פורסם על ידי ב 09/09/2019

הקלות הבלתי נסבלת בה מועלה עניין השימוש בתרופת ריטלין בהקשר של הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD) מעוררת זעם רב, בהקשר זה חשוב שתדעו: אסור למורים להמליץ על ריטלין!

אפשר היה לחשוב כי מדובר בטיפול קסם, שעם נטילתו הפרעות אלו נעלמות כלא היו.

אין זה מפליא לקרוא כי “הורים רבים (בישראל) התלוננו בשנים האחרונות כי מורים בבית הספר תובעים מהם לתת לילדיהם ריטלין או תרופה אחרת כפתרון להתמודדות עם קשיים בלימודים או התנהגות חריגה מצד הילד.

כאמור, אסור למורים להמליץ על ריטלין.

יש לציין שאלו שממליצים על כך, עושים זאת, תוך הצבת תנאים, למתן טיפול תרופתי לילד, כפי שדווח בכתבה “תרופה חינוכית” ב”ידיעות אחרונות” מיום 20.9.11.

החמור מכל הוא כי ריטלין היא תרופה לכל דבר, שקודם נטילתה היא מחייבת איבחון רפואי מקיף ואינה מתאימה לכל אחד. חשוב לדעת כי יש דיעות לכאן ולכאן בנוגע לריטלין 

ריטלין וקונצרטה ותרופות דומות לה הם למעשה סמים מעוררים, בעלי השפעה ממכרת, המלוות לעיתים בתופעות לוואי קשות, כמו למשל דיכאון, חוסר תיאבון ובמקרים נדירים אף למוות.

הכנסת פירסמה מאמר בנושא השימוש בריטלין בקרב תלמידים

מטעם זה מדינות כדוגמת אוסטרליה ובריטניה הוציאו הנחיה חד-משמעית, האוסרת על מתן ריטלין לתלמידים, בטרם נעשה ניסיון, שלא נחל הצלחה, בשימוש בשתי שיטות אלטרנטיביות שונות. 

משרד החינוך קבע: אסור למורים להמליץ על ריטלין

כדי  לשים קץ לתופעה חמורה זו במוסדות החינוך בארץ, הוציא בימים אלה מנכ”ל משרד החינוך חוזר חדש, הקובע כי:

“חל איסור לדרוש או להמליץ על מתן תרופה לתלמיד וכן אסור להתנות את המשך לימודיו או השתתפותו בפעילות בבית הספר או מטעמו בקבלת טיפול תרופתי כל שהוא” (מתוך הכתבה לעיל).

כאן המקום לומר כי גם טיפול תרופתי אלטרנטיבי כמוהו כטיפול תרופתי קונבנציונלי ושניהם גם יחד אינם מהווים פתרון פלא להפרעות קשב וריכוז. כשם שאומר מנכ”ל המועצה הלאומית לשלום הילד, ד”ר יצחק קדמן בכתבה לעיל, “תרופה אינה כלי חינוכי ואינה טיפול קסם… הילד צריך לקבל מענה טיפול כולל רגשי ולימודי”.

מתמודדים עם הפרעת הקשב בדרך טבעית

אין להסתמך על טיפול תרופתי בלבד כדי לפתור בעיות של אימפולסיביות, בעיות ארגון, שליטה עצמית, קבלת החלטת ועוד, הקיימות אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

יש לנקוט בגישות טבעיות ואורח חיים בריא, למשל:

  • הקניית הרגלי תזונה ופעילות גופנית, התורמת להפחתת תסמיני ההפרעות.
  • אימון גופני לשיפור היכולת המנטאלית ולהגברת הריכוז.
  • הגבלת זמן החשיפה לטלוויזיה, למחשב ולמשחקי הוידיאו, מדיות המספקות גירויים רבים מידי, העלולים לגרום להחמרת ההפרעות.
  • אימון מוחי לפיתוח יכולות מנטאליות ובכלל זה קשב וריכוז, וכן גישה תומכת וחמה מצד ההורים, מחבקת ומעודדת לכל אורך הדרך.

אורך חיים בריא אכן חשוב, אך על מנת להשיג תוצאות מיידיות בשיפור הקשב, הריכוז, הארגון והפחתת האימפולסיביות מומלץ להיעזר באימון מוחי AttenGo.

AttenGo, הינה שיטה נוירו-קוגניטיבית חדשנית מבוססת מחקר ופיתוח אשר מקנה מיומנויות אוטומטיות וקבועות הקשורות למערכת הקשב וריכוז.

AttenGo- איך זה עובד?

פשוט מאוד: סדרת תרגילים ממוחשבים ייחודים הכוללים שיטת משוב המתריעה בכל רגע נתון על חוסר בהפקת קשב וריכוז.

השיטה המיושמת באמצעות תוכנה מקוונת, קלה לשימוש וידידותית.

בתוכנה סדרת תרגילים מובנית המותאמת אינדיבידואלית לרמת המשתמש ומלמדת אותו להעלות את רמת הקשב והריכוז שלו במצב רגיעה ולהפחית את רמת האימפולסיביות ורמת המוסחות שלו.

טקטיקת אימון זו מאפשרת למידה יעילה יותר, קריאה מרוכזת יותר, הקשבה ממוקדת, התארגנות טובה יותר ועוד.

באופן זה ניתן להבחין בשיפור ברור אצל המשתמש תוך שלושה חודשים בלבד.

אך חשוב להתמיד באימון סדיר לאורך זמן בהתאם לתוכנית האימונים המובנית, כדי להגיע לרמות ביצוע גבוהות ולדאוג לשמר את ההישגים.

אנו בטוחים שגם אתם, או ילדכם (מתאים לילדים מכיתה א’ ואילך) תצליחו כפי שרבים אחרים הצליחו.

דילוג לתוכן