע מפספסים הרבה פעמים, הוא שילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה, הסובלים מבעיות קשב וריכוז, לומדים להסוות את בעיות הקשב והריכוז ואפילו עובדים קשה למען ההסתרה הזו. בבית הספר ילדים מחוננים עם הפרעת קשב, מגלים חדות, הגיון ויצירתיות רבה אך עדיין, הם לא מגשימים את שיא היכולות שלהם. זה יכול להיראות בכמה צורות: קושי בהתגייסות למשימה ו/או בהשלמת משימה. אי ביצוע שיעורי בית, חולמנות או יתר היפראקטיביות שמפריעה להם להשתלב בדינמיות בכיתה. האינטליגנציה הגבוהה שלהם, מפצה על מירב הקשיים שבעיית הקשב והריכוז יוצרת והם מתמודדים עם אתגרים רבים, ביתר קלות, מאשר ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, שאינם מחוננים.

הפרעת הקשב והריכוז משפיעה ומחריפה בכתות בית הספר הגבוהות, שם נדרש לבצע ריבוי משימות ומשימות מורכבות המצריכות מהמוח אינטגרציה של פעולות מחשבתיות תוך כדי מודעות וארגון המידע החדש הנלמד. למשל, במטלות עם עומס בחומר חדש ללמידה, כתיבה ועריכת עבודות המבוססות על קריאה והבנת הנקרא, הטמעה וזכירת מידע למבחנים גורמים למאמצים אינטנסיביים מקשים על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ומתסכלים אותם בחוסר היכולת להתמודד.

ילדים אלו עלולים להיתפש כעצלנים, כחסרי מוטיבציה להשקיע, כשלמעשה בעיית הקשב והריכוז היא הגורם.

חשוב לזכור כי יכולות קוגניטיביות כגון: סדר, ארגון, מחשבה ותכנון לטווח הארוך, הן אלה המאפשרות להישאר מרוכז וקשוב לאורך יותר זמן, להיות מסוגל לארגן את החומר הנלמד, להטמיע ולזכור לטווח הארוך הן חיוניות ביותר.גם הילדים המחוננים או בעלי מנת המשכל הגבוהה ביותר, שלהם הפרעת קשב – יתקשו להתמודד במצב כזה.

מה יש לנו להציע לילדים מחוננים?

כאשר המטרה שלנו, היא לקדם את הילדים המחוננים ולעזור להם לממש את מלוא הפוטנציאל למרות קשיי הקשב והריכוז שלהם, הרי שחובה (מצד ההורים וגם המורים) לנקוט בשיטות ובכלים המיועדים להעלאת היכולות הקוגניטיביות מצד אחד והפחתת תסמיני הפרעת הקשב והריכוז – מצד שני.

AttenGo הינה תוכנית אימון נוירו-קוגניטיבי לפיתוח קשב וריכוז כמו גם זיכרון, הפנמת מידע חדש והתמודדות עם מטלות הדורשות ארגון.

דילוג לתוכן